اخباراخبار ویژه

گفت و گوی ایران پلیمر با برمک قنبرپور، دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران: نقش صنایع تکمیلی پتروشیمی در اقتصاد کشور به سرعت در حال پررنگتر شدن است

بسپار/ ایران پلیمر همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران چهارمین دوره خود را همزمان با نخستین نمایشگاه در روزهای 30 خرداد تا اول تیرماه جاری، پیش رو دارد. این همایش و نمایشگاه به ابتکار انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و در این دوره برای اولین بار با همکاری گروه رسانه ای دنیای اقتصاد برگزار خواهد شد.

برمک قنبرپور، عضو هیات مدیره انجمن یاد شده و دبیرکل همایش در نشستی برخی اهداف و دستاوردهای این همایش را برای خبرنگار ایران پلیمر تشریح کرد.

قنبرپور: زمانیکه این ایده برای نخستین بار در هیات مدیره انجمن ملی مطرح شد، واقعیت این بود که در سالهای قبل آن هیچ وقت، تصویری روشن از جایگاه صنایع پلاستیک در اشتغال زایی، از سهم آن در تولید ناخالص داخلی و از نقش آن در صادرات کشور و … وجود نداشت. آشنایی و آگاهی در زنجیره صنایع پتروشیمیایی بیشتر به صنعت پتروشیمی معطوف بود و حتی برای بدنه دولت و همچنین مردم خیلی از کالاهای پلیمری شناخته شده نبودند (مثل بسته بندی های دارویی، محصولات نساجی، کالاهای سرمایه ای مثل لوله و مخازن و …).

 

بنابراین هدف اصلی انجمن و مغز کار در برگزاری این همایش این بود که به نوعی بتوانیم نقش این صنعت را در اقتصاد کشور هم برای ذینفعان، هم برای حاکمیت و هم برای جامعه تبیین کنیم. روشن شدن نقش و جایگاه صنایع پلاستیک در اقتصاد کشور می توانست قدرت چانه زنی ما را بالاتر ببرد.

البته در ادامه کار و در کنار این هدف، موارد دیگری هم مطرح شد. ارتباط با فضای دانشگاهی و پژوهشی و بدنه حاکمیت خصوصا کارشناسی، موضوعاتی بود که در این رویداد حاصل شد و توانستیم آگاهی رسانی خوبی داشته باشیم.

امروز فکر می کنیم نیاز است که چند گام دیگر رو به جلو برداریم. فکر می کنیم آگاهی از جایگاه صنایع پلاستیک به خوبی توسعه پیدا کرده و همزمان نقش صنایع تکمیلی پتروشیمی به سرعت در اقتصاد کشور در حال افزایش است.

این آماری که من خدمت شما اعلام می کنم، البته دقیق نیست و در همایش به طور دقیق ارایه خواهیم کرد. در طول سال گذشته اگر حجم معاملات بورس کالا، حجم مواد بازیافتی و حجم مواد وارداتی را جمع کنیم به یک میلیون تن افزایش نسبت به سال قبل خواهیم رسید که عدد بسیار بزرگی است. در همایش سال گذشته آماری از پردازش 4 و نیم میلیون تنی پلیمرها در کشور دادیم که می بینید یک میلیون تن افزایش عدد بسیار بزرگی ست و از توسعه صنایع پایین دستی خبر می دهد.

 

در ادامه از او پرسیدیم آیا این همایش توانسته به مخاطبان خود در صنایع پلاستیک متقابلا دریافتی از المان های اقتصاد کلان کشور بدهد و آیا کارکردهای این همایش ملموس بوده؟

قنبرپور: بله، نکته خوبی را یادآوری کردید. اگر خاطرتان باشد، در همایش اول که یک روزه هم بود، بیشتر روی مسایل اقتصاد صنایع پلاستیک متمرکز بودیم ولی از دوره دوم و خصوصا دوره سوم که در این دوره پررنگ تر هم شده، تلاش شد تا با ارایه سخنرانی ها و مقالات مختلف، اذهان ذینفعان با مباحث اقتصاد خرد و کلان مرتبط با صنعت پلاستیک و مبانی کلی اقتصاد کشور که قطعا برای یک فعال اقتصادی مهم است، آشنا و درگیر شود.

خروجی را هم بله، فکر می کنم خود شما هم رصد کرده باشید … می بینید خوراکی را که ما در همایش های گذشته تولید کردیم، از زبان بالادستی و حاکمیتی می شنوید. در واقع این اطلاعات و آمار که در همایش ارایه می شود، ترجیع بند کلام مدیران و کارشناسان دولتی و نمایندگان تشکلی است.

نظرسنجی هایی هم به صورت سیستماتیک و با ابتکار دبیرخانه دایمی همایش انجام می شود که نشان از رضایتمندی مخاطبان دارد.

 

بیشتر بخوانید و لینک ثبت نام 

 

این دوره از همایش با مشارکت و همکاری دنیای اقتصاد برگزار می شود. دلیل این تصمیم چه بود؟

قنبرپور: انگیزه اصلی ما در انجمن و در کمیته اجرایی همایش این بود که در فضای عمومی جامعه، صنایع پلاستیک به اندازه کافی دیده نشده است. دنبال روش یا روش هایی بودیم که دامنه مخاطبین خود را افزایش دهیم.

یک نمونه مثال بزنم، همین حالا شما روی بیلبوردهای شهر تهران تبلیغاتی می بینید که روی جایگزینی پارچه های پلاستیکی با پارچه ای تمرکز دارد و حتی گاها تبلیغات موهومی مثل نه به پلاستیک را به جای نه به کیسه های پلاستیکی می بینید. کسی هم توجهی ندارد که حجم گازهای گلخانه ای متصاعد شده در فرایند تولید کیسه های پارچه ای از پلاستیکی بیشتر است! البته ما در انجمن حضور فعالی در نشست های مربوط به مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست داریم. موافقیم که مصرف فیلم های جدار نازک پلیمری به دلیل پیچیدگی هایی که در جمع آوری دارند و یا غیراقتصادی بودن بازیافت آنها باید کاهش پیدا کند، اما معرفی جایگزین های نادرست را نمی توانیم تایید کنیم. این فقط یک نمونه بود و مثل آن فراوان است.

چنین مواردی انجمن را مصمم کرد تا با همکاری رسانه ای که پرمخاطب ترین رسانه اقتصادی کشور هم هست، اطلاعات درست و علمی را در سطح وسیعتری منتشر کند.

امیدواریم این انتخاب و این رویکرد نتایج مثبتی داشته و موفق باشد.

وی در ادامه افزود:

قنبرپور: اولین دوره نمایشگاه جانبی همایش اقتصاد صنایع پلاستیک هم به پیشنهاد گروه دنیای اقتصاد که دپارتمانی برای برگزاری رویدادها دارند، برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه برخی از اعضای ما به صورت پروژه ای با دولت مبادلاتی دارند و در عین حال خود گستره مخاطبان حاضر در همایش هم به نوعی ممکن است مشتریان یکدیگر باشند، نمایشگاه این فضای مذاکره را برای آنها فراهم می کند. اسپانسرهای همایش علاوه بر سایر امتیازات به صورت حضوری هم توانمندی ها و دستاوردهای خود را ارایه می کنند.

 

از دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران پرسیدیم که با توجه به بی ثباتی و عدم پیش بینی پذیری شرایط اقتصادی کشور در سالهای اخیر، آیا حاضرین در همایش خواهند توانست با شنیدن سخنرانی ها و مقالات ارایه شده، به افق روشن تری برای تصمیم سازی های خود دست پیدا کنند؟

قنبرپور: بخشی از سخنرانی ها که دوستان می توانند جزییات آن را در رسانه های همکار دنبال کنند، به بررسی وضعیت بازارهای مالی، نرخ ارز، وضعیت قیمت گذاری مواد اولیه، سیاست های حاکم در کنترل مصرف پلاستیک  و پسماند و … اختصاص دارد. همانطور که اشاره کردید عدم قطعیت در اقتصاد کشور که این سالها تشدید هم شده، پیش بینی های اقتصادی را سخت و پیچیده می کند، اما تلاش کرده ایم سناریوهای مختلف را در همایش ارایه دهیم و دست کم به مخاطب بگوییم کدام محتمل تر است. اما اینکه به طور قطع راهکاری داشته باشیم نه فقط در اقتصاد توام با عدم قطعیت ایران، بلکه در دنیا هم بسیار سخت است.

با این همه به دوستان و فعالان صنعت پلاستیک توصیه می کنم حتما در این همایش حضور پیدا کنند و امیدوارم توشه خوبی از آن بردارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا