اخبار

گفت و گوی بسپار با حسن آذرون، مدیر کارخانه گروه صنعتی پیشرو: تحریم­ها، زنجیری در پای صادرات قطعات پلیمری خودرو

بسپار/ ایران پلیمر گروه صنعتی پیشرو متشکل از شرکتهای پیشرو پلیمر طبرستان، پیشرو پلاستیک کیمیا و قالبسازی و قطعه سازی پیشرو، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ با هدف طراحی و ساخت قالبهای صنعتی و تولید قطعات پلاستیکی آغاز و پس از زمان کوتاهی موفق به حضور در صنعت خودروسازی کشور شد. گروه صنعتی پیشرو فعالیت خود را ازسال 73 آغاز کرد و در ادامه پس از توسعه و  اخذ استانداردهای لازم موفق شد گواهی گرید A  قطعه سازان را دریافت و یکی از تامین کنندگان اصلی قطعات پلیمری و تزیینی داخلی و خارجی خودرو­های دو شرکت معظم خودروساز داخلی شود.

این گروه در حال حاضر دارنده گواهینامه ISO/TS 16949:2009 از شرکت IMQ ایتالیا بوده و با بهره گیری از ماشین آلات و تکنولوژیهای روز دنیا از جمله دستگاه فرز CNC  دروازه ای، اسپارک CNC ، ماشین آلات تزریق پلاستیک از ۶۰ الی ۱۶۰۰ تن توانسته قالبهایی تا وزن ۲۵ تن از جمله انواع قالب مادگارد خودروها را ساخته و قطعات پلاستیکی انواع خودروها از جمله پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵، سمند، رانا، تیبا، پراید و…. برای مشتریان خودرو از قبیل ساپکو، سازه گستر سایپا، ماموت و … تولید می کند همچنین توانسته عملیات چرمکاری و گرین قالب را تحت لیسانس ESCHMANN آلمان درکشور پایه گذاری و سبب کاهش وابستگی به سایر کشورها شود. 

این مجموعه با ایجاد اشتغال برای 300 نفر در شهرستانهای بابل و بابلسر مشغول به کار است.

 

آذرون: گروه صنعتی پیشرو با اخذ نمایندگی انحصاری شرکت ESCHMANN آلمان که دومین شرکت بزرگ  گرین کار در دنیاست اقدام به گسترش گرین کاری در ایران کرد. به صورتی که بخش عمده ای از پروژه ­های گرین قالب در سطح کشور توسط این شرکت صورت می­پذیرد و با استقبال خوبی از طرف شرکت های قالب سازی روبرو شده است.

از مهم ترین دلایل این استقبال، کاهش هزینه­های انجام خدمات گرین، افزایش کیفیت گرین کاری و کاهش زمان انجام گرین و تحویل سریعتر به مشتری و در دسترس بودن آن است.

همچنین این شرکت موفق به اخذ گواهینامه های استانداردISO 9001 & IATF 16949 و تاییدیه  گرید A  ساپکو و گواهینامه مدیریت کیفیت سازه گستر  شده است.

 

بسپار- سبد محصولات گروه صنعتی پیشرو چه محصولاتی را شامل می شود؟

آذرون: مهم ترین خدمات و محصولات گروه صنعتی پیشرو به شرح ذیل است:

  • ساخت قالب­های تزریقی و بادی پلاستیک  تا وزن 20تن و خدمات مرتبط
  • عملیات گرین منحصر بفرد برروی قالب های تزریقی و ایجاد سطوح تکسچر(این شرکت نماینده شرکت معتبر و صاحب نام ESCHMANN آلمان است)
  • تولید قطعات تزریقی (بویژه مواد سخت فرایند)و بادی و تزیینی داخلی و خارجی خودرو
  • رنگ آمیزی قطعات خودرویی
  • خدمات طرح چوب برروی قطعات تزیینی داخلی خودرو
  •  مواد مهندسی وتولیدی در کامپاندینگ

 

بسپار- بازار قطعه سازان غیر فلزی را  در کشور چگونه ارزیابی می­کنید؟

آذرون: واضح است که بازار قطعه سازان  وابسته به وضعیت تولید خودروساز است و هرگونه تغییر شرایط در تولید خودرو، تاثیر مستقیم بر شرایط قطعه ساز می­گذارد.

این موج اگر مثبت باشد باعث رشد و اعتلای قطعه ساز شده کمااینکه قبل از تحریم خودرویی، الزام اخذ استانداردهای NSA برای قطعه ساز تنها راه ادامه همکاری با شرکت  پژو- سیتروئن بوده است.

و اگر منفی باشد تمام ساختار وارکان این صنعت را تحت فشار قرارداده و تا نابودی می­کشاند. دراین شرایط شرکت­های خودروساز بخصوص در مراکز تحقیقات و توسعه با اتخاذ استراتژی مناسب می­توانند مسیر جدیدی جهت پویایی این صنعت ایجاد کنند.

 

بسپار- در زمینه­ی واردات با چه چالش­هایی مواجه هستید؟ (دریافت ارز، گمرک و غیره)

آذرون: عمده واردات گروه پیشرو، قطعات استاندارد ساخت قالب­ها است. ضمن اینکه ملزومات مربوط به گرین نیز بخش دیگری از واردات این شرکت را تشکیل می­دهد. کشورهای اروپایی، چین، ترکیه و برزیل مبدا خرید­های این شرکت را تشکیل می­دهد.

عدم تخصیص ارز نیما، عدم امکان گشایش اعتبار به دلیل تحریم­ها و در نتیجه لزوم حواله از طریق صرافی­ها و به صورت غیر رسمی، نوسانات ارز و افزایش افسارگسیخته آن که تولید کننده را در پرداخت آن  ناتوان می ­سازد از مهم ترین مشکل در این عرصه است.

بسپار- آیا در انجمن خاصی عضویت  دارید؟ اگر بله چه حمایت ها و مزیت هایی دریافت کرده اید؟

آذرون: گروه صنعتی پیشرو از گذشته عضو انجمن قالبسازان ایران است. حمایت­ها شامل نشر آگهی در مجله قالبسازان و سایر خدمات این مجله بوده است.

 

بسپار- اشاره شده که این شرکت صادرات قطعه دارد … آیا به صورت مستقیم است؟

آذرون: درصورتی که پروژه­ های ایکاپ مربوط به سند همکاری با شرکت پژو و همچنین پروژه­ های مربوط به شرکت سیتروئن به مرحله اجرا می­رسید، این شرکت با اخذ استاندارد NSA قادر به اجرای برنامه­های صادرات قطعات برای خودروسازان منطقه می­شد که متاسفانه با شرایط جدید این امر مسکوت مانده است.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا