اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با محمد پوست فروش، مدیرعامل ایستاپلیمر شریف: بحران ویروس Covid-19 در دنیا، اهمیت سطوح آنتی باکتریال را بیشتر هویدا کرد

بسپار/ ایران پلیمر محمد پوست فروش مدیرعامل ایستا پلیمر شریف است. این شرکت از سال 94 فعالیت خود را در زمینه تولید آمیزه ها، مستربچ ها و البته پوشش های  اپوکس و پلی یورتان آغاز کرده و  تا کنون توانسته است حجم زیادی از تولیدات خود را به حوزه ی CIS  و افغانستان صادر کند. محمد پوست فروش می گوید که بالغ  بر  150 هزار متر مربع پوشش اپوکسی و پلی یورتان را در بخش های مختلف از جملع صنایع سنگین، بیمارستان ها، پارکینگ های عمومی  و پروژه های ساختمانی اجرا کرده  و تا به امروز نیز رویه ی رو به رشد شرکت، علی رغم همه ی مشکلاتی که تا به امروز گریبان گیر اقتصاد کشور بوده، ادامه داشته است. این مجموعه در سه ماهه اخیر و همزمان با بسیج عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقدام به تولید محلول های ضد عفونی کننده ی دست با ظرفیت 5000 لیتر در روز کرده است و برنامه هایی همچون تولید دستکش را نیز در  دست اقدام دارد.

بسپار- آیا برای سطوح مراکز درمانی و بهداشتی از پوشش های خاصی استفاده می شود؟ این پوشش ها چه ویژگی هایی دارند؟

پوست فروش: در محیط های درمانی و بیمارستانی که سرشار از آلودگی هستند به طور معمول از کف پوش های اپوکسی و پلی یورتان استفاده می شود چرا که هیچ گونه درزی ندارند و این عامل سبب می شود تا میکروارگانیسم ها در یک نقطه جمع نشوند. کف پوش ها ی اپوکسی و پلی یورتانی بیمارستانی  با استفاده از افزودنی های خاص  در لایه ی تاپ کوت  می تواند خواص ویژه ای پیدا کند. از جمله ی این خواص  می تواند بحث انتی باکتریال، انتی استاتیک و یا بحث های مشابه باشد. به طور معمول از اکسید های فلزی در کف پوش های اپوکسی و بیمارستانی استفاده می شود. این اکسید های فلزی مانند  کلسیم اکساید و اکسید روی  معمولا در مقیاس نانو به کار گرفته می شوند و می توانند تا حد زیادی از رشد میکرو ارگانیسم ها  جلوگیری کنند. این پوشش تاپ  کوت نیز باید هر چند وقت یکبار مجددا” ترمیم شوند چرا که در حال واکنش هستند و برای حفظ ویزگی که اشاره کردم، این عمل الزامی است.

 

بسپار-یکی از چالش های این روزها، بحث ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح است. آیا در کشور احتمالا تا امروز برای پوشش هایی که بتوانند این زمان اقامت را حداقل کنند تدبیر یا نوآوری شده؟

پوست فروش: این بحث پیچیده ای است و طبق بررسی های انجام شده این ویروس  می تواند بر روی سطوح پلیمری 12 تا 48 ساعت باقی بماند که آسیب جدی برای محیط های پر تردد مانند بیمارستان ها، اتوبوس ها و مترو و … است. چرا که بیشتر سطوح در این مکان ها، پلیمری هستند و اگر بتوانیم پوششی داشته باشیم که از تکثیر و ماندن  ویروس روی سطح جلوگیری کند، تاثیر بسزایی خواهد داشت. تا کنون ادعاهایی مطرح شده، اما قطعی نیست و بحث از بین بردن این ویروس  حساسیت های زیادی دارد. شاید تا کنون پوشش هایی برای این موضوع ابداع شده باشند اما از آن جایی که پوست انسان نیز در تماس با این سطوح قرار می گیرد این موضوع می تواند بسان یک شمشیر دو لبه عمل کند و اثراتی بر پوست انسان داشته باشد. اما به طور کلی برای  مکان هایی که در تماس با پوست انسان نیستند پوشش هایی وجود دارند که حاوی اکسید های فلزی  فعال هستند و می توانند با ایجاد واکنش هایی از رشد و تکثیر ویروس جلوگیری کنند، حالا الزاما ممکن است در مورد ویروس Covid-19 موثر نباشند چون مطالعات در این مورد بسیار اندک است.

بسپار- اخیرادانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ مدعی تولید پوشش هایی شده که تا 90 روز ویروس کرونا را غیر فعال می کند چه نظری در این رابطه دارید؟

پوست فروش: همان طور که به آن اشاره کردم پوشش هایی که دارای یون های فعال باشند می توانند از ماندگاری ویروس کرونا بر روی  سطح جلوگیری کنند اما از طرف دیگر در پلیمرها با یک نرخ مهاجرت اندک  مواجه هستیم و این موضوع باعث می شود تا  ماندگاری این یون ها  بر روی سطح بیشتر شود و به تدریج  مصرف بشوند همین موضوع باعث می شود تا سطح مثلا به مدت سه ماه برای از بین بردن میکرو ارگانیسم فعال باشد و بعد از آن نه. چیزی که به تجربه به ما ثابت شده است این فعالیت می تواند بیش از یک سال ادامه داشته باشد اما فعالیت آن به مرور زمان کاهش می یابد. به نظرم باید اثرات جانبی چنین پوششی بررسی شود. این پوشش ها هنوز در آغاز راه هستند.

 

بسپار- از زمان شروع پاندمی کرونا در کشور تقاضای بازار کف پوش ها چه تغییراتی داشته است؟

پوست فروش: اکثر فعالان این عرصه بعد از شیوع ویروس کرونا به تولید محلول های ضد عفونی کننده ی سطح روی آورده اند که به طور معمول از پایه ی الکل و یا  هیدروژن پر اکساید هستند و بعضا برای ایجاد خواص ضد عفونی کننده  ی بیشتر از ذرات نانو نقره نیز استفاده می کنند.

معضل فعلی ما این است که نمی توانیم بر روی سطوحی که به طور متناوب در تماس با دست هستند برای مدت طولانی  پوششی ایجاد کنیم. بنابراین در چند ماه گذشته تنها به  گند زدایی سطوح با مواد پایه کلر پرداخته ایم که مخاطراتی را برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد و متاسفانه استفاده از چنین گندزداهایی (از جمله وایتکس) می تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد و رسانه ی ملی  نیز با ارائه ی اطلاعات نادرست این موضوع را تشویق کرده است.

به تازگی در سال جدید پیشنهادهایی برای اعمال پوشش های آنتی باکتربال داشته ایم و بیمارستان ها در این مدت به اهمیت ایجاد این پوشش ها بر روی سطح پی برده اند. متاسفانه حجم بیماران در تهران و البرز رو به افزایش است و تحت چنین شرایطی نیروهای خدماتی بیمارستان ها نمی توانند همانند قبل سطوح را ضد عفونی کنند و در این برهه اهمیت  آنتی  باکتریال بودن سطح بیش از پیش هویدا می شود.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 212 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا