اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر تورج صمیمی، رییس هیات مدیره سام پلیمر بنیان: اعتبارات بانکی رگ حیات تولید است و متاسفانه قطع شده!

بسپار/ایران پلیمر این شرکت در تولید مستربچ و کامپاندهای پلی استال، کامپاندهای پلی پروپیلن، کامپاندهای پلی آمید 66 و پلی آمید 6 با هدف تامین آمیزه­ های پلیمری پیشرفته برای صنایع خودرو، لوازم خانگی و الکتریکی، فعالیت می کند.

تورج صمیمی به خبرنگار بسپار گفت: این شرکت در بیش از دو دهه در قالب مشاوران هماهنگ یار، فعالیت داشته که هنوز هم ادامه دارد. پس از تحریم هایی که علیه کشور رخ داد، تصمیم گرفتیم وارد صنعت کامپاندینگ شویم. به دلیل شناخت زیادی که از بازار مصرف داشتیم کار در شرکت سام پلیمر بنیان را با تشکیل هسته اولیه واحد تحقیق و توسعه شروع کردیم و بعد از نهادینه کردن سی تا چهل فرمول، اقدام به خرید ماشین آلات مناسب نمودیم. در حال حاضر این شرکت با ظرفیت ۲۴۵۰۰ تن مشغول تولید است. البته این ظرفیت اسمی است و چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد در محدوده ۹ هزار تن است که در آینده می تواند توسعه بیشتری داشته باشد.

از او پرسیدیم آینده فناوری ها در این صنعت چه نکاتی را دنبال می کند و آیا در ایران هم الگوها مطابق با کشورهای پیشرو است: اگر بخواهیم در حوزه فناوری روز صحبت کنیم باید به فرمولاسیون بپردازیم، چون ماشین آلات تولیدی از روش قانونمند خاصی تبعیت می کنند و بعد از آن، چیزی که اهمیت پیدا می‌کند مساله فرمولاسیون و طراحی تولید و نوع فرآیندی است که قرار است از آن استفاده کنیم.

ما در حد مقدورات و امکانات این کار را در شرکت انجام می‌دهیم و دائماً در حال توسعه هستیم. محصولات زیادی را به بازار معرفی کردیم و از شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی و لوازم خانگی هستیم. در کنار تولید محصولات روتین، بازار سازی هم انجام می‌دهیم یعنی بسیاری از محصولاتی که در صنایع قیمت زیادی داشته اند را تغییر ذائقه و تغییر روش داده‌ایم. حقیقت این است که صنعت کامپاندینگ که در داخل کشور حجم خاصی از مصرف را دارد و در واقع ما با بازارسازی داریم از بازار رقبای خود استفاده می کنیم ولی اصل مطلب این است که باید روی صادرات متمرکز شویم که چالش‌های زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها قیمت مواد اولیه و تامین از پتروشیمی هاست. به عقیده من  شرکت های صادر کننده نباید در رقابت بورس قرار بگیرند. بازار جهانی راه متفاوتی پیش گرفته است که پایداری تامین مواد و قیمت ثابت از جمله آنهاست. ولی ما با قیمت متغیر و عدم تأمین مواد مواجهیم بنابراین شرکت های صادر کننده در محصولات تخصصی با این شرایط موفق نخواهند شد.

ما مدام در حال نوآوری هستیم امسال مواد کامپاند PC/ ABS را لانچ کردیم که نسبت به مواد رقبای فعلی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد خواص مکانیکی و حرارتی بهتری دارد. ترموپلاستیک الاستومرها را لانچ کردیم و در برنامه توسعه ای که داریم مشغول تکمیل تولید کارخانه پلی اتیلن وکس هستیم. نصب ماشین آلات که تمام شود در اردیبهشت ماه سال آینده، محصولات به بازار عرضه خواهد شد که به صورت پودر و پرک هستند.

 

دکتر صمیمی در خصوص چالش های حضور در بازار ایران و بازارهای صادراتی منطقه ای و جهانی می گوید: در بازار داخلی مشکلی نداریم و سفارش گیری ما بیش از تولید ما است. معضل اصلی ما در تولید، تغییر قیمت مواد اولیه و تامین نقدینگی است. با برنامه بانک ها جلوی تزریق پول به صنایع را هم گرفته‌اند. کارخانجات با نقدینگی خود کار می کنند و اعتبارات بانکی که رگ حیات صنایع است، قطع شده. در صادرات فعالیت داریم ولی موفق نبوده چون قصد و غرض ما صادرات محصولات تخصصی است و می‌خواهیم ارزآوری ارزشمندی داشته باشیم. ما مشکلی نداریم و قطار ما رو به جلو است و بازار را به خوبی می شناسیم. می توانیم برای خود بازار ایجاد ‌کنیم. اگر مساله نقدینگی حل شود در عرض کمتر از یک سال می توانیم به کل ظرفیت مان برسیم و فاز پنجم توسعه را شروع کنیم.

او در مورد کمبود احتمالی نیروی متخصص در کشور هم می گوید: بله این هم معضلی ست و فقط درباره نیروی متخصص هم نیست بلکه نیروی کارگری را هم شامل می شود.

قبلا می شد برنامه ریزی بودجه مجموعه را بر مبنای یک ساله گذاشت اما الان اصلاً امکان این کار وجود ندارد. باید هدف را تعیین کنیم و بعد از شش ماه آن را اصلاح کنیم چون اگر این کار صورت نگیرد نیرو را نمی توان نگه داشت. الان رقابتی بین شرکت ها در جذب نیروی کار یکدیگر به وجود آمده است و اطلاعاتی که شرکت‌هایی مثل ما با هزینه بسیار به آن رسیده‌اند دارد پخش می‌شود. این در بعد نیروی متخصص است. همچنین نیروی متخصص انگیزه‌ای برای ماندن در داخل کشور ندارد و نیروهای متخصص ما در حال مهاجرت کردن هستند. همانطور که اشاره کردم نیروی کارگر ماهر هم به سختی قابل جذب است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا