اخبار

گفت و گوی بسپار با رضا خلج مدیر نمایشگاه ایران پلاست/ شکست سکوت

  اختصاصی بسپار/ ایران پلیمر دوره دهم ایران پلاست که با تغییرتاریخ ناگهانی و انتقال زمانی به فروردین ماه همراه بود، با عدم حضور تشکل ها و واحدهای صنعت پلیمر کشور و به نوعی تحریم این نمایشگاه مواجه شد. از دوره یاد شده تا امروز کمتر پیش آمده که مدیر و مدیران نمایشگاه تمایلی به گفت و گو با اصحاب رسانه البته در بخش تخصصی و فعال در همین صنعت داشته باشند. ترجیح داده اند که چراغ خاموش حرکت کنند و به فعالیت صرف اجرایی خود در برگزاری نمایشگاه بپردازند. درخواست های مکرر گروه مجلات بسپار و ایران پلیمر اما ظاهرا این بار نتیجه داد و رضا خلج مدیر زیرک و سیاست مدار نمایشگاه به سوالات ما پاسخ گفت.

امیدواریم صرفنظر از تمامی انتقاداتی که به طور خاص به این نمایشگاه و مجری و برگزارکننده آن وارد می دانیم در فضایی معقول و منطقی و البته منصف، برای پتانسیلی که می تواند به رشد و بالندگی بازار صنایع پلیمر کشور در منطقه کمک کند، کارآمد و موثر باشیم. همچنین امیدوار هستیم این شروع دوباره در تعامل با رسانه ها و پاسخگویی در آینده مستمر باشد که یقینا منفعت طرفین شریک در برگزاری نمایشگاه را به دنبال خواهد داشت.

(درخواست این گفت و گو و سوالات مطرح شده به اوایل سال 1397 برمی گردد و به عمد در آن تغییراتی نداده ایم.)

 

بسپار – برگزاری نمایشگاه ایران پلاست دوازدهم اخیرا کلید خورده است. چرا امور اجرایی این نمایشگاه همیشه اینقدر دیر آغاز می شود؟ نمایشگاه های مرتبط و مشابه معمولا کار خود را برای دوره بعد از آخرین روز دوره به اتمام رسیده شروع می کنند؟ آیا این متاثر از اعلام تاریخ دیرهنگام توسط شرکت نمایشگاه هاست یا دلیل دیگری دارد؟ و اگر مربوط به شرکت نمایشگاه هاست آیا راه حلی برای آن متصور نیست؟

خلج: با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه ایران پلاست، دبیرخانه دائمی این نمایشگاه ایجاد شده است که فعالیت های اجرایی آن بدون وقفه ادامه دارد. طراحی سامانه های ثبت نام و ارائه ایده های جدید متناسب با روش های برگزاری روز در سطح جهان از جمله اقدامات و کارهای جدی است که در فاصله برگزاری دو نمایشگاه به آن پرداخته می شود. در حوزه خارجی و بین المللی اگر نمایشگاهی کمتر از یکسال مانده به برگزاری اقدام به فعالیت کند، عملا شکست می خورد و نمی تواند بازاریابی صحیحی انجام دهد. بنابراین فعالیت های ایران پلاست در حوزه بین المللی بعد از نمایشگاه دوره یازدهم آغاز شد. اما در بخش داخلی، تجربه نشان می دهد، نحوه فعالیت شرکت های ایرانی به گونه ای است که امور مربوط به حضور نمایشگاهی را تا روزهای پایانی به تعویق می اندازد، به عنوان مثال با وجود اینکه در دوره دهم حدود 8 ماه قبل از برگزاری نمایشگاه، مرحله جانمایی آغاز شده بود اما باز هم برگزار کننده و مشارکت کننده با مشکلات و چالش هایی روبرو شدند، لذا برنامه ریزی به نحوی انجام می شود که ثبت نام دیرتر انجام شود تا جمع بندی کار و برنامه ریزی و مدیریت کار راحت تر و با هزینه کمتری انجام شود.

موضوع مهم دیگر، تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی و تاثیر آن بر حضور شرکت ها در نمایشگاه است که باعث می شودکارها با تاخیر انجام شود. با توجه به رکودی که در سال گذشته در صنعت حاکم بود و پیش بینی
می شد تلاطماتی با خروج آمریکا از برجام برای بازه زمانی 15 مرداد تا 15 آبان در اقتصاد کشور ایجاد شود (البته هیچ کس پیش بینی این حجم تلاطم را نمی کرد) قرار بر این شد که فرایند ثبت نام کمی دیرتر آغاز شود.

در زمینه تاریخ و زمان برگزاری نمایشگاه ایران پلاست باید گفت، خوشبختانه با تعامل و همکاری شرکت سهامی بین المللی نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت، مقرر شده است تاریخ برگزاری این نمایشگاه تا سه دوره آتی مشخص و یکسان باشد تا امکان برنامه ریزی هم برای برگزارکننده و هم مشارکت کننده در بخش داخلی و خارجی فراهم باشد.

 

بسپار- با توجه به اینکه این نمایشگاه در بخش خارجی از مدتی پیش فعالیت های خود را آغاز کرده آیا آماری از حضور خارجی ها قابل ارایه است؟ آیا حضور غرفه گذاران و بازدیدکنندگان خارجی تحت تاثیر خروج امریکا از برجام و تحریم های تازه قرار نگرفته و نمی گیرد به نظر شما در سال جاری؟

آیا اینکه تعرفه های ارزی نمایشگاه گران هستند حتی گرانتر از نمایشگاه k دلیل خاصی دارد؟ البته اگر توانسته ایم فضاها را واگذار کنیم چرا که نه.

خلج: در سال گذشته متراژ بخش ارزی نمایشگاه 9700 متر بود که این متراژ برای یک نمایشگاه کاملا تخصصی، بی نظیر و بی سابقه است. اما امسال در پی مساله خروج آمریکا از برجام و بلاتکلیفی شرکت ها از ابتدا با کاهش تقاضا روبرو شدیم. به طوریکه پیش بینی می کنیم متراژ ارزی نمایشگاه حداکثر 3000 متر باشد.

درباره گران بودن تعرفه نمایشگاه، باید بگویم در همه نمایشگاه ها علاوه بر قیمت زمین، هزینه های دیگری نیز از مشارکت کنندکان دریافت می شود. مثلا بابت اینکه غرفه شما در کجای سالن قرار دارد، یک طرف باز باشد یا دو طرف، یا به شکل جزیره، هزینه اضافه دریافت می شود. سایر هزینه ها هم بسیار گران قیمت است.

به عنوان مثال حضور در نمایشگاههایی همچون میلان یا K  آلمان، 450 یا 500  یورو در هر متر مربع هزینه دارد آن هم بدون هزینه های ساخت و ساز. اما روال کار در نمایشگاه ایران پلاست به این صورت است که شرکت های خارجی صرفا برای دریافت فضا باید از طریق نمایندگان ما در خارج کشور اقدام نمایند. اما چون حضور خارجی ها معمولا به صورت پاویون است شرکت ها باید هزینه غرفه سازی به صورت پاویون را هم پرداخت کنند. بنابراین هزینه ها ی جانبی افزایش می یابد. اما هزینه زمین خالی پایین تر است. ضمن اینکه شرکت کنندگان خارجی حتی در آلمان و اتریش برای حضور در نمایشگاه از 30 تا 70 درصد از دولت کشور خودشان یارانه می گیرند که هزینه حضورشان در نمایشگاه را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این سایر هزینه های حضور در نمایشگاه های ایران بسیار ارزان است. مثلا هزینه بلیط ورودی عملا مجانی است در حالیکه در سایر نمایشگاه ها باید 50 تا 60 یورو ورودیه پرداخت کرد. بنابراین اگر جمع هزینه ها را درنظر بگیرید نمایشگاه های ایران گران نیست. ضمن اینکه نرخی که ایران پلاست در بخش داخلی و بین المللی ارائه می دهد براساس مصوبه شرکت سهامی نمایشگاه هاست.

 

بسپار-  ایران پلاست به عنوان بزرگترین نمایشگاه پلاستیک منطقه، از نقطه نظر اعتباری به دلیل همین بی ثباتی های نسبی در زمان برگزاری و … نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند. آیا قبول دارید که این نمایشگاه می تواند برترین در منطقه باشد؟ و آیا هست؟

خلج: در دوره هایی که مشکلاتی مثل تحریم(های بین المللی/بسپار) وجود ندارد، بی تردید ایران پلاست برترین نمایشگاه پلاست منطقه است. به عنوان مثال ایران پلاست در دوره های  دهم و یازدهم در این زمینه بی نظیر بود. حتی در نوع برگزاری و کلاس حضور شرکت کنندگان هم این موضوع کاملا قابل مشهود بود. این نمایشگاه چیزی از نمایشگاه میلان کم ندارد. اما قطعا فاصله مان با نمایشگاه چین و نمایشگاه K بسیار زیاد است که باید برای کاهش آن تلاش کرد. البته همه چیز هم در دست ما نیست و شرکت سهامی نمایشگاه ها در این زمینه سهم بزرگی دارد.

 

بسپار- ایران پلاست در دوره های مختلف در بعد خارجی تحت تاثیر تحریم ها و در بعد داخلی درگیر مسایل داخلی با تشکل ها و … بوده است. هیچ وقت هم رابطه خوبی با رسانه های تخصصی نداشته. صرفنظر از این دوره که بالاخره گفت و گو با یک رسانه را پذیرفتید. امسال رویکرد شما به عنوان برگزارکننده نمایشگاه چه خواهد بود؟ در همکاری با تشکل ها و صنایع داخلی؟ و البته رسانه ها.

خلج: همیشه و در حد مقدور سعی کرده ایم، نمایشگاه را در سطح حرفه ای برگزار کنیم. تا زمانی که درخواست های ذی نفعان در زمینه برگزاری بهتر و با کیفیت نمایشگاه معقول و منطقی باشد، این درخواست ها و پیشنهادها را با آغوش باز پذیرا هستیم و تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام می دهیم.

مثلا انجمن مستربچ خواستند سالن های آنها به سالن 6 و 7 و 10و11 تغییر کند،  بعد از مدتی دوباره خواستند سالن 10-11 حذف شود و سالن 27 اضافه شود که علی رغم مشکلاتی که برای ما ایجاد می کرد این درخواست را پذیرفتیم. یا گروهی از ماشین سازان درخواست سالن 35 را کردند که به آنها اختصاص دادیم. یا اتحادیه پلاستیک، تعاونی پلاستیک و انجمن ملی خیلی دیر درخواست فضا کردند که ما تلاش کردیم و متراژهای خوبی در سالن های مناسب و خوب را به صورت رایگان در اختیار آنها گذاشتیم. اما به درخواست هایی که برای منافع شخصی یا کسب درآمد به ما ارائه شود اصلا روی خوش نشان نمی دهیم حتی اگر این درخواست ها تشکلی باشد. مثلا جانمایی کار تشکل ها نیست. تشکل ها برای جانمایی در نمایشگاه ایجاد نشده اند و این کار برگزار کننده نمایشگاه است. سامانه ما زمینه جانمایی آنلاین و عادلانه را فراهم کرده است و همه شرکت ها را بدون دردسر، جانمایی می کنند. بنابراین دلیلی ندارد که جانمایی برای یکسری منافع به تشکل ها واگذار شود. تجربه سال گذشته هم اصلا تجربه خوبی نبود.

در زمینه همکاری با رسانه های تخصصی هم همینطور است. امسال نشریات بسپار، مواد شیمیایی، هنر بسته بندی، چاپ و بسته بندی، مدیریت نوین و روزنامه صمت و سایت پپنا در نمایشگاه غرفه رایگان دارند. ما حتی از این رسانه ها درخواست نکردیم تبلیغات ما را انجام دهند یا اخبار ما رو پوشش دهند. صرفا با درخواست آنها غرفه رایگان در اختیارشان گذاشتیم.

بنابراین در حوزه همکاری منطقی، ما حداکثر همکاری را با شرکت کنندگان داریم. البته انتقادپذیر هم هستیم و سعی می کنیم اگر ضعفی وجود دارد، برطرف شود.

 

 

بسپار- در این دوره از نمایشگاه از ثبت نام در نمایشگاه، تبلیغات آن در داخل و خارج، مجریان و پیمانکاران بخش های مختلف مثل مجری، ستاد خبری، کتاب نمایشگاه و … باید در انتظار چه تغییرات احتمالی باشیم؟ سایت نمایشگاه هم اخیرا به روز شده است. آیا نمی شود مثل تمام نمایشگاه های معتبر دنیا این سایت را همیشه به روز و با اطلاعات مفیدتر از جمله اخبار مشارکت کنندگان و … نگاه داشت؟ برنامه شما در این خصوص چیست؟

خلج: در مواردی که ذکر کردید تغییرات جدی انجام نشده است، ولی فرایند اجرایی برخی از فعالیت ها جاری رو به بهبود بوده است. در حوزه اطلاع رسانی نیز سایت نمایشگاه ایران پلاست بلافاصله بعد از نمایشگاه قبلی به روز می شود. اما برای اینکه پویا بماند چند برنامه اجرا شده است. از دوره گذشته، نمایشگاه مجازی هم روی سایت قرار گرفته است که به مدت یکسال زمینه حضور همه شرکت ها را در این نمایشگاه فراهم می کند. یعنی هر شرکتی که در ایران پلاست حضور داشته است، به صورت عکاسی سه بعدی در نمایشگاه مجازی قرار گرفته است و تا دوره بعدی در معرض دید همگان است. ضمن اینکه اطلاعات در کتاب نمایشگاه درباره هر شرکت منتشر می شود، در این نمایشگاه مجازی می توانیم این اطلاعات را رویت کنیم. از سوی دیگر امسال این امکان ایجاد شده است که هر شرکتی روند ثبت نامش نهایی شده باشد، روی نمایشگاه مجازی قابل مشاهده است. برای این دوره امکان قراردادن گالری تصویر و بروشور شرکت ها هم به این نمایشگاه افزوده شود و هر شرکتی که این امکان را خریداری کند می تواند گالری خود را هم روی نمایشگاه بارگزاری کند. ضمن اینکه همه این امکانات در اپلیکیشن موبایل نمایشگاه هم وجود دارد.

در حوزه ارائه اطلاعات و اخبار شرکت ها هم لازم است ساختاری تعریف کنیم که هر شرکت از طریق پنل خودش بتواند اخبار و اطلاعات شرکتش را به دست ما برساند تا زمینه انتشار آن فراهم شود. البته این موضوع به طور کامل عملی نشده است. امیدواریم در ماه های آینده این ایده عملی شود.

علاوه بر این در نمایشگاه امسال سامانه B2B هم دایر شد. ما از همه شرکت هایی که در نمایشگاه ثبت نام کردند خواستیم کلمات کلیدی در حوزه نشست های B2B را درسایت وارد کنند. در بخش ثبت نام نشست های B2B هم از شرکت ها یا افرادی که متقاضی حضور در نشست های B2B بودند، خواستیم درخواست خود را ثبت کنند و در نهایت این درخواست ها به هم متصل می شود. البته با توجه به اینکه این حوزه در کشور ما تازه است خیلی با استقبال روبرو نشدیم اما ما ناامید نیستیم و با تکمیل این بخش زمینه این موضوع را برای نمایشگاه های آتی حتما فراهم می کنیم. ضمن اینکه این امکان برای نمایشگاه امسال در سطح عملیاتی کاملا مهیا شده است.

 

بسپار- با توجه به گشایش مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب و الزام هایی که گاها برای تعطیلی نمایشگاه های پرمخاطب در چمران مطرح می شود، آیا انتقال ایران پلاست به شهر آفتاب در برنامه و محتمل است؟ ( البته می دانیم که شاید برای نمایشگاه های گروه A فضای زیر بار رفته شهر آفتاب تا امروز، گنجایش لازم را نداشته باشد)

و امسال چه پیش بینی هایی برای بهبود وضعیت نمایشگاه با توجه به زیرساخت های قدیمی نمایشگاه در چمران داشته اید؟

آیا فضاهایی در هر سالن به صورت VIP برای بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان در نظر گرفته می شود و از این دست؟ دسترسی به اینترنت و امکان مذاکره و غیره؟

خلج: نمایشگاه شهر آفتاب فقط 7 هزار متر فضای مفید دارد. ایران پلاست بالای 30 هزار متر فضای مفید نیاز  دارد. بنابراین تا شهر آفتاب تکمیل ظرفیت نشود امکان برگزاری ایران پلاست در آنجا وجود ندارد. اما ما از هر تغییر که منجر به امکان برگزاری حرفه ای تر و بهتر نمایشگاه شود استقبال می کنیم.

 

 

بسپار- آیا قرار است این نمایشگاه همچنان هر ساله برگزار شود؟ آیا مجوزهای دوره های آتی نیز توسط NPC دریافت شده است؟ در مورد افتتاحیه دعوت از کدام یک از مسوولان در برنامه است؟ در خصوص دعوت از هیات های تجاری چه برنامه هایی دارید؟

خلج: (به برخی سوالات پاسخ داده نشد/بسپار) این موضوع بستگی به شرایط سالن ها دارد. برای برخی سالنها درحال طراحی این فضا هستیم. درصورتی که بتوانیم مجوزهای  لازم را بگیریم در برخی سالنها فضای مذاکرات B2B به همراه کافی شاپ طراحی می کنیم که هم امکان مذاکره و هم پذیرایی حین مذاکره فراهم باشد. البته این موضوع با توجه به اینکه باید هزینه زمین نمایشگاهی را ما به عنوان برگزار کننده پرداخت کنیم، بسیار هزینه بر است.

(جالب است که در حوزه دعوت از هیات های تجاری، در تمامی ادوار گذشته از سوی مشارکت کنندگان و تشکل ها نمونه نمایشگاه پلاستیک ترکیه مثال زده می شد که در سال های نخست برگزاری با ارایه سوبسیدهایی نظر دعوت و اقامت رایگان توانسته اند این نمایشگاه را در کشورهای دیگر معرفی مثبت کنند اما امسال وقتی برگزار کننده از تشکل ها در حوزه دعوت از هیات های تجاری با ارایه تسهیلات درخواست همکاری کرد باز عده ای به این کار خرده گرفتند که چرا بازرگانان سایر کشورهای منطقه در زمان نمایشگاه باید در کشور اقامت رایگان داشته باشند!/ بسپار)

 

بسپار- گفته می شود که برای فضاهای اسپانسری در نمایشگاه دو نکته وجود دارد. یکی قیمت های بسیار بالا (و در مقابل ارایه امکانات اندک تبلیغاتی) و دیگری روش های نه چندان منصفانه بازاریاب های نمایشگاه. در این خصوص توضیحی دارید؟

خلج: قیمت های اسپانسری نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است. ضمن اینکه بیشتر اسپانسرهای نمایشگاه در حوزه پتروشیمی ها و مشارکت کنندگان در سالن 8-9 هستند و ما قصد نداریم به بخش های دیگر فشار وارد شود. در واقع اصل فشار بر دوش شرکت های پتروشیمی است تا هزینه های نمایشگاه تامین شود. در نمایشگاه بیش از 600 غرفه وجود دارد که حداکثر 20 غرفه برای اسپانسری اختصاص یافته است. می بینید که درصد زیادی نیست. علاوه براین فضاهای بسیار خوبی هم در همه سالن ها وجود دارد که به صورت عادی واگذارشده است و اینطور نیست که اگر کسی جای خوب بخواهد حتما باید اسپانسر شود. ضمن اینکه براساس قوانین ما مجاز هستیم که بخش هایی از سالن ها را دو برابر گرانتر واگذار کنیم، اما این کار را نکردیم و همه سالن را با قیمت یکسان واگذار کردیم.

(ادامه دارد … )

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره ویژه نمایشگاه ایران پلاست در پایان شهریور ماه خواهید خواند.   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا