اخباراخبار ویژهدسته بندی نشده

گفت و گوی بسپار با فرامرز باریکانی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره تولیدی صنعتی پکاشیمی: با مقــررات فلج کننده دست و پای افسران جنگ اقتصادی را بسته اند!

بسپار/ایران پلیمر شرکت تولیدی صنعتی پکاشیمی با هدف تولید انواع پوشش های صنعتی در اسفند سال 1374 تأسیس شد و کار مطالعه و طراحی تولید رنگ های پودری الکترواستاتیک را در سالهای 1375 و 1376 به انجام رسانید. این شرکت با برنامه ریزی و مدیریت و اجرای طرح های توسعه در مراحل مختلف هم اکنون با برخوداری از خطوط تولید متعدد و بهره گیری از تکنولوژی های روز تولید رنگ های پودری در زمره بزرگترین تولید کنندگان این محصولات در منطقه به شمار می رود.

باریکانی: بنده باریکانی هستم. بنیانگزار، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت تولیدی صنعتی پکاشیمی (سهامی خاص). شرکت تولیدی صنعتی پکاشیمی در اسفند سال 1374 برای راه اندازی خطوط انواع رنگها و پوششهای پلیمری با اولویت راه اندازی خط تولید انواع رنگهای پودری الکترواستاتیک در ایران راه اندازی شد. این شرکت پس از مطالعات و بررسی های فنی و تکنولوژیکی در سال 1377 اقدام به تهیه و نصب ماشین آلات و تجهیزات برای دو خط تولید کم ظرفّیت کرد و در سال 1378 مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت و نهایتاً از سال 1379 به تولید انبوه رنگهای پودری الکترواستاتیک دست پیدا کرد.
شرکت تولیدی صنعتی پکاشیمی از بدو راه اندازی تاکنون همواره توسعه تولید محصولات متنوع و افزایش ظرفیت براساس افزایش خطوط تولید و سایر تجهیزات و زیرساختها را در دستور کار خود داشته است، به نحوی که در حال حاضر با دارا بودن 14 خط تولید و 8 واحد تولید رنگهای متالیک و طرح دار با ظرفیتی بالغ بر 14000 تن در یک شیفت جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده در این صنعت در کشور و در خاورمیانه و در اوراسیا تثبیت کرده است.

بسپار- اشاره کردید که از تولید کنندگان بزرگ پوشش های پودری در کشور هستید. انتخاب این نوع پوشش چگونه در دستور کار شرکت قرار گرفت؟
باریکانی: بله، همانطوریکه توضیح داده شد، شرکت پکاشیمی بزرگترین تولید کننده رنگ پودری در کشور و در منطقه و یکی از واحدهای بزرگ تولید انواع رنگهای پودری در مقیاس بین المللی می باشد. دلیل انتخاب و راه اندازی خط تولید انواع پوشش های پلیمری و رنگهای پودری الکترواستاتیک، نیاز روز افزون کشور و وارداتــی بودن آن و ضرورت داخلی نمودن تولید آن و از سوی دیگر توسعه مستمر بازار جهانی این محصول بود.

بسپار- چه ظرفیت تولیدی دارید؟ برای کدام بخش ها؟ آیا بازارهای منطقه ای صادراتی هم دارید؟ سهمتان در بازار داخل چه قدر است؟
باریکانی: ظرفیت اسمی 14000 تن در یک شیفت و در بدبینانه ترین وضعیت و با به دلیل توقفات ناشی از تعویض برنامه تولید خطوط تولید، 12000 تن عملیاتی در 5/1 شیفت و 24000 تن عملیاتی در 2 شیفت 12 ساعته.
تاکنون علیرغم محدودیتهای ناشی از تحریم موفق به دستیابی و توسعه تدریجی سهم خود از بازارهای قطر، عمان، عراق، افغانستان، روسیه و بلاروس شده ایم. سهم پکاشیمی از بازار داخلی حداقل 40 درصد از ظرفیت کل بازار می باشد.

بسپار- میزان وابستگی تولید رنگ های پودری به واردات چه قدر است؟ در شرایط فعلی تحریم ها و محدودیت های ارزی چگونه کار تامین مواد اولیه را انجام می دهید؟ آیا مشکلاتی در تخصیص و خرید ارز داشته اید؟
باریکانی: در حال حاضر، تلاشهایی که توسط برخی تولیدکنندگان داخلی صورت پذیرفته و با ملاحظه ظرفّیت و محدودیتهایی هم که آنها دارند می توان گفت میزان وابستگی به واردات مواد اولیه از خارج از حدود 100 درصد به حدود 80 درصد کاهش یافته که این روند با توسعه زیرساختها و بلاخص توسعه فّنی و تکنولوژی واحدهای بالادستی می تواندبهبود پیدا کند.
بدیهی است شرایط ناشی از تحریم سرعت تامین مواد اولیه را کند و روند آنرا پیچیده تر می کند ولی مشکل اساسی تولید و صنعت تحریم های خارجی نیست و اتخاذ روشها و سیاستهای محدود کننده توسط دستگاههای مسئول و در بسیاری موارد روشها و سیاستهای متناقض توسط دستگاههای ذیــربط از قبیل وزارت صمت، بانک مرکزی و غیره است که به یک نوع خود تحریمی شدید داخلی منجر گردیده و علیرغم توانایی تولید کنندگان داخلی به تامین و حمل مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید به گمرکات کشور، مدتّها می بایست در تنگنای مقررات دست و پاگیر گمرکات و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی متحیر و سرگردان باقی بمانند. بعضاً هم مواد اولیه در اثر رسوب طولانی مدت درگمرکات در معرض آسیب و صدمه قرار می گیرند.

بسپار- خروجی جمیع این مسایل و بحران همه گیری کرونا روی کار شما چه بوده است؟
باریکانی: همانطوری که توضیح داده شده عمده تاثیر تحریم ها ناشی از سیاستهای تشدید کننده محدودیتها برای تولید کنندگان توسط دستگاههای مسئول و دامن زدن به تحریم داخلی و خود تحریمی است و بحران همه گیری کرونا بر فعالیتهای تولید و میزان فروش ما تاثیر محسوسی نداشته است.

بسپار- آینده صنعت رنگ از نظر فنی و تکنولوژیکی چیست؟
باریکانی: آینده هر صنعتی به رویکرد صاحبان آن صنعت و سیاستها و چشم اندازهای دستگاههای مسئول بستگی دارد. از نظر بنده توسعه فنی و تکنولوژیکی و توسعه محصولات تنها راه بقا و پایداری هر صنعتی می باشد که با این رویکرد بنده به آینده صنعت رنگ امیدوار هستم.

بسپار- در شرایط فعلی اقتصادی چه پیشنهادهایی برای دولتمردان و همکاران خود برای عبور از این دوره زمانی دارید؟
باریکانی: در شرایطی که جنگ اقتصادی تمام عیار در جریان می باشد، مسئولان محترم دستگاهها از وزارت صمت، بانکها و بانک مرکزی می بایست توجه داشته باشند که با روشهای استاندارد دوران عادی نمی توان صنعت و اقتصاد را راهبری کرد و این شرایط ویژه راه حلها و روشهای ویژه خودش را می طلبد. نمی توان صاحبان صنایع را به عنوان افسران جنگ اقتصادی مسئول تلاش و نبرد در این میدان دانست ولی با مقــررات فلج کننده دست و پای آنها را بست و دراین میدان نبرد پشت آنها را خالی کرد و آنها را تنها رها کرد. انتظار جهش تولید را هم داشت. تحقق خواست مقام معظم رهبری و سایر مقامات عالی نظام برای جهش تولید الزاماتی دارد که می بایست دستگاههای مسئول بدون فوت وقت به تامین الزامات مورد نیاز بپردازند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره۲۱۷  دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا