اخبار

گفت و گوی بسپار با عباس موید، دبیر سومین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری: ارایه مقالات علمی کاربردی را در کنفرانس هدف گرفته ایم

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، در اولین جلسه هیات ­مدیره پس از اختتامیه دومین کنفرانس بین­ المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، عباس موید عضو هیات ­مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران و مدیرعامل شرکت آمیزه­ های پلیمر ابهر به عنوان دبیر دوره­ی سوم این کنفرانس منصوب شد.

مهندس عباس موید فارغ­ التحصیل مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی اصفهان در مقطع لیسانس و مهندسی پلیمر از دانشگاه تهران در مقطع فوق­ لیسانس است. همچنین وی دارای مدرک DBA با گرایش مدیریت استراتژی از دانشگاه علمی کاربردی است. او همچنین بیست و دو سال تجربه حرفه ای در صنعت پلیمر دارد که 19 سال آن فقط در صنعت مستربچ و کامپاند گذشته است. تالیف و انتشار ده­ها مقاله و پتنت در زمینه­های فنی و اقتصادی صنعت پلیمر، مشارکت در برگزاری و شرکت در ده ­ها سمینار و کنفرانس تخصصی در حوزه تکنولوژی پلیمر از جمله فعالیت های وی است.

وقتی به دفتر او وارد می­شویم، علاوه بر برخورد خودمانی و مهربان او موضوع دوست­داشتنی دیگر چشم­انداز مستربچی است. تمام لوح­های افتخار و تندیس­ها در گوشه­ای قرار گرفته­ اند در صورتی که دیوار با پوستر­های مستربچ و کامپاند پوشیده شده­ است. حتی در زیر موس و زیر لیوانی هم قطعه­ های رنگی و زیبای مستربچ شناور است.

در این مصاحبه وی درباره­ی اهداف و برنامه ­های کنفرانس، مزایای آن نسبت به دوره­های قبلی و قدم برداشتن به سمت هرچه بیشتر بین­ المللی کردن آن صحبت می­کند.

 

بسپار- آقای مهندس، آیا تحلیلی بر روی دوره های گذشته برگزاری کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری در انجمن به عنوان برگزار کننده انجام شد تا نسبت به تقویت نقاط قوت و حذف نقاط منفی احتمالی در این دوره اقدام شود؟دلیل تغییر محل برگزاری از پژوهشگاه پلیمر به پژوهشگاه صنعت نفت چه بود؟

موید:برگزاری دو دوره کنفرانس مستربچ و کامپاند در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نقاط مثبتی داشت. پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی یک مرکز علمی جهت انجام فعالیت­های پلیمری است. همچنین بسیاری از افرادی که در کمیته علمی با ما همکاری می­کردند در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی مشغول به کار هستند. اما بزرگترین محدودیتی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی وجود داشت وجود تنها یک سالن بزرگ بود و سالن های دیگر بسیار کوچک بودند. محلی را هم که به نمایشگاه جانبی اختصاص داده بودیم از لحاظ  فضایی محدودیت داشت و سال گذشته نتوانستیم به تمام کسانی که مایل بودند غرفه داشته­ باشند، غرفه بدهیم. به همین جهت مکان­های بسیاری را مورد بررسی قرار دادیم، در نهایت مرکز همایش پژوشگاه صنعت نفت که مناسب برگزاری این کنفرانس بود انتخاب کردیم. در پژوهشگاه نفت علاوه بر دو سالن بزرگ چند سالن کوچک مناسب کارگاه، کلاس­های آموزشی و… وجود دارد. همچنین یک فضای نمایشگاهی مناسب نیز موجود است.

 

بسپار- هدف برگزاری این کنفرانس و روند برگزاری آن در این سه دوره چگونه بوده است؟

موید: حدود  6سال از تاسیس انجمن مستربچ و کامپاند ایران می گذرد. در بحث کل صنایع تکمیلی، صنعت مستربچ و کامپاند تقریبا یک صنعت دانشی است. بر خلاف صنایع دیگر مسایل تکنولوژی در آن بسیار حایز اهمیت است. تقریبا فعالیت­هایی که در این صنعت صورت می­گیرد علمی و به­روز است.

انجمن مستربچ و کامپاند دارای کمیته فنی است. طی صحبتی که با اعضای انجمن در کمیته فنی در طی سه سال گدشته داشته­ایم به این نتیجه رسیدیم که از وظایف و ماموریت های انجمن، افزایش سطح دانش علمی، فنی، تکنولوژیکی و اطلاعاتی شرکت­هاست. تا علاوه براینکه بتوانند با رقیبان داخل کشور به رقابت بپردازند در بازارهای جهانی نیز قدم بگذارند. روشی که انجمن برای این امر انتخاب کرده است برگزاری کنفرانس مستربچ و کامپاند بود. شاید این کنفرانس مانند کنفرانس­های علمی معمولی نباشد که مقالات کاملا به سمت مرز دانش بروند. در کمیته علمی سعی کرده­ایم مقالاتی را انتخاب کنیم که بیشتر کاربردی باشند. در دومین کنفرانس بخش کارگاه­های جانبی را اضافه کردیم که به ارتقای سطح فنی و تکنولوژیک اعضا بسیار کمک کرد. سعی می­کنیم از شرکت­های خارجی­ای دعوت به عمل بیاوریم که تامین­کننده ماشین­آلات و مواد اولیه هستند تا با جلسات B2B و با مقالاتی که عرضه می­کنند آخرین تکنولوژی­های این زمینه را  ارایه دهند و به تدریج شاهد این باشیم که صنعت مستربچ و کامپاند ایران به روزتر شود.

طبیعتا هر کاری که برای نخستین بار صورت می­گیرد (مانند برگزاری کنفرانس مستربچ و کامپاند) ممکن است شاهد محدودیت­هایی باشیم. اما مرحله به مرحله این محدودیت­ها رفع شده و بهبود یافته­است.  فضای برگزاری کنفرانس در پژوهشگاه پلیمر (فضای ارایه مقالات،کارگاه های آموزشی و…) محدویت­هایی داشت. دوره­ی دوم کنفرانس برف شدیدی آمد، افرادی که قصد داشتند در روز دوم کنفرانس حاضر شوند بامشکل و تاخیراتی در اجرا مواجه شدند و تعداد شرکت­کنندگان نسبت به کنفرانس اول کاهش یافت. اما خوشحال بودیم که 400 نفر شرکت­کننده از کنفرانس بهره بردند. این افراد در شرایط سخت جوی در کنفرانس حاضر شدند و این به معناست که این کنفرانس برای آن ها بسیار کارآمد بوده است.

در دوره دوم با استقبال از کارگاه­ها مواجه شدیم. سالنی که کارگاه­ها برگزار شد چندین نفر ایستاده از کارگاه بهره بردند.

 به مقالات علمی نمره قبولی می­دهیم اما نه عالی. امیدواریم با برنامه ریزی­های که از پیش تعیین کرده­ایم سومین دوره کنفرانس با کیفیت مطلوب­تری برگزار شود.

 

بسپار-محور اصلی سمینار با تمرکز بر بخش بازرگانی و تجارت صورت گرفته است. دلیل این انتخاب چیست؟ در باره محور های همایش توضیح مختصری بفرمایید.

موید: یکی از محورهای اولین دوره­ی کنفرانس مستربچ و کامپاند، در رابطه با بازار، تحلیل بازار، روند جهانی مستربچ و کامپاند بود که مقالات خوبی را دریافت نکردیم. انجمن در کنفرانس دوم سعی کرد، مطلب تهیه کند. با برخی از شرکت­های فعال در این زمینه قرارداد بستیم، در نتیجه چند مقاله با موضوعات آمار، ارقام و اطلاعات اقتصادی عرضه شد که با استقبال چشمگیری مواجه شد. در کنفرانس سوم نیز با روش بهتری اجرا خواهد شد.

 

بسپار-برنامه های سومین دوره کنفرانس چیست؟ چه کارگاه هایی قرار است برگزار شود؟

 

 

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه  بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا