اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با برمک قنبرپور، مدیرعامل مجتمع پلاستیک طبرستان: از زمان شيوع بحران کرونا در کشور تنها در استان تهران شاهد تعديل هشت هزار نفري نیروی کار بوده ایم

بسپار/ ایران پلیمر برمک قنبرپور مدیرعامل مجتمع پلاستیک طبرستان در رابطه با جلسات متعددي که شورای کار برای رسیدن به توافق بر سر افزایش حقوق کارگران داشته می گوید: هر چند کارفرمايان پيشنهاد افزايش حقوق تا سقف 15 درصد را مطرح کرده بودند اما به نظر مي رسد نرخ مورد نظر نمایندگان کارگری و آنچه مصوب دولت خواهد بود، با در نظر گرفتن کلیه مزايا  2 ميليون و 800 هزار تومان باشد. شايد حتي اين عدد نيز براي زندگي در جامعه ي کنوني ما و حفظ قدرت خريد جامعه ي کارگري رقم چندان مناسبي نباشد اما بايد تمامي جوانب را سنجيد. سال پيش رو براي صنعتگران حوزه ي پلاستيک (به استثناي صنعت گراني که در زمينه هايي مانند بسته بندي مواد شوينده و بهداشتي فعاليت دارند) سال خوبي نخواهد بود. متاسفانه تحريم ها به قوت خود باقي هستند و مباني خروجي کشور نيز هم اکنون بسته شده، مضاف بر اين که خود دولت حقوق کارکنان خود را 15 درصد افزايش داده است و اکنون به بخش خصوصي رقم 2 ميليون و 800 هزار تومان را تکليف مي کند! حتي نماينده هاي کارگران بر مبلغ 3 ميليون و 700 هزار تومان اصرار داشتند! چنين موارد و پيشنهاداتي نه تنها به بهبود وضعيت کارگران کمکي نمي کند بلکه به ضرر آن ها تمام خواهد شد!

وی می افزاید: از زمان شيوع بحران کرونا در کشور تنها در استان تهران شاهد تعديل نيروي هشت هزار نفري در بخش هاي مختلف بوده ايم و اين امر به خاطر کاهش مصرف و به تبع آن کاهش توليد اتفاق افتاده است.

برمک قنبر پور در رابطه با روزگار صنعت پلاستيک در حين بحران کرونا و پس از آن نيز چنين گفت: با وقوع ان بحران اقتصاد جهاني با رکود مواجه شده است چرا که مصرف کم تر شده و به تبع آن توليد نيز مختل خواهد شد. صنعت پلاستيک نيز از اين موضوع مستثني نخواهد بود اما هر تهديدي به همراه خود فرصت هايي را نيز خلق مي کند.

به عقيده ي بنده بحران کرونا باعث شده است تا مردم بيش از پيش به اهميت و جايگاه اين صنعت در زندگي خود پي ببرند نقش بسته بندي و مظروفات در مورد مواد بهداشتي و شوينده و نيز ساخت تجهيزات پزشکي از مواد پليمري اين روز ها براي مردم بيش از پيش نمايان شده است و بايد بدانيم که نبود پليمر ها در جامعه ي بشري باعث مي شد تا اين بحران ابعاد بزرگتري پيدا کند و انسان هاي بيشتري جان خود را از دست بدهند. اين موضوع مي تواند  ديدگاه منفي که در ساليان اخير نسبت به پليمر ها شکل گرفته است را از بين ببرد صنعت پليمر خدمت گزار جامعه ي بشري است و اين امر کاملا” در اين بحران مشهود است.

اما در رابطه با روز هايي که در آينده پيشرو داريم اظهار نظر کمي دشوار است چرا که ابعاد و پيامد هاي  اين بحران چه در ايران و چه در جامعه ي بين المللي چندان مشخص نيست اما به تجربه ثابت شده است که با وقوع بحران در يک جامعه مصرف کاهش يافته(البته در بحران کرونا استثناهايي نيز وجود دارد که به آن اشاره کردم) اما بعد از عبور و خاتمه يافتن آن مصرف با يک جهش و شيبي صعودي که حتي مي تواند بيشتر از آن چه که قبل از وقوع بحران شاهد آن بوديم از سر گرفته شود. لذا سياست پيشنهادي بنده براي بنگاه هاي اقتصادي آن است که نسبت به سرمايه هاي انساني خود توجه ويژه اي داشته باشند و از ريزش آن به هر دليلي ( اعم از مسایل بهداشتي، سلامت و حتي بعد رواني) جلوگيري کنند چرا که بعد از اتمام اين بحران جذب نيروي انساني که پاسخگوي فرايند توليد باشد چندان راحت نخواهد بود.

در سطح کلان نيز دولت بايد منابع خود را در راستاي حمايت از توليد کنندگان اختصاص دهد که متاسفانه تصميماتي که تا به امروز گرفته شده است نه تنها پاسخگوي انتظارات صنعتگران نيست بلکه شيوه ي اختصاص آن مبهم بوده و تا امروز نيز حمايت چنداني صورت نگرفته است.

بنده عملکرد جامعه ي صنعتي کشور را به مراتب پيشروتر از دولت مي دانم چرا که با تشکيل کمپين نفس و خريد دستگاه هاي ونتيلاتور به ياري بيماران مبتلا به کرونا شتافته و انجمن ملي پليمر نيز از اين کمپين حمايت کرده است. تا امروز نيز دو ميليارد تومان براي اين موضوع جمع آوري شده.

همچنين اتاق تهران نيز بسته ي حمايتي بسيار خوبي را در رابطه با صنايع به دولت پيشنهاد کرده و پيشنهاداتي نيز که تا به امروز از جانب تشکل ها مطرح شده در صورت اجرا شدن مي توانند ياري گر صنعتگران باشند که تا به امروز دولت تصميمي دال بر اجرايي کردن اين پيشنهادات نگرفته.

بهترين کاري که دولت در اين روز ها مي تواند انجام دهد کاهش هزينه ها و ياري کردن صنعتگران است. تداوم کاهش مصرف در جامعه خوش آيند نخواهد بود و در صورتي که بخواهيم متناسب با شعار جهش تويد عمل کنيم بايد سياست هاي بهتري را اتخاذ کنيم.

 

(پی نوشت بسپار/ برمک قنبرپور دستی به قلم و ذوقی در شعر و ادبیات دارد.)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا