اخبار

گفت و گوی بسپار با علی سالارزاده، مدیرعامل شرکت آریا آمیزه پارس: محدودیت های اینترنت به صورت مستقیم کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است

بسپار/ ایران پلیمر شرکت آریا آمیزه پارس تولیدکننده انواع آمیزه های پلیمری، مستربچ های سفید تخصصی، مستربچ مشكی و رنگی و مستربچ های افزودنی كامپاند كربنات كلسیم است که حدود 12 سال است در این حوه فعالیت دارد.

علی سالارزاده، متولد ۱۳۶۵ مدیرعامل این شرکت است، مهندسی برق خوانده و در حال ادامه تحصیل در رشته مدیریت است.

او می گوید: مجموعه ما آریا آمیزه پارس، تولیدکننده انواع کامپاند و مستربچ های پلیمری و افزودنی ها ست که هر کدام شاخه های مختلفی دارند، مستربچ های سفید و مشکیی و رنگی و مستربچ های افزودنی مختلف. یکی از کارهای اصلی که انجام می‌دهیم تولید کامپاندهای کربنات کلسیم است. امروزه کربنات کلسیم به دلیل استفاده کمتر از پلاستیک و ارزان سازی رواج یافته و در صنایع تولید فیلم، بسته بندی و تزریق استفاده می شود. کارخانه ما در شهرک صنعتی شمس آباد واقع شده است.

 

بسپار- همانطور که اشاره کردید، تولیدکننده مستربچ های سفید، مشکی و رنگی، افزودنی های کربنات کلسیم و آمیزه های  پلیمری هستید. مستربچ های تولیدی چه ویژگی هایی دارند؟ برای چه صنایعی عموما تولید می شوند؟

سالارزاده: یکی از کارهای اصلی ما تولید کامپاند کربنات کلسیم است.  کربنات کلسیم یک پودر معدنی است که برای استفاده از آن در صنعت باید روی یک پایه پلیمری سوار شود. مثل ترکیب کربنات کلسیم با پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و غیره.

یکی از عمده ترین مصارف، ترکیب با پلی اتیلن است که امروزه در تولید نایلون، نایلکس، سفره های یکبار مصرف و … استفاده می شود. در صنایع تزریق هم کاربرد دارد مثل میز و صندلی پلاستیکی یا لوازم الکترونیکی. در صنایع خودرو سازی با توجه به قطعات مختلف تولیدی برای خودروها و کاربرد محصول، ما باید کامپاند ویژه ای را برای هر محصول طراحی کنیم. معمولاً به این صورت است که مشتری نیاز خود را می گوید و اگر نیازش جزو تولیدات روتین ما باشد (که اکثر اوقات همینطور است)، ارایه می‌دهیم، اما اگر تقاضای نمونه جدیدی داشته باشند از آنها یک سری داده ورودی می گیریم، اطلاعات را به آزمایشگاه می دهیم و آزمایشگاه نظراتش را به واحد فنی می‌دهد. واحد فنی فرمول بندی می کند و در نهایت به سمت مرحله نمونه گیری می رویم و در تعامل با مصرف کننده فیدبک می گیریم تا در نهایت به چیزی که می خواهند برسیم و شروع به تولید می کنیم.

این مورد بیشتر در مورد کامپاند هایی که در آنها فیلر وجود دارد مثل کربنات کلسیم و تالک که در صنایع بسته بندی، خودرو و لوازم خانگی استفاده می‌شود، است. جدای از اینها مستربچ های رنگ را داریم. گاهی مشتری مواد اولیه برای تولید جنس نمی خواهد بلکه رنگ را می‌خواهد. در این مورد ما با سه گروه رنگی مواجهیم: سفید، طیف های رنگی مختلف و مشکی و هر کدام از این موارد با توجه به خواص مختلف دمایی و مکانیکی پلیمرها تولید می شود.

حساسیت مستربچ های رنگی در این است که اولاً چون به صورت کلی کم مصرف می‌شوند باید خواص قابل قبولی داشته باشند که با همان مصرف کم بتوان به نتیجه دلخواه رسید. همچنین مستربچ های رنگی گاهی با یک پرده تغییرات نتیجه کاملاً متفاوتی می دهند و برای تولید کنندگان مهم است که ابتدا و انتهای محصول کاملاً یکسان باشد و روش های کنترل آن شامل تامین مواد اولیه یکسان، ثابت نگه داشتن روش های فرایند و تست های QC آزمایشگاه است.

ما ادتیوها را هم داریم که معمولاً مقدار استفاده آنها حتی از مستربچ های رنگی هم کمتر است. افزودنی های مختلفی هم داریم مثل براق کننده، شفاف کننده، لیزکننده، آنتی بلاک و غیره. کاربرد این موارد در صنایع فیلم و بسته بندی است.

به غیر از اینها ما صنایعی را داریم مثل صنایع پزشکی و ظروف یکبار مصرف. در مورد ظروف یکبار مصرف چند سال است که این مساله طرح شده که پلیمر ها در آن کمتر استفاده شود هم به دلیل آسیب کمتر به محیط زیست هم حفظ سلامتی. یکی از مواردی که به این امر کمک می‌کند استفاده از فیلرهای معدنی است که علاوه بر کاهش میزان مصرف پلاستیک، مقاومت دمایی را هم بالاتر می برد. ویژگی تولید مستربچ و کامپاند و افزودنی این است که با صنوف مختلف در ارتباط است و گستره مصرف وسیعی دارد.

بسپار_ چند خط تولید دارید با چه ظرفیت هایی؟ آیا ماشین آلات داخلی هستند یا وارداتی؟ آینده تکنولوژی در صنعت کامپاندینگ چیست؟ ظرفیت و سهم بازار داخل و نیز صادرات احتمالی چقدر است؟ ارزش و میزان و کشورهای هدف به چه شکل است؟

سالارزاده: ظرفیت ما ماهانه ۱۰۰۰ تن در ۵ خط تولید است که البته با توجه به شرایط بازار متغیر است. قصد افزایش ظرفیت هم داریم که پروسه‌ای ناگهانی نیست و نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها مثل تامین ماشین آلات است که وارداتی هستند و مواد، بازار و فروش و واحد تحقیق و توسعه ست که زنجیروار به هم متصل اند و با افزایش ظرفیت همه شان تغییر خواهند کرد، حدس من این است تا انتهای امسال به نتیجه برسد. یعنی ظرفیت تولید هزار تنی را به ۱۵۰۰ تن برسانیم.

مساله‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از این ها چه ظرفیت وزنی و چند درصد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده اند چون در کامپاندهای اقتصادی حاشیه سود خیلی پایین ولی تناژ بالاست ولی در مستربچ و افزودنی ها معمولا تناژ پایین و حاشیه سود بالاست. از این هزار تن حدود ۷۰۰ تن تولید انواع کامپاندهای کربنات کلسیم در پایه های مختلف را داریم و 200 تن شامل انواع کامپاندهای دیگر مثل کامپاندهای خودرو، کامپاندهای یکبار مصرف و کامپاند های لوازم خانگی. ۱۰۰ تن دیگر هم اختصاص به مستربچ های رنگی و افزودنی دارد.

صادرات به صورت غیر مستقیم موارد زیادی داشتیم، امسال شروع به صادرات مستقیم کرده‌ایم که عمدتاً به کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه و آذربایجان و ازبکستان بوده و برنامه ما برای سال آینده این است که افزایش ظرفیت را به بازار صادراتی اختصاص دهیم.

 

بسپار- با توجه به اینکه صنعت کامپاندینگ در میان صنایعی ست که میزان تولید و ظرفیت آن به نسبت تقاضای داخلی بالاتر است، گمان می کنید راه توسعه بازار برای تولیدکنندگان چیست؟

سالارزاده: توسعه از جهات مختلف در این صنعت اهمیت دارد و اگر آن را سه ضلع یک مثلت در نظر بگیریم برای تولید محصول باکیفیت، ضلع اول دانش فناوری و مهارت در تولید است، مورد دوم استفاده از مواد اولیه باکیفیت است و سومین موضوع مساله ماشین آلات است. در دنیا ساخت ماشین آلات هر روز در حال تحقیق و توسعه و پیشرفت است و هرچه کیفیت ماشین آلات بیشتر باشد به محصول بهتری می رسیم و بهره وری و راندمان هم بالاتر می رود. یعنی یکی از محاسن ماشین آلات پیشرفته این است که خطوط، خروجی بالایی دارند، و در عین حال مصرف بهینه انرژی و اشتغال بهره ور را شاهد هستیم. بنابراین در رقابت بازار و در عرضه کالاهای اقتصادی، ماشین آلات می توانند برگ برنده تولید باشند. ماشین آلات روز، استهلاک کمتری هم دارند. هر چه بتوان مجموعه را از نظر ماشین آلات به روز نگه داشت، نوعی سرمایه گذاری صورت گرفته که منافع زیادی دارد چون قابلیت تولید محصولات متنوع را هم به تولید کننده می دهد.

ضلع دیگری که در پیشرفت اهمیت دارد تحقیق و توسعه است. در بسیاری موارد واحد تحقیق و توسعه در حال روتوش و اصلاح محصول است که باعث می شود رضایت مشتریان ای که داریم هم جلب شود.

نکته دیگر برقراری ارتباط صمیمانه با مشتری هاست که با صداقت و اعتماد سازی حاصل می شود.

در نهایت هم نظارت بر سیستم های نیروی انسانی و تعمیر و نگهداری ماشین آلات اهمیت دارد که با بازبینی های دوره ای و کنترل مشکلات قابل پیش بینی به فضای تولید کمک می شود.

داشتن استراتژی متناسب با شرایط بازار هم باید مدنظر باشد که عمدتا مبتنی بر کیفیت و قیمت است. کیفیت را با مواردی که قبلاً گفتم می توان نشانه گرفت اما در قیمت با توجه به اینکه ما در پنج سال گذشته با بازار پر نوسانی در این صنعت مواجه بوده‌ایم، باید استراتژی وجود داشته باشد که با دوراندیشی و آینده نگری و رصد بازار ممکن می‌شود. مجموعه این موارد باعث می شود که فعالیت ادامه داشته باشد و حتی بشود به افزایش ظرفیت فکر کرد.

 

بسپار- فناوری های آینده در تولید مواد پلیمری به چه سمت و سویی است؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1401 منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا