اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر علی جانثاری، رییس پژوهشکده پوشش های سطح و فناوری های نوین: نسل چهارم رنگ‌ها و پوشش ها در راه است

بسپار می نویسد، دیدار و گفت و گو با دکتر علی جان نثاری برای من یادآور روزهای خوب دانشجویی و کار تحقیقاتی‌ ام در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی است. حضور در اتاق وی و صحبت های علمی عمیق درباره رنگ و پوشش‌ ها و حرکت به سمت تولید نسل چهارم رنگ‌ها، من را مشتاق به گوش دادن بیشتر می‌کرد. به‌‌طوری که انگار در یکی از آن کلاس‌ های درسی هستم که به‌دلیل سطح بسیار بالای علمی استاد مشتاقانه حضور پیدا می‌کردم. این دیدار نه تنها چیزهای زیادی به من آموخت که به‌طور ناباورانه صحبت به جایی رسید که در بحث ساختارهای پلیمری رزین‌ها، نقطه مشترکی با کارهای تحقیقاتی ام داشت.

اهمیت ارتباط صنعت با تکنولوژی‌های روز دنیا و تحقیقات و فناوری‌های جدیدی که در مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش در حال انجام است، ما را در بسپار برآن داشت تا گفت و گویی با دکتر علی جان نثاری محقق حوزه رزین و افزودنی در این مؤسسه که به طور ویژه بر روی پوشش‌های آب‌پایه مطالعاتی داشته است، داشته باشیم.

دکتر علی جان‌نثاری عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش است که از سال 1386 همکاری را با این مؤسسه شروع کرده و درحال حاضر رییس پژوهشکده پوشش‌های سطح و فناوری‌های نوین است. به لحاظ سابقه تحصیلی فارغ‌التحصیل دکتری رشته مهندسی پلیمر گرایش علوم و تکنولوژی رنگ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و حدود 20 سال است که در حوزه‌های آموزش، پژوهش و صنعت در زمینه رنگ و پوشش‌های سطح فعالیت می کند.

 

بسپار- اهداف تحقیقاتی مؤسسه در زمینه پوشش‌ های سطح و خوردگی چیست و چه پژوهش‌ هایی در این زمینه انجام شده و چه بهینه‌سازی‌هایی را برای پوشش‌ ها به‌همراه داشته است؟

جانثاری: مؤسسه پژوهشی رنگ و پوشش حدود 20 سال است که با هدف فراهم کردن زمینه ورود علوم جدید در حوزه رنگ و پوشش‌های سطح تأسیس شده است.

در زمینه پوشش سطوح با عنوان مشخص Paints and Coating با دیدگاه ورود حوزه‌های جدید ازقبیل ورود نسل جدیدی از پوشش‌های سطح تحقیقات را شروع کردیم که در رابطه با نسل جدید لازم می‌دانم که در اینجا توضیحی بدهم. در حال حاضر ما در نسل چهارم رنگ هستیم، سه نسل قبل از ما در زمینه Paints and coatings بوده که هرکدام براساس تقدم و تأخر فازآلی به فاز معدنی شکل گرفته بودند. آخرین حوزه‌ای که امروزه در دنیای رنگ موردبحث قرار دارد نسلی است که فاز آلی و معدنی همزمان با هم در یک ساختار مشترک ایجاد یک هیبرید واقعی می‌کنند. این ساختار هیبرید واقعی به نوعی مشکل جدایش‌فازی را برطرف کرده و خواصی که ایجاد می‌کند به‌صورت مشترک خواص ارگانیک رزین‌ها را افزایش خواهد داد، درحالی‌که در گذشته خواص غیرارگانیک با حضور پیگمنت‌ها در رزین‌ها وجود داشته است. درواقع تمرکز ما در این بخش روی این موضوع بوده است.

به‌طورکلی، 4 بخش مختلف در این مؤسسه مشغول تحقیق هستند، شامل گروه‌ روکش‌های سطح و خوردگی که به‌طور مستقیم بر روی فرمولاسیون‌های رنگ، تعیین خواص پوشش‌ها و مطالعات جانبی مثل خوردگی و سایر پدیده‌ها درحال پژوهش هستند. گروه تکنولوژی چاپ که زمینه کاری آن‌ها در حوزه موادچاپ، روش‌های چاپ و بکارگیری تکنولوژی و فناوری‌های به‌روز صنعت چاپ است دو حوزه دیگر در این پژوهشگاه تعریف شده که یکی حوزه رزین‌های صنعتی و افزودنی‌ها، که تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز برای صنایع رنگ، پوشش و چاپ است و در کنارش حوزه نانوتکنولوژی که موضوعات جدید بکارگیری موادنانو را برای سیستم‌های پوششی و سیستم های چاپ فراهم می‌کند. در زمینه نسل چهارم رنگ‌ها که اشاره شد درواقع کار مشترکی بوده که از سال گذشته مقدمات آن فراهم شده و امسال مرحله اجرایی آن شروع شده است عملا چیزی به عنوان نسل چهارم رنگ‌ها برپایه ساختار اپوکسی سیلیکون موضوع تحقیقات است. سابق بر این مؤسسه‌های بزرگ رنگسازی دنیا در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌اند ولی در ایران به دلیل وابستگی‌ای که برای مواداولیه و رزین داشتیم هدف را روی ساخت این نوع ار رزین‌ها گذاشتیم و از بیس مونومری شروع کردیم و نهایتا تولید این سیستم‌های پوششی به نوعی تحولاتی در صنایع رنگ ایجاد می‌کند. عملا یک اتفاقی که در حال رخ دادن است وجود سیستم‌های کلاسیک و قدیمی که اصولا برپایه سه‌لایه بوده که می‌توانسته کمتر یا بیشتر باشد ولی به شکل تعریف کلاسیک آن همان سه لایه است یعنی تعریف عام بدین شکل است که یک لایه آستر، یک لایه میانه که واسطه می‌شود بین آستر و لایه نهایی که درواقع  top coat  یا همان روپوش است. با ورود نسل چهارم در حال حاضر ادعا بر روی کاهش سه‌لایه به دولایه است و هدف مؤسسه کاهش دولایه به یک لایه است. یعنی به نوعی با اعمال تنها یک لایه روی سطح در محیط‌های خورنده تمام استانداردهای مربوطه حاصل شود. درعین حال دو ویژگی عمده در این موضوع اهمیت دارد یعنی تنها با اعمال یک لایه درکنار حفظ خواص سه لایه، هزینه‌های مربوط به اعمال رنگ و مصرف مواد و آلاینده‌هایی که می‌تواند به‌واسطه کاهش قیمت رنگ مورد استفاده قرار ‌گیرد باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و این تحقیقات جزو برنامه‌های کوتاه‌مدت ما است.

بسپار- چه پروژه‌ها و تحقیقاتی بر روی رنگ‌ها و رزین‌های آب‌پایه انجام شده و اصولا این بحث چه اهمیت‌هایی دارد؟

جانثاری:


(ادامه دارد …)
متن کامل این گقت و گو را در شماره 180 ام دوماهنامه پوشرنگ بسپار که در مهر ماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا