اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با شهرام یزدی در خصوص پروژه در دست انجام انتشار دانشنامه رنگ و رزین آب پایه در ایران

بسپار / ایران پلیمر چندی است به همت آقای یزدی و برخی از اساتید و متخصصین صنعت رنگ و رزین، مراحل تالیف و انتشار دانشنامه ای در بخش رنگ ها و رزین های آب پایه آغاز شده است. از آنجا که این پروژه می تواند در سطح ملی برای دست در کاران این صنعت مفید و راهبردی باشد، در گفت و گویی با شهرام یزدی، کارشناس و مشاور صنعت رنگ و رزین از چگونگی انجام اینکار پرسیدیم.

بسپار- آقای یزدی لطفا بفرمایید ایده انتشار دانشنامه رنگ و رزین ایران چگونه به ذهن شما رسید؟ ضرورت آن چیست؟ آیا مختص رنگ و رزین های آب پایه ست؟
یزدی: در طول پنج شش سال گذشته که کار آموزش دوره های رنگ و پوشش های آب پایه را در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف به عهده داشتم، متوجه کمبود منابع برای این دوره ها شدم. یک سری جزوه ها برای شرکت کنندگان تدوین می کردیم ولی هیچ وقت این جزوات وافی به مقصود نبودند. در نتیجه بارها و بارها اساتید مختلف از جمله آقای مهندس حمید رقمی و آقای مهندس فضل اللهی اصرار داشتند که ما به یک منبع ایرانی نیاز داریم. به دلیل اینکه کتاب‌های موجود ترجمه کتاب های خارجی است و با توجه به تفاوت فرهنگ رنگسازی ایران و سایر کشورها و عدم دسترسی ما به مواد اولیه آن ها لازم است که یک منبع ایرانی داشته باشیم.
به دلایل شخصی ترجیح دادم این کار را با همراهی یکی از اساتید انجام بدهم، با آقای دکتر منوچهر خراسانی تماس گرفتم و متوجه شدم ایشان هم از سال ۸۵ دنبال چنین کاری هستند ولی به دلایل شخصی این کار انجام نشده بود. علی‌رغم اینکه ایشان در این سال‌ها چندین کتاب هم منتشر کرده‌اند.
ایده اولیه ما رنگ و پوشش های آب پایه بود بعد با توجه به اینکه وزن رزین زیاد شد، اسم کتاب را دانشنامه رنگ و رزین های آب پایه ایران گذاشتیم. در حین مذاکرات با آقای دکتر، ایده دانشنامه را ایشان دادند و گفتند چرا فراخوان ندهیم و از اساتید متخصص دعوت نکنیم؟
ابتدا پیش‌بینی ما این بود که ده پانزده نفر مراجعه خواهند کرد و هر یک از اساتید یک فصل را خواهند نوشت و دانشنامه به سرانجام خواهد رسید. پیشنهاد آقای دکتر مورد استقبال من هم بود و در جلسه‌ای که با پژوهشگاه رنگ داشتیم خانم دکتر رنجبر هم همراهی و استقبال کردند و کار گسترده تر شد. در مذاکراتی که با ۶۰ نفر از اساتید به صورت تلفنی و حضوری داشتیم، همه اذعان به نیاز چنین منبعی داشتند جز یک نفر. حتی دوستانی که خودشان در زمینه آب پایه کتاب داشتند، گفتند هر چه منابع بیشتر باشد بهتر است. خصوصاً ایده اینکه نگارش مقالات به اساتید مختلف سپرده شود، مورد استقبال بود. گروهی را در واتساپ تشکیل دادیم و ابتدا حدود ۳۰ نفر دعوت شدند و شروع به قبول مسئولیت کردند. ما سرفصل هایی را تعیین و اعلام کردیم، البته به این معنا نیست که کسی حق ندارد از این حوزه ها فراتر برود … و کم کم به ۴۵ نویسنده تبدیل شدیم و همین تعداد موضوع برای نویسندگان وجود داشت. اندک اندک ما تعداد دعوت شدگان را بالاتر بردیم و به حدود ۱۰۰ نفر رساندیم و الان حدود ۱۷۰ نفر دعوت شده اند و از مکانهای مختلف با ما همکاری می کنند.
لیست موسساتی که با ما همکاری می‌کنند به این شرح است: دانشگاه های ارومیه، تبریز، قزوین، اصفهان، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، دانشگاه سبزوار، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و پژوهشگاه رنگ. این‌ها مواردی هستند که قطعاً با ما همکاری می‌کنند و حدود ۲۰ نفر هم از صنعت با ما همکاری دارند. حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد مقالات را بخش رزین و حدود 45 تا 50 درصد را بخش رنگ پوشش خواهد داد و بخش چسب های آب پایه هم به زودی اضافه خواهد شد. دانشنامه بسیار مفصل است و حتی ممکن است از هزار صفحه فراتر رود و در دو مجلد چاپ شود.

تمام این دانشنامه درباره رنگ و رزین های آب پایه است و ما در حوزه رنگ و پوشش های حلال پایه و ادتیوهای آنها اقدامی نکرده ایم. زیرا در خصوص حلال پایه ها همین الان هم منابع خوبی مثل رنگ سازی تجربی، تکنولوژی رنگ و رزین و رنگ های دریایی آقای مازندرانی وجود دارد.

بسپار- در حال حاضر چه مسیری در تدوین و تولید محتوا و اجرا طی شده است؟
یزدی: در حال حاضر ۴۵ عنوان از طرف پژوهشگران و صنعتگران انتخاب شده و قرار است مقالات تا پایان مرداد ۱۴۰۱ به دست ما برسد و ما از شهریور شروع به اصلاح مقالات کنیم و داوری مقدماتی بر پاره ای از مقالات انجام دهیم. برخی از نویسندگان ما نویسندگان بین المللی هستند و نیاز به داوری ندارند و مقالات آنها بی کم و کاست برای انتشار می رود مگر اینکه از لحاظ حجم به مشکل بر بخوریم و بخواهیم بحث را تکمیل کنند. وقتی مقالات به دست ما برسد نقاط کاستی مشخص می‌شود، البته الان هم تا حدودی مشخص است. من و آقای دکتر خراسانی مسوولیت قسمت های خالی را به عهده گرفتیم و در حال نوشتن هستیم و امیدواریم که برای آذرماه کتاب را به علاقه مندان عرضه کنیم. ویراستار علمی آقای دکتر خراسانی هستند و بنده علاوه بر نگارش بخش رنگ های ساختمانی، کارهای اداری و مالی را بر عهده دارم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دو ماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان تیرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا