اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با مهندس مجید لقایی، مدیرعامل دانا طب بسپار (تولیدکننده مدارهای تنفسی و بیهوشی): ایجاد شرایط رقابت برابر بین تولیدکننده و واردکننده لازمه جهش تولید است

بسپار/ ایران پلیمر تولید بسیاری از قطعات پزشکی با توجه به ماهیت مصرفی آنها خصوصا در سالهای اخیر، تنها به مدد پلیمرها ممکن شده است. سیستم های دارورسانی و اعضای جایگزین هم با تولید پلیمرهای مهندسی و طراحی های خاص با این مواد، برای زندگی بیماران، دنیای جدید و جذاب تری نسبت به گذشته رقم زده.  

مجید لقایی، مدیرعامل شرکت داناطب بسپار (در گروه هلدینگ داناپلیمر) است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1396 با تولید مجموعه مدارهای تنفسی و بیهوشی، از جمله مورد استفاده در دستگاه های ونتیلاتور (برای اتاق های عمل و ICU) آغاز کرده است.

او در سال 76 بعد از فراغت از تحصیل و سربازی، در یک شرکت پزشکی مشغول به کار و پس از یک سال و نیم مدیرفروش همین شرکت شد. در سال 91 شرکت خود را تاسیس کردو به واسطه تولید یکی از قطعات آشنایی او با مجموعه داناپلیمر شکل گرفت که نهایتا پیوستن او به دانا طب بسپار را رقم زد. لقایی در بخش هایی از صحبت خود اشاره می کند که تجربه نزدیک به 20 سال فعالیت او در صنعت قطعات پزشکی در کنار تخصص و مهارت 20 ساله هلدینگ قرار گرفت و نهایتا یک مجموعه با تولید محصولات خاص پزشکی راه اندازی شد که کشور را از واردات بی نیاز کرد.

 

لقایی: داناطب بسپار بر اساس نیازسنجی انجام شده در کشور، تاسیس شد. بازارهای مختلفی را شناسایی و بررسی کردیم. در آن زمان فقط یک واحد در این عرصه فعال بود و عمده نیاز از طریق واردات آن هم با ارز دولتی تامین می شد. در واقع، تولید داخلی به لحاظ کمیت و کیفیت جوابگوی بازار نبود. زیرساخت ها را ایجاد کردیم. یک اتاق تمیز (Clean room) ده هزار پزشکی تجهیز کردیم که برای تولید قطعات داخل خون مناسب است. در واقع قطعات تولیدی در این مجموعه می تواند استریل تلقی شود.

مدیران هلدینگ عموما دارای تخصص پلیمر و برخی تخصص ها در صنایع دیگر هستند و همانطور که اشاره کردم، دانشی که از سال 1378 در تولید قطعات پلیمری خودرو در مجموعه وجود داشت در کنار تخصص و تجربه پزشکی قرار گرفت و داناطب بسپار تولید خود را آغاز کرد. محصولات تولیدی ما و چند شرکت دیگر که بعدتر فعال شدند، نیاز به واردات را منتفی کرده و کاملا قابل رقابت با محصولات کیفی وارداتی هستند.

 

بسپار- دانا طب بسپار دقیقا چه محصولاتی را تولید می کند و چه سهمی از بازار مصرفی هر یک از این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده است؟

لقایی: قبلا گفتم که ما از ابتدای کار، در مجموعه مدارهای تنفسی و بیهوشی فعال بودیم. 20 شرکت تولیدکننده در این حوزه وجود داشت که ما با ایجاد زیرساخت های بسیار سختگیرانه و کیفی تامین بازار داخل و البته صادرات را هدف گذاری کردیم. سیستم ما طوری طراحی شده که امکان اخذ CE برای صادرات به اروپا را داریم. اما متاسفانه به دلیل مسایل کلان سیاسی حاکم و تحریم ها نتوانسته ایم برای اخذ این گواهینامه اقدام کنیم. با افزایش سه تا چهار برابری نرخ ارز هم هزینه های اقدام و دریافت این گواهینامه آنقدر بالا رفت که توجیه خود را در شرایط فعلی از دست داد. به هر حال به سادگی پس از فراهم شدن موقعیت امکانپذیر است. فکر می کنم لازم است وزارت بهداشت در این زمینه حمایت هایی داشته باشد.

با توجه به کیفیت محصولات تولیدی سهم خوبی از بازار را برای خود پیش بینی می کنیم. دقت کنید که این هلدینگ تولید قطعات خودرو را در کارنامه دارد که اگر به لحاظ استانداردهای مورد تقاضا در این صنعت از صنعت پزشکی بالاتر نباشد، حتما پایین تر نیست.

 

بسپار. در تولید محصولات خود از کدام مواد و گریدهای پلیمری استفاده می کنید و چه ابزار و فرآیندهایی را برای تولید محصولات خود به کار می گیرید؟

لقایی: خب ما از گریدهای مدیرکال PVC، پلی پروپیلن ها و ABS مدیکال در تولید استفاده می کنیم که امیدواریم با توجه به وجود پتانسیل های تولید در پتروشیمی های کشور به زودی بتوانیم مواد اولیه مرغوب را از داخل تهیه و جایگزین کنیم. چون در حال حاضر، به دلیل حساسیت های موجود، شفافیت و کیفیت بهتر، از مواد وارداتی استفاده می کنیم.

 

بسپار- اخذ چه استانداردهایی تا کنون بر حسب تعارف موجود، در مجموعه شما محقق شده است؟

لقایی: ما با برند داناطب بسپار در کارخانه دارای استاندارد ایزو 13485 هستیم که ایزوی تخصصی پزشکی  در تولید کالاست. در مجموعه تولیدی هم ایزو 9001 و TS 1694909 را سالهاست داریم. آزمایشگاه های مجهز و مورد تایید در مجموعه فعالند و اصولا تولیدات ما به استناد سوابق آزمون، دارای سطح کیفی فراتر از استاندها هستند که مایه مباهات و سربلندی است.

 

بسپار- شما یکی از تولید کنندگان تجهیزات دستگاه ونتیلاتور در کشور هستید، با شیوع بیماری کرونا افزایش تقاضا برای تولید قطعات چه قدر بوده و چه سیاست هایی را برای مواجه با این بحران اتخاذ کرده اید؟

لقایی: بله ما تولیدکننده مدارهای تنفسی مصرفی در ونتیلاتورها هستیم که در اتاق های عمل  و بخش های مراقبت ویژه مراکز درمانی استفاده می شوند. با شیوع ویروس کرونا، نیاز و تقاضای مصرف این قطعات بیشتر شد و لازم بود ما بتوانیم پشتیبانی کنیم.

البته از سوی دیگر چون تقاضا در سایر بخش های جراحی های غیرضروری از نظر آماری افت داشت، تا حدودی این تقاضا متعادل شد. ما البته تمام توان خود را گذاشتیم تا با رعایت همه جوانب بهداشتی، بدون کاهش کیفیت و بدون افزایش قیمت (از سال گذشته افزایش قیمت نداشته ایم)، نیاز روزافزون بازار را تامین کنیم.

 

بسپار- مدیریت حاکمیت را در مواجهه با همه گیری کرونا در بخش اقتصادی چه طور ارزیابی می کنید؟ آیا تامین مواد اولیه و سایر قطعات احتمالی مورد نیاز خوب پیش رفت؟

لقایی: در واقع خیر، خوب پیش نرفت. در تامین مواد اولیه به شدت دچار مشکل هستیم.

جالب این است که ما مواد اولیه را با ارز آزاد وارد می کنیم ولی واردکنندگان قطعات آماده، برای وارد کردن قطعات چینی و تایوانی و … ارز دولتی دریافت می کنند!

البته وزارت بهداشت برای رفع این مشکل قول مساعد داده که هنوز عملی نشده است. من به عنوان مدیر این مجموعه دوست ندارم بگویم واردات را ممنوع کنید … ولی حداقل کاری که می توانند برای تولید داخل بکنند فراهم کردن شرایط برابر رقابت است. تولیدکنندگان هم باید با ارز آزاد قطعه وارد کنند.

ما به رغم استفاده از ارز آزاد در چنین بازار رقابت نابرابری توانسته ایم قیمت ها را حداقل نگه داریم اما این امکان برای ما و سایر دوستان تولیدکننده، همیشگی و بلندمدت نخواهد بود.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 211 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا