اخبار

گفت و گوی بسپار با محمدرضا قرقچیان، مدیر فروش شرکت آرسام پلاست راز: یکی از اهداف ما جایگزینی و داخلی سازی آمیزه های پلیمری وارداتی ست

بسپار/ایران پلیمر شرکت پلیمرهای مهندسی پیشرفته آرسام پلاست راز، در سال 1393 توسط هولدینگ “رایزکو” تاسیس شد. این مجموعه در زمینی به مساحت 5000 متر مربع در شهرک صنعتی صفادشت (تهران) واقع شده است.
این شرکت تولید گستره وسیعی از انواع آمیزه های پلیمری را برای رفع نیاز صنایع گوناگون اعم از خودروسازی، لوازم خانگی، قطعات الکتریکی و … در برنامه دارد. گفت و گوی ما با محمدرضا قرقچیان، مدیرفروش این شرکت را در ادامه می خوانید. او دانش آموخته رشته مهندسی پلیمر است.

بسپار – چند خط تولید با چه ظرفیت هایی در آرسام فعال هستند؟ آیا خطوط ایرانی هستند یا …؟
قرقچیان: در حال حاضر شرکت با ۳ خط کامپاندینگ در حال فعالیت هستیم که دو خط تولید آن اکسترودرهای دو ماردان و یک خط فرل هستند. مجموع ظرفیت تولید آرسام 11000 تن در سال است. چند خط دومارپیچ دیگر خریداری شده که در سال آینده یعنی 1400 انشاالله قابل بهره برداری خواهند بود.

بسپار – با چه پایه های پلیمری تولید دارید و برای چه صنایعی محصول تولید می کنید؟ آیا محصولات تولیدی صرفا سفارشی هستند؟
قرقچیان: زمینه فعالیت شرکت در ابتدا پایه مواد پلی آمید، پلی اتیلن و پلی پروپیلن بود و در ادامه کامپاند های TPV و TPE به محصولات ما اضافه شد. از ابتدای فعالیت آرسام پلاست راز هدف، جایگزینی و داخلی سازی کامپاندهای وارداتی صنایع مختلف به خصوص صنعت خودرو بوده و پروسه انجام این امر منجر به تولید چندین گرید خاص برای کامپاندهای پایه پلی آمید، پلی پروپیلن و پلی اتیلن شد. همواره با تمرکز بر حفظ کیفیت محصول و به پشتوانه دانش فنی، تجهیزات و تجربه چندین ساله موجود در مجموعه شرکت های هلدینگ رایزکو، در خصوص انواع فرآیندهای شکل دهی قطعات پلیمری در مسیر پیشرفت در حال حرکت هستیم.
همچنبن شرکت ما با تولید چند گرید ویژه در گروه پلی آمید های ابرچقرمه، پلی اتیلن های رسانا، پلی پروپیلن های تقویت شده با استحکام بسیار بالا، توانست در زمره شرکت های دانش بنیان نام خود را مطرح کند.
عمده فعالیت و محصولات تولید شده در آرسام برای صنعت خودرو است و محصولات متعددی هم برای صنعت لوازم خانگی، لوازم الکتریکی، صنایع ریلی و سایر صنایع تولید کرده و می کنیم.
برخی از محصولات پیوسته و هر ماه در حال تولید هستند ولی یک سری از محصولات نیز به صورت سفارشی تولید می شوند که این موضوع به دلیل تنوع زیاد محصولات آرسام در رنج های مختلف کیفی و قیمتی است.

بسپار – ازچه افزودنی هایی استفاده می کنید و آیا تولید داخل هستند یا وارداتی؟ اصولا تولیدات شما چه میزان وابستگی ارزی دارند؟
قرقچیان: در مورد وابستگی ارزی یک کلیتی در صنعت کامپاند وجود دارد که عملا وقتی در مورد پایه موادی مثل پلی آمید صحبت می کنیم، لاجرم وابستگی ارزی به وجود می آید چون تولید داخلی این محصول پلیمری در کشور پیش بینی نشده است. ولی همواره جایگزینی افزودنی های خارجی با حفظ مشخصات کیفی محصولات تولیدی از دغدغه های تیم مهندسی آرسام پلاست بوده است. با این وجود همواره مشکلات عدیده ای در خصوص افزودنی ها برای همکاران ما در صنعت کامپاند وجود داشته است.

بسپار – صنعت مستربچ و آمیزه آیا در طول تحریم ها و همچنین دوران همه گیری کرونا آسیب دید یا رشد و رونق داشت؟ چگونه؟
قرقچیان: صنعت کامپاند، بسته به میزان و نوع فعالیت صنایع هدف، شرایط متغیری دارد. ولی در حالت کلی وجود تحریم ها شرایط را برای تلاش و عرضه محصولات و تولیدات داخلی بهتر می کند. در هر حال باید نسبت به یک موضوع حساسیت و دقت بالایی داشته باشیم و آن هم موضوع کیفیت است. کیفیت در هیچ شرایطی نباید قربانی سایر مسایل و موضوعات موجود شود.
البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که در برخی مسائل محدودیت های زیادی در خصوص مواد و افزودنی های پلیمری وجود دارد که با وجود تحریم ها مشکل دو چندان می شود. جبران تحریم ها گاها هزینه های سنگینی بر مواد وارد می کند.
ظهور بیماری کرونا هم به سبب تاثیر بر نیروی انسانی، اثر منفی زیادی در صنایع مختلف گذاشت که صنعت کامپاند نیز از این قائله مستثنی نبود. در آرسام پلاست راز نیز با وجود شرایط ایجاد شده برای نیروی انسانی، تمام تلاش برای ایجاد کمترین اثر بر تولید انجام شد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 220  ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا