اخبار

گفت و گوی بسپار با محمد رضا شریفی، مدیر عامل درنیکا ویژن: پیش بینی آینده؟! کار من نیست…

بسپار/ ایران پلیمر از 18 سال پیش تا به حال، یک دانش آموخته ­ی مهندسی شیمی در صنعت رنگ و رزین ایران به فعالیت مشغول است که حاصل این فعالیت، شرکت هفت ساله­ ی درنیکا ویژن است. مهندس شریفی کار خود را در شرکت رنگسازی نقاشان شروع کرد سه سال بعد،  وارد بازار ارایه ابزار و تجهیزات تست و کنترل کیفیت رنگ و پوشش شد.

سنجش، اندازه گیری، ارایه خدمات فنی و تخصصی در زمینه­ های رنگ و پوشش، صنایع خودرو، قطعه سازان و پیمانکاران مربوطه، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سنگین (فولاد، مس و … )، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی، صنایع آموزشی و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در حوزه خدمات ارایه شده توسط درنیکا ویژن می­ گنجد.

در این شرایط آشفته اقتصادی، ارزی و اجتماعی که هیچیک از ما را آرام نگذاشته، با مهندس شریفی  گفتمانی خواندنی درخصوص این نابسامانی­ ها داشتیم.

 

شریفی: شرکت درنیکا ویژن آریا حدود هفت سال پیش تاسیس و در زمینه تجهیزات و دستگاه­ های آزمایشگاهی مورد استفاده در صنایع خودرو، رنگ و رزین و غیره مشغول به فعالیت است. به طور کل سابقه کاری بنده در این زمینه به هجده سال گذشته بر می­گردد و خوشبختانه در طول این مدت سعادت آشنایی و همکاری مشترک با بسیاری از صنایع معظم تولید خودرو در کشور  نظر شرکت های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، گروه بهمن و … و نیز شرکت­های صاحب نام تولید کننده رنگ و رزین به مانند رنگسازی خوش، پوشش رنگ، گاما تینر، گوهر فام، تابا و صد ها شرکت بزرگ و کوچک دیگر در جای جای کشور ایران را داشته ام.

 

بسپار- در زمینه ی تجهیزات آزمون، چه نمایندگی هایی برای عرصه چه محصولاتی دارید؟

شریفی: فعالیت اصلی شرکت درنیکا ویژن آریا به عنوان نماینده انحصاری فروش و ارائه دهنده خدمات پس از فروش محصولات کمپانی های: BKY-Gardner و Just Normlicht آلمان،  C+W Specialist Equipment و Wallace Instruments انگلستان، Biuged Laboratory Instruments و  3nh Technologies چین و  Objectra AB سوئد در کشور ایران، به طور عمده معطوف به واردات و عرضه دستگاه های تست و کنترل کیفی مربوط به صنایع ذکر شده است. این تجهیزات معمولا برای اندازه گیری خواص فیزیکی و مکانیکی رنگ (نظیر مقاومت در برابر ضربه، خمش، خراش، انعطاف پذیری، چسبندگی و ….)، گرانروی و چگالی، خواص ظاهری( نظیر براقیت، کدورت، عبور دهی نور، میزان اثر پوست پرتقالی و …)، تست های اندازه گیری فام رنگ و تست های اندازه گیری میزان دوام و ثبات در شرایط تشدید شده و تسریع شده محیطی (نظیر تست های مقاومت در برابر دما و روطوبت، رنگ پریدگی در اثر نور آفتاب و خوردگی) به کار می روند.

 

بسپار- آیا هیچ یک از تجهیزات وارداتی شما تولید داخل نیز دارند؟ اگر بله تفاوت های فنی و اقتصادی احتمالی آن ها چیست؟

شریفی: پاسخ به این سوال قدری مشکل به نظر میرسد. بیش از 350 قلم از کالا و محصول در آرشیو و فهرست محصولات قابل ارایه به مشتریان گوناگون در صنایع متفاوت داریم که فقط تعداد کمی از این اقلام در داخل کشور تولید می­شوند.  ابزار هایی نظیر تست­های براقیت، خمش، خراش، ویسکوزیته، ضربه پذیری و تعداد کمی از دیگر ساده و ابتدایی توسط معدود تولید کنندگان داخلی با کپی برداری از نمونه­های خارجی تولید و به مشتریان عرضه می­شود. سالیانه در نمایشگاه­های مرتبط داخلی با جمع جدیدی از به ظاهر تولید کننده گان داخلی آشنا می شویم که قریب به اکثریت ادعای توانایی تولید کلیه تجهیزات موجود در غرفه های نمایشگاهی این شرکت را دارند. متاسفانه همیشه با قدری مذاکره فنی به این نتیجه می رسیم که این دوستان در این موضع اصلا سررشته و اطلاعات علمی ندارند.

در ابتدا عرض کردم که پاسخ دادن به این سوال قدری مشکل است، به این دلیل که ابتدا خریداران محصولات تولید داخل، می بایستی سطح توقعات خود از تجهیزات یاد شده را روشن کنند. این بدین معنی است اگر به صرف نام تولید داخلی و نتیجتا قیمت­های اغوا کننده پایین تر می­خواهند تجهیزی را خریداری کنند و از آن در زمان مراجعه بازرسان موسسات ارزیابی کیفی و استاندارد استفاده کنند، پاسخ اینجانب کاملا واضح است. این گروه از تجهیزات که بدون پشتوانه علمی و توسط کارگاه ­های محلی با کپی برداری ظاهری و بسیار سطحی از نمونه­ های خارجی که محصول سال­ها تحقیق و توسعه متخصصان نخبه بین المللی و سرمایه گذاری­های کلان انجام شده در این زمینه هستند از نظر کیفی، دقت و صحت کارکرد قابل مقایسه نبوده و فقط به منظور انجام اهداف فوق الذکر قابل تهیه و تامین اند.

برای روشن تر شدن مطلب بهتر است مثالی  را ذکر کنم. در حال حاضر بزرگ ترین صنعتی که درنیکا ویژن آریا به عنوان یکی از پیمانکاران اصلی و انحصاری تامین تجهیزات تست و کنترل کیفی مربوطه در کنار آن مشغول به فعالیت است صنعت خودرو ، قطعات و شرکتهای رنگسازی وابسته به آن­ها است. شرکت های یاد شده با اتکا به استانداردهای کیفی اروپایی و آسیایی به هیچ عنوان پذیرای ابزار و تجهیزات ساخت داخل ساخت داخل و حتی نمونه­های مشابه چین نیستند. متاسفانه جلسات متوالی و ادامه دار در جهت معرفی محصولات مشابه آسیایی به این شرکت­ها تاکنون بی نتیجه بوده و ما فقط موظف به تامین همان تجهیزات معرفی شده در بالاترین سطح از استانداردهای کیفی این شرکت­ها هستیم. در این بین حتا شرکت­هایی که خودروی چینی هم تولید می­کنند از پذیرش تجهیزات ساخت کشور چین سرباز می زنند چه برسد به اینکه شرکتهای داخلی تولید کننده این ابزارهای محدود بتوانند شانس معرفی محصولات خودر به این صنعت را داشته باشند.

از طرفی بسیاری از تجهیزات قابل ارایه توسط شرکت درنیکا ویژن آریا فقط یک یا چند سازنده انحصاری در دنیا دارا است و تمامی صنایع مرتبط در دنیا نیز از همین تجهیزات به صورت کالای استاندارد اصلی استفاده می­کنند. این دستگاه­ها به لحاظ پیچیدگی علمی و فنی در زمره کالاهای بسیار تخصصی دسته بندی می­شوند و تکنولوژی ساخت آن­ها نیز کاملا به صورت محرمانه (Patent) است. این کالاها هرگز توسط دیگر کشورهای پیشرفته تر نظیر ژاپن، آمریکا، چین و …. کپی برداری نشده و گاها منحصر به تولید یک کمپانی در دنیا به تمام صنایع و مشتریان با همان نام و برند کمپانی سازنده اصلی می باشند.

 

بسپار- در صنعت رنگ و رزین بزرگترین مشتریان شما چه مجموعه هایی هستند؟ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، مراکز ارایه کننده خدمات آزمون، شرکت ها و…؟

شریفی: همان گونه که به استحضار رسید، عمده ترین مشتریان شرکت درنیکا ویژن آریا شرکت­های خودرو سازی، تولید کنندگان رنگ و رزین و پوشش های صنعتی، شرکت­های ارایه دهنده خدمات آزمون، مراکز علمی دانشگاهی و به طور خلاصه هر جایی که نیاز به کنترل کیفی رنگ در آن احساس شود. با توجه به آمار های داخلی تا کنون افتخار همکاری با بیش از 950 شرکت و مجموعه گوناگون در کشور را داشتیم.

 

بسپار- در شرایط امروز و بی ثباتی نرخ ارز، چه مسایلی برای فعالیت شما پیش آمده است و آیا ماهیت فعالیت شما برخورداری از ارز دولتی است؟ اگر بله سفارشی با این نرخ ثبت کرده اید؟ مشکلات در سیستم و با مشتریان در این خصوص چیست؟

تحلیل شرایط امروز بازار ارز کار اینجانب و دیگر همکاران، در این طیف کاری نیست و کارشناسان اقتصادی دولت باید تصویری واقع گرایانه از آینده نزدیک این بازار ارایه دهند. اما در جایگاه یک بازرگان و وارد کننده کالا و خدمات به باید بگویم با توجه به ماهیت اصلی فعالیتم ، همواره نیازمند حواله ارزی به خارج از کشور بوده و هستیم، اما شرایط و سیاست­ های ارزی وضع شده مانع از دریافت سفارشات کلان، گردش کالای منظم، تنظیم برنامه های دقیق واردات و تامین خواسته مشتریان از اواخر فروردین ماه جاری تاکنون بوده است. به ظاهر با توجه به الویت بندی و دسته بندی کالا های وارداتی این شرکت،  باید ارز دولتی و یا ارز قابل ارایه توسط سامانه ارزی نیما اختصاص یابد که با توجه به چندین نوبت ثبت سفارش کالا ، جواب روشنی در این خصوص دریافت نکرده ایم. از این زمان به بعد هم می باید منتظر راهکارهای جدید نظیر بازار ثانویه ارزی و غیره نیز باشیم . بطور کلی پاره ای از مشکلات پیش رو عبارتند از:

عدم تامین به موقع ارز و عدم شفافیت در پاسخ دریافتی از طرف بانک های عامل در خصوص زمان دقیق تخصیص ارز، موانع جدید بانکی نظیر سپرده 35 درصدی ارایه اسناد و مدارک بی شمار و پر هزینه پس از واردات و ترخیص کالاها از گمرکات کشوری، نیاز به اخذ مجوز ها و گواهینامه های دردسر ساز و گاها گران قیمت به منظور اخذ مجوز ترخیص کالا نظیر بازرسی در مبدا یا حتی در گمرک و اجازه تست و تایید کیفی قبل از ترخیص توسط سازمان استاندارد.

مشکل بزرگ، هزینه زا بودن این موارد جدید است که  با توجه به عدم توانایی در پیش بینی و تخمین نسبی در زمان ارایه پیشنهاد قیمت اولیه به مشتری، گاهی ضرر مستقیم مالی متوجه ما می­شود و متاسفانه هیچ یک از مشتریان شنوای مشکلات موجود نمی باشند.

سوالی که هیچ وقت پاسخ به آن داده نشد این است که دلیل  اجبار به اخذ مجوز تست و نمونه برداری توسط موسسه استاندارد در حالی که همگی کالاهای وارداتی بر مبنای آخرین و به روز ترین استانداردهای بین المللی تولید و عرضه می گردند چیست؟ به عنوان مثال، سال گذشته بنا به درخواست مشتری اقدام به واردات روغن­های کالیبراسیون دستگاه ویسکومتر کردیم. این روغن­ها با توجه به حساسیت کاربردی باید در حجم­های استاندارد بسته بندی و فقط توسط اپراتور دستگاه­ها فک پلمپ شده و استفاده شوند. ورود هر گونه آلودگی ، نشتی و تماس با مواد خارجی باعث از بین رفتن محتویات با ارزش داخل هر بطری می­شود. پس ورود کالا ها به گمرک متاسفانه شاهد باز شدن یک سری از این بطری­­ها در گمرک به منظور نمونه برداری توسط کارشناس استاندارد بودیم که با توجه به عدم تشخیص حساسیت کاربرد بخش بزرگی از کالاهای ما از بین رفت. شایان ذکر است که کالای مذکور به همراه اسناد و مدارک مربوطه به آنالیز شیمیایی (MSDS) توسط کمپانی سازنده به انبار گمرک تحویل شد اما در اثر بی توجهی وکمبود اطلاعات فنی ضرر هنگفتی به شرکت درنیکا ویژن آریا تحمیل شد. طبق روال هیچ فرد و سازمانی در این خصوص پاسخگو نبود  و ذکر این جمله “انجام تست و نمونه برداری کارشناس استاندارد مطابق با تعرفه گمرکی، قبل از ترخیص کالا الزامی است رفع تکلیف کردند!

با این اوصاف حال باید پرسید این همه سخت گیری بی دلیل در خصوص کالاهایی که در کشور دانش فنی تولید آنها وجود ندارد الزامی است؟ اگر بحث تولید ملی  یا بومی سازی و تولید کالا مورد نیاز کشور را داریم، ابتدا باید محصولاتی از این دست از خارج کشور وارد شده تا با اتکا به نتایج دقیق و اطمینان از صحت کارکرد در سطح بین المللی آن­ها، مبادرت به تولید محصولات وابسته و با کیفیت داخلی کنیم.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 192ام پوشرنگ در پایان شهریور ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشترااک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا