اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر حسین نازکدست، رییس کمیته علمی نخستین کنفرانس بین المللی رئولوژی:  باید سمت و سوی جهانی دانش رئولوژی را بشناسیم

بسپار/ ایران پلیمر نخستین کنفرانس بین المللی رئولوژی کشور هفته آینده و در روزهای 26 و 27 آذرماه در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار می شود. پروفسور حسین نازکدست، از چهره های بین المللی دانشگاه و صنعت پلیمر کشور، رییس کمیته علمی این کنفرانس است. با وی گفت و گویی کوتاه داشتیم که در ادامه می خوانید: 

 

بسپار- آقای دکتر کنفرانس رئولوژی سه دوره به صورت ملی برگزار شد و امسال شاهد برگزاری آن به صورت بین المللی هستیم. هدف چه بوده است؟
نازکدست:
بله، همانطور که اشاره کردید این سمینار ۳ دوره به صورت ملی برگزار شده است. هدف از بین المللی کردن این سمینار مثل همه سمینارهای دیگر، آشنایی بیشتر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محققین کشورهای دیگر است تا از این طریق از روند و جهت تحقیقات محققین کشورهای دیگر بیشتر بدانند. ببینیم آنها کجا هستند و ما کجاییم. این امر در انتخاب سمت و سوی پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی به ما کمک خواهد کرد.   

 

بسپار- روند جذب مقالات به چه شکل بود؟
نازکدست:
فراخوان به شکل های مختلف انجام شد و مقالات از طریق سایت رسمی کنفرانس دریافت شدند. سخنرانان کلیدی را هم خود ما دعوت کردیم. محققین بزرگ حوزه رئولوژی در دنیا در این کنفرانس به دو صورت سخنرانی دارند: یکی دوره های آموزشی و یکی هم سخنرانی های کلیدی و مدیریتی. در این رابطه از چندین استاد ایرانی مقیم خارج از کشور هم دعوت کردیم تا حضور پیدا کنند. 

 

بسپار- تعداد مقالات دریافت شده و پذیرش شده و قابل ارایه چگونه است؟
نازکدست:
ما حدودا ۱۲۶ مقاله دریافت کردیم که از بین آنها ۱۱۵ مقاله پذیرفته شد، ۷ مقاله رد شد و ۷ مقاله هم در موضوع سمینار قرار نداشت.

 

بسپار- چینش کمیته داوران و ترکیب آن چه طور است؟ استانداردهای پذیرش مقالات چه بودند؟
نازکدست:
ما ابتدا از نمایندگان دانشگاه هایی که در آنها پلیمر تدریس می شود دعوت کردیم که یک کمیته علمی و کاری تشکیل دهیم. مسوولیت آن هم با من بود. مقالات برای داوران که از اساتید دانشگاه های خارجی و داخلی بودند ارسال می شد و پس از تایید به کمیته ۱۲ نفره ای که اشاره کردم می آمد. در این کمیته ارزیابی نهایی انجام و نتیجه اعلام می شد. 
اولین و مهمترین معیاری که ما در انتخاب مقالات داشتیم این بود که مقاله مروری قبول نکنیم و فقط مقالات پژوهشی پذیرفته شوند. دومین معیار این بود که متمرکز بر حوزه رئولوژی باشد و بیشترِ کار تحقیقاتی روی این موضوع انجام گرفته باشد. طبیعی است که باید بار علمی مورد نیاز را هم می داشتند. این سه معیار، معیارهای اصلی ما برای داوری بودند.

 

بسپار- آقای دکتر نقش دانش رئولوژی در علوم و مهندسی پلیمرها را چگونه می توان تعریف کرد؟
نازکدست:
ببینید کلا رئولوژی یک علم جدید است. در دنیا هم بیش از ۳۰-۴۰ سال عمر ندارد. در ایران هم از وقتی دانشکده مهندسی پلیمر در پلی تکنیک تاسیس شد، ما سعی کردیم این علم را در داخل کشور بیشتر معرفی و دانشجویان را با آن آشنا کنیم. ولی متاسفانه جایگاه این علم در صنعت کشور هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. یکی از اهداف ما در این سمینار بین المللی این بود از صنعتگرانی که به نوعی با صنعت پلیمر در ارتباط هستند، دعوت کنیم در این سمینار مشارکت کنند تا کاربرد این علم در صنعت پلیمر بیشتر تبیین  شود. خوشبختانه در ۵-۶ سال اخیر اوضاع بهتر شده و خیلی از شرکت ها و پتروشیمی ها آشنایی بیشتری با دانش روز رئولوژی پیدا کرده اند و تلاش می کنند تا از آن استفاده کنند. 

 

بسپار- ویژگی این کنفرانس را چه می دانید؟
ینازکدست:
یکی از تفاوت ها و ویژگی های خاص این سمینار، تکیه زدن بر مقالات کاربردی و معرفی این رشته به صنعت است و همچنین بین المللی بودن آن.

 

بسپار- با چه چالش های احتمالی در مسیر برگزاری مواجه بودید؟
نازکدست:
به هر حال آنچه که مسلم است محدودیت بودجه است. ما باید خودمان سعی می کردیم تا واحدهای مختلف و شرکت ها را علاقه مند و با جذب سرمایه و اسپانسر مسیر برگزاری سمینار را هموار کنیم. خوشبختانه پشتیبانی خوبی هم دریافت کردیم و استقبال خوب بود. 
در پایان می خواهم از مجله بسپار بابت حمایت های همیشگی اش از کنفرانس های ما تشکر کنم.

 

 

در مورد این کنفرانس بیشتر بخوانید: 

 

گفت و گوی بسپار با دکتر فاطمه گوهرپی، رییس انجمن رئولوژی ایران: رئولوژی یک علم بین رشته ای است/ یکی از اهدافی که دنبال می کنیم شناساندن جایگاه رئولوژی در صنعت است

گفت و گو با دکتر اسماعیل قاسمی، دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین المللی رئولوژی: صاحبان نام در دانش رئولوژی دنیا به ایران می آیند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا