اخبار

گفت و گوی ایران پلیمر با دبیر کمیته علمی هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری: کنفرانس مستربچ و کامپاند به یک برند تبدیل شده است/ این برند، تبادل توانمندی ها و نیازهای صنایع بالادستی، میان دستی و تکمیلی را ممکن می کند

بسپار/ ایران پلیمر هشتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاند در روزهای اول و دوم اسفندماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.

دبیری کمیته علمی این دوره را دکتر محمدمهدی خراسانی برعهده دارد.

وی دکترای پلیمر خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ کرده و به مدت ده سال پژوهشگر پلیمر در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بوده است. هم اکنون رییس هیات مدیره شرکت نوین بسپار سازه  است.

گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر در گفت و گویی اختصاصی با وی از روند برگزاری کنفرانس یاد شده در بخش علمی پرسش هایی را مطرح کرد که پاسخ ها را در ادامه می خوانید:

ایران پلیمر – آقای دکتر به عنوان دبیر کمیته علمی دوره هشتم کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند و البته پیرو فعالیت های شما در کمیته علمی در ادوار گذشته، بفرمایید این کنفرانس به لحاظ تخصصی چه اهدافی را دنبال می کند و در این دوره بر روی چه موضوعاتی تمرکز خواهد داشت؟

دکتر خراسانی: می توان گفت که اهداف کنفرانس، امروز با گذشته متفاوت است. اگر ارزیابی منصفانه ای داشته باشیم، این کنفرانس رشد فنی و تخصصی خوبی داشته و به یک برند تبدیل شده است. بنابراین حالا می تواند زمینه تجمیع دانش را قویتر از قبل دنبال کند.

در صنعت مبتنی بر دانش مستربچ و کامپاند، این کار به چند شکل می تواند اتفاق بیفتد. به شکل ارایه نتایج واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های فعال در این صنعت، به صورت ارایه دستاوردهای دانشگاهها و پژوهشگاهها در زمینه های مرتبط و همچنین به شکل عرضه نوآوری های شرکت های بازرگانی حاضر در کنفرانس.

برند کنفرانس کمک می کند که توان بالفعل و بالقوه صنعت مستربچ و کامپاند بیشتر شناسانده شده و همچنین از سوی صنایع بالادستی، نیاز این صنعت موثر در تکمیل زنجیره ارزش جدی تر مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از اهدافی که ما در برگزاری کنفرانس دنبال می کنیم این است که درخواست انجام طرح های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت را به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منتقل و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها را نیز فعالتر کنیم. ایجاد فضای مناسب برای اجرای طرح های مشترک میان واحدهای تولیدی و بازرگانی و حتی دو واحد تولیدی همکار  (با حفظ فضای رقابتی برای تولید ایده ها) از دیگر کارکردهای کنفرانس است.

مورد دیگری که منصفانه در دوره های قبل هم روند آن را خوب و مثبت دیده ام، تبادل اطلاعات میان دست درکاران صنعت مستربچ و کامپاند با واحدهای بازرگانی و تولیدی مواد شیمیایی و معدنی است که با دریافت بی واسطه نیازها توانسته اند پویاتر عمل کنند.

 

 

ایران پلیمر – کمیته علمی در این دوره تا کنون چه مواردی را برای ارایه در کنفرانس پیشنهاد کرده و شکل برگزاری کنفرانس چگونه خواهد بود؟ (سخنرانی + پنل های علمی + پنل های پرسش و پاسخ محور و …)
دکتر خراسانی:
دسته بندی و تمرکز کمیته علمی در این دوره بر ارایه نوآوری در حوزه های مختلف صنعت مستربچ و کامپاند شامل: مواد اولیه، محصول مستربچ و کامپاند، کابرد این محصولات، ماشین آلات و آزمون ها خواهد بود.

همچنین بر روی شعار کنفرانس یعنی “صنعت دانش بنیان مستربچ و کامپاند، توسعه پایدار، نوآوری، صادرات” تمرکز داریم. در موضوع توسعه پایدار و المان های مرتبط با آن مثل: بازیافت، مباحث انرژی، زیست تخریب پذیری، محافظت از محیط زیست و هر چه که به صنعت ما مرتبط باشد، درخواست مقاله خواهیم داشت.

برنامه ریزی بخش علمی تا امروز خوب پیش رفته و البته تکمیل هم خواهد شد.  به روال دوره های قبلی، در دو سالن ارایه خواهیم داشت. علاوه بر مقالات علمی که از سوی دانشجوها، دانشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه ارایه می شوند، تعدادی پنل در سالن اصلی پیش بینی شده که پس از ایراد سخنرانی های مرتبط با پنل و برگزاری پنل، جلسات پرسش و پاسخ هم خواهیم داشت. امیدواریم با حضور افراد مسلط و مشرف بر موضوعات و همینطور ذینفعان و طرح موضوعات چالشی روز این صنعت، در برگزاری پنل ها خوب عمل کنیم.

 

ایران پلیمر – انتخاب هیات داوران با چه رویکردی انجام شده، چند نفر خواهند بود و روند داروی مقالات چگونه است؟

دکتر خراسانی: انتخاب هیات داروان با این رویکرد بوده که اعضای این هیات همگی علاوه بر جایگاه علمی در صنعت نیز در قالب مشاور، محقق و یا مستقیما در تولید درگیر باشند. این کنفرانس، کنفرانسی  صرفا علمی نیست و از دل صنعت می آید. بنابراین انتظار می رود هیات داوران ترکیبی از بهترین های صنعت و دانشگاه باشند. بخشی از حالا در هیات داوران و در بخش داوری مقالات رسیده حضور دارند و تعدادی از دوستان و اساتید هم در روزهای کنفرانس برای داوری حضور ارایه ها به ما ملحق می شوند. بنده حداکثر تلاشم را می کنم که نظرات تکمیلی هیات داوران در هر دو مورد دیده شود.

 

ایران پلیمر – ارزیابی شما از آنچه در این هفت دوره برگزار شده در صنعت مستربچ و کامپاند اتفاق افتاده چیست؟ برگزاری سالانه این کنفرانس روی دست در کاران این صنعت چه اثراتی داشته است؟ و چه قدر توانسته محیط های دانشگاهی و پژوهشی را برای انجام طرح های احتمالی صنعتی ترغیب کند و برعکس؟

دکتر خراسانی: به نظرم اگر منصف باشیم این هفت دوره به طور مداوم افزایش کیفیت را شاهد بوده است و ما هم تلاش می کنیم که در دوره هشتم قدم دیگری در همین مسیر برداریم، هرچند ما هم به ایده آل نخواهیم رسید.

اثرات برگزاری این کنفرانس بر روی واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها کم نبوده است و این برگزاری سالانه توانسته تکاپویی ایجاد کند که خود را موظف به ارایه طرح های جدید بدانند. کنفرانس انگیزه بسیار خوبی بوده، هر چند در دانشگاه کمتر موفق عمل کرده است. در واقع مقالات ارایه شده از سوی اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند بیشتر و قویتر بوده و آنها این جریان را بیشتر درک کرده اند. امیدواریم مشابه این روند را در مراکز دانشگاهی و پژوهشی هم به لطف کنفرانس شاهد باشیم.


ایران پلیمر – محورهای این دوره کنفرانس با چه هدفی انتخاب شد؟ و انتظار می رود چه دستاوردهایی داشته باشد؟

دکتر خراسانی: محورهای کنفرانس در دل نام و وظیفه کنفرانس نهفته است. شعار آن هم نشان می دهد که تلاش داریم با ترندهای تحقیقاتی و رویکردهای عملیاتی روز دنیا همراه باشیم. اینکه موفقیت ما و دستاوردهای کنفرانس چه خواهد بود، با مشارکت فعال اعضا حاصل می شود. به عنوان دبیر کمیته علمی از اعضا و همینطور مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و خصوصا افراد صاحب نظر می خواهم که با داشته های خود در کنفرانس حاضر شوند. از کلیشه ها دور شویم و به طور ویژه در حوزه اقتصاد این صنعت و مباحث تخصصی و رویکردهای آینده آن، عزم خود را بر ارایه و به اشتراک گذاشتن حرف های وزن دار بگذاریم. شخصا خوش بین هستم که کنفرانس دستاوردهای مثبتی داشته باشد.

 

ایران پلیمر – پیام (دعوت) شما برای مشارکت کنندگان در کنفرانس این دوره چیست؟

دکتر خراسانی: صمیمانه از همکاران و دست در کاران این صنعت دعوت می کنم به صورت ارایه سخنرانی و مقاله، یا اگر نشد به عنوان مدعو در کنفرانس حضور داشته باشند.

ما را راهنمایی کنند، در نشست های پرسش و پاسخ حضور گرمی داشته باشند و از ارایه نظرات خود پیش و یا پس از برگزاری کنفرانس دریغ نکنند.

با همدلی در برگزاری کنفرانس و ایجاد فضای همکاری تولیدی، صنعتی و اقتصادی، خرد جمعی ایجاد کنیم که در نهایت ما را در پشت سرگذاشتن مسایل حاکم بر اقتصاد کشور قویتر می کند و آینده ای بهتر برای صنایع بزرگ تکمیلی پتروشیمی را نوید می دهد.

 

اطلاعات بیشتر در سایت کنفرانس 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا