اخبار

گفت و گوی بسپار با علی اکبر مشرفی، مدیرعامل لاستیک بارز: تصاحب سهم 35 درصدی تایرهای تجهیزی

بسپار / ایران پلیمر بارز نامی آشنا در صنعت لاستیک کشور است. این شرکت در سال 1363 به عنوان اولین کارخانه ی تایر سازی کشور شروع به کار کرد. در ابتدا این شرکت با نام مجتمع صنایع لاستیک کرمان شناخته می شد و در فروردین ماه سال 1372 نام بارز برای آن انتخاب شد. 

بارز اولین قرارداد دانش فنی خود را با شرکت لاستیک دنا (بریجستون سابق) منعقد و راه خود را با دریافت تکنولوژی TRI روسیه و شرکت مارانگونی ایتالیا برای تایرهای رادیال سواری ادامه داد. این گروه در سال های اخیر قرارداد ده ساله ای را برای پیاده سازی تکنولوژی شرکت کنتینانتال آلمان منعقد کرده و در حال حاضر محصولات این شرکت با تکنولوژی کنتینانتال روانه ی بازار می شود. 
ظرفیت اولیه ی این شرکت 25 هزار تن انواع تایر تیوب و نوار وسایط نقلیه ی سبک و سنگین بود که پس از دو سال از آغاز به کار شرکت، تحقق یافت. محصولات تایر کشاورزی بارز نیز بعد از 5 سال  از آغاز به کار به 50 هزار حلقه در سال رسید و هم اکنون این رقم به بیش از 100 هزار حلقه در سال رسیده است. این آمار به معنای  تحقق 70 درصدی نیاز بازار در این حوزه توسط شرکت بارز است. 
این شرکت با شرکت تراکتور سازی تبریز نیز قرارداد بلند مدتی را در راستای تامین نیاز این شرکت منعقد کرده است. 
علی اکبر مشرفی، سرپرست گروه صنعتی بارز در ادامه ی گفت و گوهای این شماره به بسپار گفت: 

مشرفی: راهبرد دیگر بارز همکاری استراتژیک با دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو است و در همین راستا اقدام به احداث دو کارخانه ی تولید تایرهای رادیال سواری با ظرفیت تولید 5 میلیون حلقه در سال کرده که موجب شده سهم به سزایی از تامین خودروسازهای کشور به این شرکت اختصاص پیدا کند.
هدف بعدی ما افزایش ظرفیت تولید تایرهای رادیال سواری به 10 میلیون حلقه در سال است که با اجرای پروژه های افزایش ظرفیت در بارز کرمان و نیز شروع  به کار کارخانه ی بارز کردستان که پروژه ی ساخت آن از سال 1392 شروع شد، در حال حرکت برای اجرایی کردن این مهم هستیم.

 

بسپار- آیا در زمینه تولید تایرهای باری و سنگین هم مواردی را در برنامه دارید؟
مشرفی:
بله، بارز در زمینه ی تامین تایرهای باری و اتوبوسی نیز فعالیت های به سزایی داشته و از آنجایی که قرارداد بلند مدتی را با شرکت کنتینانتال آلمان که چهارمین کارخانه ی بزرگ لاستیک سازی در دنیا است منعقد کرده، ایجاد یک واحد تولیدی با ظرفیت تولید 1100 حلقه در روز و ظرفیت سالیانه بیش از 400 هزار حلقه در سال  این محصولات را در سال 1382 در دستور کار قرار داد. 
فاز اول آن در سال 1385 به بهره برداری رسید. فاز دوم این پروژه نیز اندکی بعد به بهره برداری رسید که گام بلندی در راستای گسترش میزان و سبد محصولات تولیدی این شرکت محسوب می شد. یکی از اولویت های اصلی بارز همواره رضایت مصرف کنندگان بوده است که توجه به این امر همواره فروش صعودی را برای این شرکت به همراه داشته. 
بارز در سال 1391 خط تولید تایرهای ماشین های راهسازی خود را نیز افتتاح کرد که در حال حاضر بزرگترین تایر ساز ایرانی در این حوزه است. ما 5 سال آینده را به عنوان دوره ی صادراتی خود برگزیده ایم. برنامه های توسعه ای متعددی را دنبال می کنیم که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رساندن تولید به 10 میلیون حلقه، رساندن سهم بازار تعویضی به 40 درصد، کسب سهم 35 درصدی از بازار تایر تجهیزی(OE) و دریافت تندیس سیمین تعالی سازمانی (EFQM) اشاره کرد که امید داریم به آن چه که اشاره شد در کوتاه ترین زمان ممکن دست یابیم.

 

سپار- موفقیت های بارز را چگونه تحلیل می کنید و آنها را نتیجه چه هدف گذاری هایی در مجموعه می دانید؟
مشرفی:
بارز همواره بر 4 اصل تاکید کرده است: مشتری محوری، ایجاد فضای مطلوب کاری برای کارکنان، یادگیری و بهبود مستمر و نتیجه گرایی.
با بهره گیری از مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان راهکار تعالی سازمانی در سال های اخیر بارز تلاش کرده است تا با تعریف پروژه های راهبردی در حوزه های مدیریت و ساختار، تولید و عملیات، بازاریابی و فروش، تحقیق و توسعه و حوزه ی مالی برای ارتقای خود برنامه ریزی کرده و با جدیت هر چه بیشتر این مسیر را طی کند.
راهبرد دیگر گروه، ایجا د شبکه ی توزیع برند ساز بوده و در این راستا اعتقاد راسخ به پیوند بلند مدت با مشتریان و عوامل فروش خود در بازار دارد. مشتریان محصولات بارز از طریق عوامل ثابت فروش، همواره پشتیبانی شده و در 303 مرکز عرضه ی محصولات بارز در سراسر کشور به محصولات و خدمات پس از فروش این شرکت دسترسی دارند.
همچنین در حال حاضر تایرهای بارز از طریق اداره صادرات و همچنین شبکه نمایندگان بارز به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، عربستان سعودی، سودان، سوریه، ارمنستان و آذربایجان صادر می شود.
همزمان با افزایش سهم بازار محصولات بارز، راهبرد یاد شده اهمیت بیشتری پیدا می کند و در همین ارتباط گروه صنعتی بارز در نظر دارد تا حداقل در 5 منطقه ی کشور دفاتر بازاریابی خود را فعال سازد تا ضمن ارتباط نزدیک تر با مشتریان، بتواند خدمات مورد نیاز آن ها را بیش از پیش تأمین کند. 
گروه صنعتی بارز با رقابتی تر شدن بازار در سال های اخیر توجه ویژه ای به بخش تحقیقات و توسعه به عنوان یکی از عوامل موفقیت خود در آینده، مبذول داشته و با احداث یک مرکز پیشرفته ی تحقیقات و توسعه و تجهیز آن، زیر بنای طراحی و توسعه ی محصولات را فراهم کرده است. علاوه بر آن با آغاز پروژه ی احداث مرکز تست جاده ای برای اولین بار در کشور، این گروه صنعتی جایگاه ویژه ای را برای خود رقم خواهد زد که امید می رود این مرکز بتواند پیوند قوی تری با خودروسازهای کشور و گروه صنعتی بارز ایجاد کند.
گروه صنعتی بارز با تأکید بر تولید انواع تایر به ویژه تایرهای رادیال سیمی به عنوان فعالیت محوری و اصلی تلاش کرده در زنجیره ی ارزش ساز خود نیز فعال باشد. در این زمینه می توان به احداث یک واحد تولید سیم طوقه و یک واحد روکش تایر در سیرجان، مشارکت در طرح تولید دوده ی صنعتی در محلات، تأسیس یک شرکت سرمایه گذاری و نیز دو شرکت بازرگانی (سامان بارز) و خدمات حمل و نقل (بارز ترابری) اشاره کرد. شناخت زنجیره ی ارزش ساز گروه و سرمایه گذاری در آن نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در فضای رقابتی آینده مدنظر بوده است و سعی می شود تا جایی که تأثیر مثبت روی فعالیت محوری گروه داشته باشد مورد توجه قرار گیرد.

 

بسپار-  لاستیک بارز به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت تایر کشور شناخته می شود. به بخشی از تولیدات این مجموعه اشاره کردید. ممکن است این بحث را کامل کنیم …
مشرفی:
در حال حاضر تمام سایزهای پر مصرف تایر مورد نیاز کشور را تولید می کنیم که شامل 156 سایز مختلف است و تقریبا” تمام سایز ها را در بر می گیرد.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره   205 ماهنامه بسپار در نیمه  آبان  منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا