اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با دکتر علی هدایتی، مدیرعامل ماناپاک دانا: ارزش اتلاف سالانه مواد غذایی در کشور بیش از صادرات نفت!/ بسته بندی های پلیمری را جدی بگیریم

بسپار/ایران پلیمر هولدینگ دانا پلیمر در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و هم اکنون با 7 شرکت زیر مجموعه خود در زمینه های تولید قطعات خودرو، تولید و تامین مواد اولیه پلیمر، مطالعات و تحقیق و توسعه، تولید انواع محصولات تکنولوژیک، تولید قطعات پزشکی، ساخت ماشین الات صنعت پلیمر و ارایه راه حل های جامع بسته بندی در صنعت مواد غذایی و کشاورزی فعالیت می کند.
شرکت ماناپاک دانا یکی از شرکت های زیر مجموعه ی هولدینگ دانا بوده که با هدف ارایه ی فناوری های نوین پلیمری در صنعت بسته بندی و کشاورزی تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت ارائه دهنده راه حل های کاربردی در حوزه بسته بندی های افزایش دهنده ی ماندگاری محصولات کشاورزی تازه است. موضوعی که این شماره به آن پرداخته ایم. گفت و گوی بسپار با دکتر علی هدایتی، دانش آموخته دکتری مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیرعامل ماناپاک پلیمر را در ادامه می خوانید:

بسپار- آقای دکتر بسته بندی های هوشمند به چه گروه از بسته بندی های پلیمری گفته می شوند؟
هدایتی: به سیستم های بسته بندی اطلاق می شود که دارای عملکرد هوشمندانه در جهت افزایش ماندگاری، ایمنی، کیفیت و جمع آوری و ارسال لحظه ای اطلاعات محصولات هستند. از جمله این عملکردهای هوشمندانه قابلیت تشخیص، حس کردن و نمایش و ثبت تغییرات است.
بسته بندی های هوشمند را به دو دسته کلی می توان تقسیم کرد:
هوشمندی با تعیین متغیرهای ثابت اولیه که موجب می شود بنا به طراحی از پیش تعیین شده و با زمان بندی مشخص، بسته بندی ها یک یا چند ویژگی را تغییر و یا حفظ کنند.
هوشمندی با عملکرد غیر ثابت که موجب می شود با تغییر شرایط محیط داخل و یا خارج به صورت لحظه ای، بازخورد و عملکرد بسته بندی نیز تغییر کند.

بسپار- گروه دیگری از بسته بندی ها هم هستند که به بسته بندی های فعال موسومند. فرق این دو چیست؟
هدایتی: بسته بندی های فعال به سیستم های بسته بندی گفته می شود که عملکرد تعاملی (interaction) با مواد داخل بسته بندی را داشته و به طور مداوم شرایط داخلی بسته را کنترل می کنند.
این بسته بندی از طریق تعامل با محیط داخل یا خارج از بسته بندی موجب حذف، ایجاد و یا حفظ میزان مشخصی از متغیرها می شود که در نهایت سبب افزایش ماندگاری و کیفیت نهایی محصولات خواهد بود.
شرکت مانا پاک دانا با معرفی بسته بندی های نسل جدید با برند MANZI (مان به معنای ماندن و ماندگار و زی به معنای زیستن و زنده) گام مهمی در ارتقای هوشمندی و عملکرد بسته بندی ها پیموده است. این بسته بندی ها در اشکال LINER و FLOWPACK و LID برای شرایط گوناگون و انواع مواد غذایی متفاوت قابل طراحی و تغییر هستند. به نحوی که بنا به کاربرد و خواسته مشتری می توان ویژگی های مختلفی را در شرایط گوناگون به طور مثال با تغییر دما به صورت متغییر در آنها ایجاد کرد.
از جمله توانایی های قابل طراحی در این بسته بندی ها:
ایجاد سطوح آبدوست
ایجاد سطوح با قابلیت ضد میکروبی
کنترل و حفظ میزان رطوبت در بسته بندی
ضد بخار بودن سطح
کاهش میزان اتیلن توسط جاذب های اتیلن و در نهایت افزایش مدت ماندگاری
کنترل تنفس میوه و سبزیجات تازه بوسیله انتقال کنترل شده گازهای اکسیژن و کربن دی اکسید
کنترل دما بسته بندی
حفظ عطر و طعم مواد غذایی است.

بسپار- آیا اصولا این مفاهیم در کشور اجرایی شده؟ خود شما در زمینه معرفی این بسته بندی ها، فعالیت داشته اید؟ آیا با اقبال مواجه بوده؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 217 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا