اخبار

گفت و گوی بسپار با تورج صمیمی، سام پلیمر بنیان و مشاوران هماهنگ يار: “دفتر خیابان، انبار بیابان”ها برخلاف ما، استرس و فشاری ندارند!

بسپار/ ایران پلیمر تورج و شهرام صمیمی، دو برادر فعال در صنعت پلیمر و پلاستیک هستند که تاسیس شرکت تجاری هماهنگ یار (با 21 سال سابقه) و همچنین شرکت تولیدی و نوپای سام پلیمر بنیان در زمینه­ ی پلاستیک­ های مهندسی را در کارنامه­ ی خود دارند.

در یک صبح زیبای بهاری راهی دفتر برادران صمیمی شدیم. مهندس تورج صمیمی درست مثل نام فاملیش صمیمیت به خرج داد و به جای نشستن پشت میز کارش، ترجیح داد کنار ما بنشیند. گفتمان فیمابین هم صمیمانه و همراه با لبخند بود.

در طی مصاحبه، مهندس صمیمی از سابقه­ ی فعالیت و تجربیات خود گفت و از مسایلی که تنور داغ مطبوعات شده­اند مانند نرخ ارز نیز بی اعتنا نگذشت.

 

صمیمی: در سال 64 در رشته شيمى از دانشگاه تهران فارغ ­التحصیل شدم. با دکتر ناصرشریفی در دوران تحصیل واحد پلیمر داشتم. آن زمان هنوز رشته­ی پلیمر و رنگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز نشده بود. آشنایی من با این علم از کلاس درس استاد شریفی شروع شد و جرقه­های علاقه را در من ایجاد کرد. دیگر موضوعی که باعث هدایت من به سمت رشته­ی پلیمر شد مجله­ی صنایع پلاستیک بود.

در بخش صنعتی، تجربیاتی در زمینه­ ی لاستیک داشتم و قبل از تاسیس هماهنگ یار در بخش ساخت کامپاندهای لاستیک به مدت شش سال در مجموعه­ی صنایع دفاع فعالیت کردم.

 

بسپار- شرکت مشاوران هماهنگ یار و این اواخر سام پلیمر بنیان با دو وجه مختلف بازرگانی و تولیدی ایجاد شده اند …

صمیمی: بله. همینطور است. در سال  1375 شرکت هماهنگ یار با هدف تامین مواد اولیه پلیمری و شیمیایی که مورد استفاده­ی بخش عظیمی از صنایع  از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، قطعات برق و الکترونیک، کفش، لوله سازی و غیره است آغاز به كار کرد. البته از سال 1371 در بخش تجارت و واردات مواد اولیه پلیمری پلاستیک­های مهندسی فعال بودیم و تجربه­ی کافی برای تاسیس یک شرکت تجاری را داشتیم. در نتیجه، این فعالیت ادامه یافت و با گرفتن نمایندگی و تاسیس شركت ­هاى تجارى مستقل در کشورهای آلمان، ترکیه، روسیه و امارات در مقاطعی پیشرفت مطلوبی داشتیم. در سایه ى تنش­های سیاسی کشور و بحث تحریم­ها به تدریج رو به افول رفتیم و آخرین شركت ما در دبی نیز بعد از 12 سال فعالیت، به ناچار تعطيل شد.

ایده ­ی ایجاد یک شرکت تولیدی از سال 1378 در شرکت ما وجود داشت و همیشه به دنبال شریکی تجاری بودیم تا بتوانیم به صورت اشتراکی چنین هدفی را تحقق بخشیم. از دو سال پیش با زمزمه­ های تغییر نرخ ارز و تعرفه­ های وارداتی –اکنون تعرفه واردات پلاستیک ­های مهندسی به 15 درصد رسیده است- برنامه­ ی تاسیس یک شرکت تولیدی به شکل جدی پیگیری شد. خوشبختانه در نهایت با همکاری شرکت هماهنگ یار و در سال 96 جنبه­ ی عملیاتی گرفت. هم اکنون نیز کلیه خرید و فروش شرکت سام پلیمر در هماهنگ یار انجام می­شود. از این جهت در بازار فروش و سرمایه مشکلی نداریم و تمامی توان را روی کیفیت و تحقیق و توسعه و توليد متمرکز کرده­ایم.

 

بسپار- در مورد ظرفیت و خطوط تولید سام پلیمر و طرح توسعه آن مختصری بفرمایید.

صمیمی: در فاز توسعه دوم نسبت به خرید پنج دستگاه اکسترودر اقدام کرده­ایم که ظرفیت آن­ها از 400 تا 800 کیلو در ساعت از شرکت KY چين است.  البته برخى شركت ­هاى كامپاندر ديگر در ايران نیز بهترین دستگاه ­های روز را دارند اما به باور ما باید سهم دانش فنی را برجسته و مهم در نظر گرفت. نحوه استفاده از دستگاه به صورت دانش فنی، تدوین فرمولاسیون، مهندسی فرآیند، کنترل کیفیت و آزمایشگاه، تاییدیه لابراتوآر و سپس فروش به مصرف­ کننده­ی نهایی است که سعی در رعایت آن داریم. طبق برنامه­ میزان تولید ما به ظرفیت  20 هزار تن در سال برای پلاستیک­های مهندسی خواهد رسید.

 

بسپار- چرا به سراغ واردات و سپس تولید پلاستیک­های مهندسی رفتید؟ از آنجایی که در این زمینه تولیدکنندگان موفقی در داخل کشور داریم آیا واردات را رقیبی برای تولیدکننده­ی داخلی می­دانید؟

صمیمی: ما در ابتدا به دلیل کمبودی که در بازار وجود داشت و پتانسیل بالای پلاستیک­ های مهندسی در بازار داخل به واردات آن مبادرت کردیم. سپس با شناسایی کامل و احاطه به ویژگی­ های این محصولات، قدم در راه تولید آن گذاشتیم.

زمانی که ما به  این بازار وارد شدیم هیچ تولید کننده­ ی داخلی در بازار وجود نداشت و در واقع هدف ما تامین نیازهای متنوع صنایع بود. اکنون نیز رقیب هیچ شرکتی نیستیم چراکه مشتریان ما با دیگر شرکت­های تولیدکننده متفاوت است. همچنین بازار ایران هنوز ظرفیت بالایی برای پلاستیک­های مهندسی دارد. به نقل از انجمن مستربچ و کامپاند، حدود 600 دستگاه کامپاندینگ با توانايى توليد بيش از نياز كشور داریم.

کار ما وارد کردن مواد اولیه­ی پلاستیک­های مهندسی بوده و هست؛ اما همیشه به شرکت­های تولیدی که از حضور ما در بازار نگرانند این پیام را رسانده ­ایم که ما نیامده­ایم جای کسی را تنگ کنیم. چراکه مصرف کننده ­ی ما با آن­ها تفاوت دارد. اکثر شرکت های تولیدی فعال در بازار داخل (جدا از بعضی شرکت­ها که پشتوانه علمی و کیفیت مطلوبی دارند) از نظر اطلاعات فنی دچار ضعف هستند و یا در رده خاص خود قرار دارند. برتری ما شناخت بازار است. ما تمامی رده­های مصرف بازار را می­شناسیم.

ما با شناسایی کلیه­ی کامپاندهای مورد نياز در بازار ایران و جهان و با طرح جداول مقایسه­ای در بین آن­ها حرکت می­کنیم.

 

بسپار- ورود پتروشیمی ­ها به تولید محصولات پایین دستی را چگونه ارزیابی می­کنید؟

صمیمی: همانطور که دکتر نازکدست در کنفرانس مستربچ و کامپاند اشاره کرد، علی­رغم ظرفیت بالای بازار، همه­ی تولیدات روی پلی­پروپیلن/کربنات، پلی­اتیلن/کربنات و پلی­پروپیلن تالک متمرکز است!

این تولیدات در سبد محصولات ما جایی ندارد. اتفاقا وارد شدن واحدهای بزرگتر فرصت بیشتری برای ما فراهم می­کند و رقیبی برای ما محسوب نمی­شوند؛ چون به دلیل کوچکتر بودن، انعطاف پذیرتر هستیم و به راحتی با نیازهای مشتری تطبیق پیدا می­کنیم. همچنین فرصت پیدا می­کنیم تا به سمت تولید محصولات خاص تر برویم که در طرح­های آینده­ی ما نیز وجود دارد. مانند پلیمرهایی با توانایی جایگزینی فلز یا افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده­ی محصولات.

به نظر من شکل طبیعی بازار باید رقابتی باشد تا محصول خوب بقا پیدا کند. هنر واقعی تولید و فروش در شرایط رقابتی است نه در شکلی که  هیچ رقیبی در بازار وجود نداشته باشد. مانند شکلی که هم اکنون صنعت خودروی ما به خود گرفته است. محصولات در سالیان طولانی به یک روال تولید می­شود و همه هم از آن ناراضی­ اند اما چاره­ای جز خرید ندارند.

[EasyDNNGallery|24981|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار- صحبت از کنفرانس مستربچ و کامپاند شد، آیا همایش کاربرد پلاستیک ­های مهندسی که مبتکر آن بودید، قرار است ادامه یابد؟

صمیمی: اینگونه رویدادها باید هدفمند بوده و هم افزایی و بار علمی داشته باشد. کنفرانس مستربچ از نظر من در این حوزه بسیار موفق عمل کرد و آینده­ی روشنی پیش رو دارد. همایش کاربردهای مهندسی نیز که چند سال پیش برگزار شد با همکاری یکی از شرکای تجاری ما که یک شرکت کره­ای بود انجام گرفت. طبق برنامه، اینبار قصد داریم با شرکت سام پلیمر طی یکی دو سال پیش رو انجام شود. احتمالا همایش را با همکاری گردانندگان کنفرانس مستربچ برگزار کنیم و جزو اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند هم هستیم.

 

بسپار- تولید و تجارت در ایران چه تفاوت هایی با هم دارند؟

صمیمی: هم در بازار و هم در جامعه­ ی ایران، ظاهرا تولید کننده خوب و تاجر بد است! می­گویند آخر تاجر که کاری انجام نمی­دهد. می­آورد و می­فروشد و سود می­کند. در صورتی که فروش کار بسیار سختی است. هرچند جمله­ای که عرض کردم شاید در مورد بعضی کالاها مصداق داشته باشد، اما واقعیت این است که هر کاری به نسبت خود سختی دارد. همانطور که کار شما به عنوان خبرنگار قطعا آسان نیست کار تاجر هم آسان نیست. در حال حاضر شرکت هماهنگ یار 30 نفر پرسنل دارد و به سهم خود اشتغال هم ایجاد کرده؛ حدود دو سوم این تعداد نیز تحصیلات تکمیلی دارند. 9 کارشناس پلیمر داریم که فقط دونفر آن لیسانس هستند و 7 نفر دیگر تحصیلات بالاتر دارند. پس اشتغالزایی و جذب نیروی متخصص لزوما مختص تولید نیست.

از نظر من هر دو به یک اندازه سخت و چالش برانگیز هستند. در بازار جهانی، خرید آسان و فروش سخت است. در ایران هردوی آن سخت است. تولید هم که چالش های خاص خود را دارد. اما هر دو لذت خود را دارد و نمی­توان امتیاز بندی کرد.

البته عرایض بنده مختص سطح فعالیت خودمان و برای بازرگانی و تجارت علمی است. تمامی مجموعه ما دایما در حال آموزش و به روز شدن هستند. وگرنه آن­هایی که به قولی “دفتر خیابان، انبار بیابان” هستند که از این استرس­ها و فشارها در امانند(با لبخند).


(ادامه دارد …)


متن کامل این مصاحبه را در شماره 188ام ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا