اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر میلاد مهرانپور، رییس هیات مدیره هلدینگ داناپلیمر: پلیمرهای آینده، پلیمرهای فوق مهندسی هستند

بسپار/ ایران پلیمر دکتر میلاد مهرانپور نماینده نسلی از دانش آموختگان مهندسی پلیمر (پلی تکنیک تهران) است که هم در حوزه علوم و هم در حوزه مهندسی مثال زدنی است. از دانشگاه اکرون امریکا پسادکترا (Postdoctoral research) دارد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) است و رییس هیات مدیره هلدینگ داناپلیمر. 
پیش از خواندن صحبت های او در خصوص آینده پلیمرها بد نیست از تاریخچه فعالیت این هلدینگ هم بگوییم.

“در دی ماه سال ۱۳۷۴، چهار نفر از فارغالتحصیلان رشته مهندسی پلیمر آقایان مهرانپور، امیری، چکامیان و خانم شریفی )البته بعد از شرکت مشاوره، آقای بابایی جایگزین خانم شریفی شدند) فعالیت خود را با تاسیس یک شرکت مهندسی مشاور با هدف ارایه مشاوره مهندسی به صنایع پلیمری کشور آغاز کردند، اما به علت عدم وجود فرهنگ مشاوره صنعتی، پس از ۳ سال، موسسین تصمیم به ایجاد شرکت جدیدی میگیرند که ورود آنها را به صنعت تولید قطعات خودرو رقم زد. موسسین هلدینگ داناپلیمر فعالیت حرفهای خود را با سرمایه اندکی آغاز کردند، اما با اصل قرار دادن تخصص فنی، تولید محصولات با کیفیت، صداقت و اصالت، به تدریج این شرکت به موفقیت نسبی دست یافت و در سال ۱۳۸۱ اولین کارخانه این مجموعه با متراژ ۵۰۰۰ متر تاسیس شد. این کارخانه با توسعه پی در پی هم اکنون شامل ۱۵۰۰۰ متر مربع زمین و بیش از ۵۰۰۰ هزار متر فضای تولید است و بسیاری از فرایندهای تولید پلیمرها، از جمله فرایندهای تزریق پلاستیک، قالبگیری بادی، اکستروژن پلاستیک، کامپاندینگ پلاستیک، کامپاندینگ لاستیک، اکستروژن و تزریق لاستیک، تولید و تبدیل فیلمهای پلاستیکی و قالبسازی را در خود جای داده است.
هلدینگ دانا پلیمر پس از آن به تامین نیاز مواد اولیه با کیفیت برای صنایع داخلی روی آورد و شرکت پلیمر پیشرفته دانا که شرکتی تولیدی بازرگانی است حاصل این تلاش است. شرکت پلیمر پیشرفته، هم تولید کننده و هم تامین کننده مواد اولیه تخصصی پلیمری می باشد و پس از آن شرکت دانافناور با تمرکز بر تولید راهحل های نوین در صنایع روشنایی و الکترونیک تاسیس شده است. 
هم اکنون شرکتهای توسعه دانا (تکوس) با هدف تحقیق و توسعه و آینده پژوهی در حوزه پلیمر، شرکت ماناپاک دانا با هدف ارایه راهحل های نوین در بسته بندی های پلیمری، شرکت داناطب، با هدف تامین و تولید قطعات و مجموعه های پزشکی و شرکت دانا ماشین با هدف تولید و تامین قطعات، قالب و ماشین آلات پلیمری نیز به عنوان سایر اعضا این خانواده فعال ۲۰۰ نفره می باشند.”

بسپار- آقای دکتر به نظر شما مهم ترین تحولات زندگی بشر و جامعه صنعتی کجاها با پلیمرها گره خورده است؟ 
مهرانپور:
همه جا! اصولا شما می توانید رد پای پلیمرها را در تمامی صنایع و تمام زندگی بشر ببینید. نمی توان تحول خاصی را نام برد. امروزه هر کجای زندگی را که نگاه کنید می بینید که ما با پلیمرها گره خورده ایم  و اصلا نمی توانیم زندگی خود را از پلیمرها جدا کنیم.

 

بسپار- پلیمرها به عنوان یکی از آلاینده های محیط زیست این روزها در مظان اتهام بیشتری هستند. به نظر شما آیا این انگشتهای اتهام واقعی ست؟ و راه حل چیست؟

مهرانپور:  به نظر من یکی از بزرگترین اشکالات جامعه بشری این بود که از ابتدا از اقتصاد خطی استفاده می کرد یعنی با موادی که از معادن یا چاه های نفت به دست می آورد محصول تهیه می کرد و بعد از این که کارش با آن تمام می شد آن را دور می نداخت! 
کلیه صنایع از ابتدا تا به امروز این نوع رفتار راداشته اند اما یکی از دلایل عمده این توجه، صرفا به دلیل مصرف بیشتر پلیمرها است و گرنه بطور مثال صنایع فلزی هم آلایندگی دارند! و چه بسا در مقام مقایسه، آلایندگی فلزی بیشتر و خطرناک تر است نظیر باطری های لیتیم اما با توجه به مصرف بسیار بالا روزانه پلیمر ها خصوصا در صنایع بسته بندی مانند کیسه های  پلاستیکی ضروری وطبیعی است که توجه بیشتری هم به آن جلب می شود.

 

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 209 ماهنامه بسپار که درنیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا