اخبار

گفت و گوی بسپار با علی جبل عاملی، مدیرعامل گروه بازاریابی سرمایه نوین: فقط 9 شرکت تامین سرمایه در کشور فعال هستند

بسپار / ایران پلیمر علی جبل عاملی، مدیرعامل گروه بازاریابی تامین سرمایه ی نوین می گوید: امسال دومین سالی است که در ایران پلاست به عنوان حامی حضور داریم و مجموعه ی کاملی از شرکت های زیرمجموعه شامل کارگزاری تامین سرمایه ی نوین، مشاوره ی تامین سرمایه ی نوین و شرکت تامین سرمایه ی نوین به همراه مجموعه ی بانکداری شرکتی بانک اقتصاد نوین در این نمایشگاه حاضر هستیم. خیلی از افراد و شرکت ها در این نمایشگاه از مشتریان ما هستند و خدمات ما به آنان شامل خرید و فروش در بورس کالا (توسط کارگزاری شرکت)، خدمات سبد گردانی (توسط شرکت مشاوره و سرمایه گذاری) خدمات تامین مالی روش ها ی نوین از بازار سرمایه و خود شرکت تامین سرمایه ی نوین به عنوان بزرگترین شرکت تامین سرمایه ی کشور، بحث تامین سرمایه ی پروژه های بزرگ کشور را دنبال می کند و در این راستا با شرکت های بزرگی همچون هلدینگ خلیج فارس  و پتروشیمی تبریز همکاری داشته ایم. 
در مجموع تامین مالی ما برای شرکت ها مبلغی بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان بوده و به طور اختصاصی در شش ماهه ی اول سال جاری 400 میلیارد تومان تامین سرمایه برای هلدینگ خلیج فارس داشته ایم.

چرا حضور در ایران پلاست؟
طبیعتا” در انتخاب نمایشگاه ها گزینش های خاص خود را داریم. مشتریان ما چه به صورت بالقوه و چه به صورت بالفعل از صنایع بزرگ کشور مانند نفت، گاز و پتروشیمی بوده اند و قصد داریم با حضور در این نمایشگاه، بخش خصوصی را هر چه بیشتر با روش های تامین سرمایه آشنا کنیم. مشتریان ما در وهله ی اول صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و بعد از آن معدن، حوزه ی انرژی و در نهایت صنایع غذایی بوده اند که ما به طور معمول حوزه ی نفت و پتروشیمی را به عنوان صنعت اول هدف قرارداده ایم.

به نظر می رسد شرکت های خصوصی کمتر با با شرکت های تامین سرمایه در ارتباط موثر هستند. چرا؟
سنتی بودن بازار سرمایه ی ایران و دید سنتی مبنی بر تامین سرمایه با وام یکی از علل اصلی این اتفاق است و ما در تلاشیم تا خدمات متفاوتی را که نسبت به بازار سنتی و تامین وام داریم به درستی معرفی کنیم که از جمله ی این موارد می توان به اوراق سلف موازی، اوراق سکوک استثنا، اوراق تاسیس صندوق های پروژه و … اشاره کرد که نوع این برنامه ریزی متناسب با نوع شرکت و زمینه ی فعالیت آن هاست. تفاوت دیگر تامین سرمایه با وام در این است که شخص و یا شرکت می تواند در بازه ی 1 تا 4 سال آن را پرداخت کند و پرداخت در این بازه شامل بهره است. در پایان می تواند اصل پول ا پرداخت کند در حالی که در شیوه ی سنتی اصل و فرع در اقساط به طور هم زمان پرداخت می شوند. خیلی از شرکت های خصوصی ترجیح می دهند که با سرمایه های خود فعالیتشان را ادامه دهند و وارد این حوزه نمی شوند اما نمونه های موفقی نیز در دوره ی گذشته وجود داشته که این همکاری تا امروز تداوم دارد.

بهره ی این تامین مالی چقدر است؟
بهره‌ی این تامین مالی چند درصد بیشتر از بازار سنتی است که علت آن هم خاص بودن تامین سرمایه است که شامل مواردی همچون تعهد پذیره نویسی، کارمزد متعهد پذیره نویسی، کارمزد بازار گردان کارمزد ضامن و هزینه ی انتشار اوراق کارگزاری است که نرخ بهره را افزایش می دهد اما مزیت هایی نیز دارد که به آن اشاره کردم.

مدت زمانی اخذ سرمایه و سلسله مراتب اداری در این تامین آن چگونه است؟
به دلیل نظارت های شدیدی که بر بازار تامین سرمایه وجود دارد و دقت در منابع و مصارف این سلسله مراتب، حداقل 3 ماه زمان می برد و افرادی که وارد این حوزه می شوند باید شفافیت مالی داشته باشند البته یکی از خدمات ما پرداخت مستقیم سرمایه است و در روش های دیگر مواردی همچون پذیرش در بازار سرمایه و شریک شدن با مردم از طریق بورس، فرا بورس و تاسیس صندوق های مختلف است.

آیا رقیب بانک ها می توانید باشید؟
رقابت چندانی در این عرصه وجود ندارد و در کل 9 شرکت تامین سرمایه در کشور فعال هستند که سهامداران آن ها بعضا” بانک ها هستند و هرکدام از این شرکت ها مشتریان خاص خود را دارند و نرخ ها به هم نزدیک است و رقابت تنها در سرعت عمل و کیفیت کار انجام شده است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را که در شماره   204 ماهنامه بسپار در نیمه مهر  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا