اخبار

گفت و گوی بسپار با علیرضا میربلوک دبیر خانه صنعت و معدن استان تهران: صنایع غذایی که قبلا توجهی به هزینه های بسته بندی نداشتند، با گران شدن آن، نظر مراجع قضایی را به صنایع پایین دستی جلب کردند

بسپار/ ایران پلیمر علت بی ثباتی و کاهش دسترسی به مواد اولیه را گران شدن ارز و ایجاد عطش در بازار می دانم. البته بخشی از این موضوع نیز ناشی از سفته بازی در بازار بود.

دستگیری های اخیر دارای چند ریشه است: خرید مواد اولیه با نرخ دولتی در بورس و فروش ان در بازار آزاد که مطابق قانون، مجاز نیست. گران فروشی و تشکیل باند و رشوه گیری. البته تا زمان قطعی شدن حکم نباید اظهار نظر کرد. اما از تابستان برای شخص من مشخص بود که چنین اتفاقی روی خواهد داد و بارها اظهار نظر کردم و دوستان مطلع از نظرات من هستند. حتی قبلا گفته بودم که صنایع غذایی تا به حال توجهی به هزینه های بسته بندی نداشتند اما با گران شدن آن، برای باز کردن این بار اضافی از سر خود نظر مراجع قضایی را به صنایع پایین دستی جلب خواهند کرد. مانند پیگیری ممنوعیت صادرات پریفورم و  PETدر ابتدای تابستان سال 97.

تنها راه مبارزه با رویدادهای سو استفاده گرانه ی این چنینی، قانون مداری و طمع نکردن اشخاص است و در درجه اول از خومان شروع می شود. با کنترل مویرگی شبکه توزیع مواد اولیه و ایجاد ساز و کار قانونی برای خرید خارج از بورس می توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد. قطعا در بازار آزاد خریداری وجود دارد که فروش نیز صورت می گیرد. این خریداران عمدتا واحد هایی بدون پروانه بهره برداری از صنایع و یا واحدهایی هستند که نقدینگی ندارند. با ساماندهی شدن این دسته از مصرف کنندگان، قطعا خرید خارج از بورس و سفته بازی کاهش می یابد.

نقش رسانه ها و تشکل ها، ایراد هر زشتی و کاستی و شفاف سازی بدون ذکر نام اشخاص است.

باید تغییرات را از خودمان شروع کنیم. طمع نکرده و به منافع جمعی بیشتر از منافع فردی بها بدیم. هرچند که در صورت عدم وجود نهاد نظارتی قوی، باز هم امکان ایجاد مشکل وجود خواهد داشت و این بخش نیز بایستی اصلاح شود.

این اخلال ها در سه شکلی که عرض کردم صد درصد صورت پذیرفته بود. فاصله قیمتی ایجاد شده قطعا بدون وجود اخلال در بازار تا این حد عمیق نمی شد. اما عامل اخلال و ساز و کار آن همچنان جای بحث دارد.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 198ام ماهنامه بسپار در نیمه اسفندماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا