اخبار

گفت و گوی بسپار با مدیر بازرگانی شرکت مهرکامپارس: بومی سازی داشبوردهای سافت تاچ سمند و هارد تاچ سورن و خودروی تارا در کشور برای نخستین بار

بسپار/ ایران پلیمر شرکت مهرکام پارس در سال 1369 به عنوان شرکت طراحي و مهندسي قطعات تزئيني خودرو به ثبت رسيد و در سال 1372 فعاليت رسمي خود را با 61 نفر پرسنل، در زمینی به مساحت سی و سه هزار متر مربع آغاز کرد و با شروع تولید سپر پژو 405 و داشبورد پیکان، به جرگه تولید کنندگان قطعات خودرو پیوست.

این شرکت طی کمتر از سه سال، در جهشي چشمگير، به شرکتي با توانمندي‌هاي بالاي مهندسي در زمينه توليد با کيفيت و توسعه پروژه‌‌هاي بزرگ تبدیل شد و گروه صنعتی ایران خودرو به تدریج تولید مجموعه های سپر، داشبورد، رودری، سیستم تهویه مطبوع و صندلی برخی از خودروهای تولیدی خود را به مهرکام پارس واگذار کرد.

سلام اللهی مدیر بازرگانی شرکت مهرکام پارس به خبرنگار بسپار گفت:  شرکت مهرکام پارس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات تزیینات داخلی و خارجی خودرو شامل صندلی، داشبرد، سپر، رو دری و مجموعه قطعات داخلی خودرو  و … است. تقریبا جزو بزرگترین تولیدکنندگان مجموعه های ایران خودرو هستیم و بیشتر محصولات خود را به ایران خودرو و بخشی را به خودروسازی پارس خودرو می دهیم. شرکت، گروه مهندسی و تجهیزات تولیدی خیلی قوی و منحصربفردی دارد و محصولاتی مثل داشبورد سافت تاچ سمند که در واقع فومی هست در این مجموعه تولید می شود که منحصرا در ایران و توسط مهرکام پارس قابل تولید است. قطعات پلیمری و فلزی در این مجموعه مونتاژ می شود. ماشین آلات تزریق خوبی داریم از ۵۰ تا ۴۲۰۰ تن.

در مورد مواد اولیه مصرفی، اگر بخواهیم دسته بندی کنیم بخشی از مواد اولیه ما دسته فوم و پارچه است در مورد فوم ها مواد پایه یعنی ایزوسیانات و پلی ال قبلا وارداتی بود که خوشبختانه با تکمیل زنجیره ایزوسیانات در پتروشیمی کارون، امکان تامین داخلی آن فراهم شد. آن بخش پلی ال البته هنوز کسی به سمتش نرفته و اتفاقا جذابیت خاصی برای سرمایه گزاری دارد. در بازارهایی مثل مبلمان و ساندویچ پانل و یخچال و مصارف ساختمانی و … کشش خرید برای آن هست ولی هنوز متاسفانه پتروشیمی ها رغبت نکرده‌اند که پایه بعدی اسفنج ها را داخلی کنند. برای مثال فقط شرکت ما ۱۵ تن در روز نیاز به این ماده داریم برای صندلی. گروه های دیگر مواد پلیمری مورد مصرف مجموعه ما هم پلی پروپیلن های پرشده با تالک و الیاف شیشه، ABS ها، پلی آمیدها، TPE، TPV، TPO و TPU  هستند.

سلام اللهی به محصول جدیدی هم که در حال معرفی آن هستند، اشاره می کند: محصول جدید ما داشبورد هاردتاچ سمند سورن است که در مراحل آزمایشی آن هستیم و تقریبا چند هفته ای هست که تولید تیراژ آن را آغاز کرده ایم. روی این کار می کنیم که داشبورد دنا را هم با یک فیس جدیدی عرضه کنیم. سپر و داشبورد تارا هم دیگر محصولات جدید ماست که برای اولین بار در ایران تولید خواهیم کرد و نمونه های اولیه آن را برای انجام آزمون های لازم ارایه کرده ایم.

سلام اللهی در مورد مشکلات مبتلابه تامین مواد اولیه گفت: برای تهیه مواداولیه خاص که تیراژ پایینی دارند و انگیزه زیادی برای تولید آنها در داخل وجود ندارد، واقعا مساله داریم و گرفتار خارج هستیم! با همه درگیری های تخصیص ارز و ثبت سفارش در سامانه های مختلف مجبور به انجام هستیم. در عین حال پیگیریم که با تجمیع نیازهای صنعت، سازنده ها را ترغیب کنیم که به سمت تولید داخلی حرکت کنند. خوشبختانه شرایط خیلی خوب در حال پیشرفت است، الان کاور ایربگ خودرو که فوق ایمنی هست توسط یک شرکتی داخلی سازی شده و تست های آن با هم با موفقیت به پایان رسیده.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا