اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با هومن غریبی، مدیرعامل سنی پلاستیک: جهان در حال گذار از مرحله “جهانی شدن” است/ مثبت ببینیم و فرصت ایجاد بسترهای دیجیتالی شدن را در سازمان های خود از دست ندهیم

بسپار/ ایران پلیمر هومن غریبی، مدیرعامل سنی پلاستیک از مدیران جوان، نسل دومی و کارآمد صنعت پلیمر کشور است. نظر او را در این روزهای تب و تاب شرایط اقتصادی کشور و زیر سایه همه گیری ویروس کرونا پرسیدیم.

صحبت ابتدا از تعیین حقوق و دستمزدهای سال جاری آغاز شد: حقوق کارگران طبق قوانین موجود باید بر اساس تورم تعیین شود و با توجه به نرخ 35 تا 40 درصدی که در سال 98 برای تورم اعلام شد، میزان افزایش نیز باید در همین حدود باشد. اما الان در خبرگزاری ها بحث 2 میلیون و 800 هزار تومانی مطرح است (البته با تمامی مزابا) که افزایشی بیش از 50/ 60 درصدی است. اگر این نرخ افزایش کمتر از 20 تا 30 درصد باشد به ضرر کارگر و اگر بیش تر از 50 درصد باشد به ضرر کارفرما خواهد بود. این موضوع برای بنگاه های کوچک اقتصادی تبعات منفی بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت و شاید لازم باشد تا شرکت ها سیاست های خود را در این زمینه تغییر دهند. به طور مثال در حال حاضر شرکت ما در قیمت تمام شده ی محصولات خود در حدود 50 درصد به قیمت مواد اولیه و 20 درصد به حقوق و دستمزد وابسته است و فکر می کنم که با توجه به انتظاری که بازار برای افزایش قیمت ها دارد، افزایش حقوق 30 درصدی رقم قابل قبولی باشد.

غریبی در ادامه افزود: در رابطه با مواد اولیه نیز باید خدمتتان عرض کنم که سال گذشته با افزایش قیمت دلار و مواد اولیه شروع شد و نوسان هایی را هم در این زمینه شاهد بودیم. به طوری که قیمت PP (مصرف عمومی و گریدهای تزریقی)در آغاز سال 16 هزار تومان بود و به تدریج به 11 هزار تومان کاهش یافت و در اواخر سال 98 اندکی نیز از قیمت خود در آغاز سال فراتر رفت! امروز قیمت این ماده در حدود 15 هزار و هفتصد – هشتصد تومان است و  تصور می کنم که روند سال گذشته تکرار شود. در ابتدا یک افزایش بی دلیل و بعد با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، تصور بنده این است که در ماه های آینده، قیمت نزولی خواهد بود. به طوری که در فاصله زمانی برج 4 تا برج 8 می توان با قیمتی مناسب این مواد را تهیه کرد.

غریبی در رابطه با موضوع همه گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی حال و آینده صنعت پلاستیک هم به خبرنگار بسپار گفت:

این ویروس تا امروز 65 هزار قربانی گرفته و حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده. نیمی از جمعیت هفت میلیارد و هفتصد میلیونی را قرنطینه و درگیر کرده. قبلا هم ابولا با شیوع کمتر به دلیل نحوه دشوارتر انتقال، با میزان تلفات گیری بیشتر دنیا را در همین سالهای اخیر گرفتار کرده بود و تا امروز برای آن واکسنی هم پیدا نشده است.

همانطور که بیل گیتس در 2015 پیش بینی ویروس امروزی را کرده بود، چند روز پیش در TED گفت که دنیا باید منتظر مشکلاتی از این دست در آینده هم باشد و کرونا آخرین پاندمی در نوع خود نخواهد بود.

طبیعی است که این شرایط در کنار مخاطراتی که در بخش های اقتصادی دارد، فرصت هایی را نیز با خود به همراه می آورد. سرمایه گذاری در حوزه سلامت و بهداشت مزیت نسبی پیدا می کند و صنایع گردشگری (جهانگردی) و ایرلاین ها و … بخشی از سرمایه های خود را از دست می دهند.

صاحبان اندیشه در دنیا حتی معتقدند که گلوبالیزیشن یا همان جهانی شدن متوقف شود، در دوره گذار قرار بگیرد یا اصولا از میان برود.

به هر حال در خیلی از مفاهیم تغییر و تحول اساسی خواهیم داشت. مثل آموزش های آنلاین و دورکاری (برمینای اعتماد و صداقت) و استخدام های ویدئوکنفرانسی و …

مثبت ببینیم و از این شرایط، در شرکت های خود فرصتی برای ایجاد بسترهای دیجیتالی خلق کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا