اخبار

گفت و گوی بسپار با مرتضی پاسیانی، ویستا تجهیز: باید يك انقلاب فرهنگی در شناخت، ارزش‌گذاری و پشتيبانی كامل از توليد اتفاق بيفتد

بسپار/ ایران پلیمر شرکت ویستا تجهیز، از واردکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه صنایع پوشش در کشور است که با معتبرترین برندهای دنیا قرارداد دارد.  در این گفت و گوی کوتاه اما خواندنی، از زبان مدیرعامل این شرکت در خصوص تمرکز این شماره مجله بر تجهیزات آزمایشگاهی می شنویم. دغدغه ­های کار با دستگاه­ های آزمایشگاهی تخصصی و سختی­ های تجارت در بحران­های اقتصادی از این جمله است. اما نکته ­ی قابل تامل، جاییست که می­گوید توان تولید دستگاه­های تخصصی را داریم اما حمایتی نداریم!

مرتضی پاسیانی: به تصور بنده بهتر است كه خارج از نام اين شركت (ويستا تجهيز) بنده سوابق شخصي خود را اعلام دارم چرا كه در طول 30 سال گذشته در شركتهاي متعددي فعال بوده‌ام. بنده از سال 1368 كه اوايل ورودم به رشته رنگ در دانشگاه اميركبير بود، از طريق يكي از اساتيد محترم دانشكده به نام آقاي دكتر ارغنده به صورت پاره وقت وارد شركت فام‌سازان شدم. شركت ياد شده در آن سالها جزو معدود شركتهايي بود كه در زمينه لوازم آزمايشگاهي صنايع رنگ و رزين فعال بود. در تمام اين سال­ها هدف و زمينه كاري ما صرفا در تجهيزات و دستگاه­هايي بوده كه در صنايع رنگ و رزين و تا حدودي پليمر استفاده مي‌شود.

 

بسپار- در زمینه ی تجهیزات آزمون، هم اکنون چه نمایندگی هایی و از چه کشور هایی برای عرضه چه محصولاتی دارید؟

پاسیانی: در ادوار مختلف با شركت­های خارجي بسياري همكاری داشته ايم ولي مواردی كه سال­های متماديست به عنوان نماينده انحصاری آن­ها فعال بوده و هستيم به قرار زير است:

شركت انگليسي Rhopoint Instruments كه سازنده دستگاهاي متعدد و متنوعي در زمينه آزمونهاي رنگ و رزين از جمله انواع براقيت‌سنج، بازتاب‌سنج، كريپتومتر، ويسكومترهاي Krebs و Cone & Plate و يكي از معروفترين سازندگان دستگاه MFFT است كه تعداد زيادي از آن تحت برندهاي مختلف سالهاست كه در ايران استفاده مي‌شود و نيز پاره­اي محصولات ديگر https://www.rhopointinstruments.com/

شركت سویيسي Zehntner Instruments كه از توليدكنندگان انواع بسيار زيادي از تجهيزات و دستگاههاي آزمودن رنگ و رزين مي‌باشد. انواع براقيت‌سنج، بازتاب‌سنج، تجهيزات مكانيكي متعدد با كيفيتي بسيار عالي http://www.zehntner.com/

شركت اسپانيايي Neurtek Instruments سازنده انواع تجهيزات مكانيكي آزمونهاي رنگ و رزين  و نيز مقاومت‌سنج الكتريكي رنگها و رزينهاي حلالي https://www.neurtek.com/en

شركت انگليسي RK PrintCoat سازنده دستگاههاي پروفر چاپ و فيلم‌كشهاي ميله‌اي و اتوماتيك https://www.rkprint.com/
شركت ژاپني Ihara  سازنده انواع اسپكتروفتومتر و اسپكترودنسيتومتر چاپ http://www.ihara-us.com/
شركت برزيلي Equilam سازنده انواع دستگاههاي آزمون خوردگي و كابين تابش UV www.equilam.com
شركت آلماني Just Normalich سازنده كابينهاي نورهاي مختلف جهت بررسي فام ها https://www.just-normlicht.com/en/index.html
شركت آلماني VLM سازنده انواع دستگاههاي آزمون خوردگي با كيفيتي مثال زدني http://www.vlm-labtec.com/Home-33537,l-en.html
و برخي شركت­هاي ديگر.

بسپار- آیا هیچیک از تجهیزات وارداتی شما تولید داخل نیز دارند؟ اگر بله تفاوت های فنی و اقتصادی احتمالی آن ها چیست؟

پاسیانی: بله، تعداد انگشت شماري از آنها البته با كيفيت بسيار نازل و اكثرا كپي‌هاي بسيار ناقص و پر از اشكال.

واقعيت كلام، منهاي يكي دو محصول بسيار ساده، به دليل ضعف در اطلاعات فني و تئوريك صرفا عده‌اي تراشكار ساده بدون اطلاع از ماهيت آزمونها و ايده‌هاي به كار رفته در طراحي دستگاهها سعي بر ساختن اين تجهيزات کرده­اند كه مسلما حاصل كار از ديد بنده قابل قبول نيست. 

بسپار- در صنعت رنگ و رزین بزرگترین مشتریان شما چه مجموعه هایی هستند؟ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، مراکز ارایه کننده خدمات آزمون، شرکت­ها و غیره، هرکدام چند درصد را شامل می شوند؟

پاسیانی: مجموعه‌اي از تمامي اين گروه‌ها.

بسپار- در شرایط اقتصادی امروز و بی ثباتی نرخ ارز، چه مسایلی برای فعالیت شما پیش آمده است؟ آیا ماهیت فعالیت شما برخورداری از ارز دولتی است؟ اگر بله سفارشی با این نرخ ثبت کرده اید؟ مشکلات در سیستم و با مشتریان در این خصوص چیست؟
پاسیانی
: اين مشكلات مدت­هاست كه وجود داشته و در چند ماه اخير به اوج خود رسيده است.

در مورد ارز دولتي عموما خير، چرا كه متاسفانه سال­هاست بانك‌هاي خارجي از قبول حوالجات از مبدا ايران امتناع مي‌كنند!

بسپار-  به نظر شما آیا با سخت گیری های ارزی و وارداتی تولید رونق می گیرد؟ با این روش بخشی از تجهیزات وارداتی توسط شما یا دیگران شما بومی سازی خواهد شد یا آن را بی تاثیر تلقی می کنید؟

پاسیانی: واقعيت كلام به نظر بنده هيچ كس و هيچ ارگاني علاقه­ اي به اين موضوع نشان نداده است و هميشه در مرحله شعار گير كرده­اند.

 بسياري از اين دستگاه­ها و تجهيزات با كيفيت قابل رقابت با اروپا قابل ساخت هستند و بايد اقرار كنم كه بارها تمايل به انجام اين كار در بنده بوده و هنوز نيز هست ولي همواره سيگنال­هاي منفي از افراد با تجربه صنعت دريافت كرده­ام. من دستگاه­هاي بسيار متنوع و زيادي را از سختي سنج و ويسكومتر گرفته تا براقيت‌سنج و اسپكتروفتومتر در برندهاي مختلف تعمير کرده و نسبتا اشراف زيادي به اكثر آن­ها دارم و تقريبا با قطعیت عرض مي‌كنم كه  به غير از برخي از آن­ها، بقيه با كيفيت بسيار خوب قابل ساخت هستند.

با باز كردن برخي از دستگاه­هاي ساخت كشور چين عليرغم ظاهر بسيار زيباي آنها، ديدن اجزا داخلي آنها واقعا نا اميد كننده هستند. برخي اوقات اسكلت داخلي دستگاه را كه مي‌بينيد، از نبشي‌هاي مستعملي كه جاي جوشهاي قبلي و زنگ‌زدگي روي آنها وجود دارد، متوجه می شوید كه در گذشته براي ساختن در و پنجره‌ (!) استفاده شده است. البته استثناهايي نيز وجود دارد ولي بطور كلي عرض مي‌كنم كه ما با كيفيتي بسيار برتر از چيني‌ها مي‌توانيم آن­ها را بسازيم.     

حال تصور بفرماييد، شروع به سرمايه‌گذاري و ساختن آنها کنیم، به نظر شما هجوم اجناس چيني (كه بعضا با عنوان كره‌اي، تايواني، هنگ‌كنگي و حتي در دوره‌اي كانادايي و آلماني (!!!) و غيره) با قيمت­هاي غير قابل رقابت كه البته پيشتر علت آن­را عرض كردم، می توانيم كار كنيم؟ آيا دولت و نهادهاي متولي از ما پشتيباني خواهند کرد؟

متاسفانه تجربه نشان داده كه در كشور ما توليد معنايي ندارد و با عرض پوزش به قول برخي از توليد كنندگان همواره ديوانگي (بگوييم عشق) باعث ادامه توليد و انباشته شدن ضرر روي ضرر بوده است.

بسپار- کار این حوزه چه ویژگی­ های منحصر به فردی دارد؟

پاسیانی: ما به صداقت، تعهد و نيز تخصص خود تكيه داريم. اگر رجوعي به مشتري‌هاي ما در 30 سال اخير شود، به جرات مي‌توانم ادعا كنم هيچگاه جواب سربالا و شانه خالي كردن از مسئوليت از سوي ما ديده نشده است.  باور بفرماييد موارد بسياري بوده كه دستگاهي براي اطمينان از نتيجه تعمير به نماينده رسمي فلان شركت سپرده شده و بعد از مدتي به مشتري برگردانده و ادعا شد كه فقط و فقط در كشور سازنده قابل تعمير است و در ايران هيچ كسي قادر به تعمير آن نخواهد بود و در نهايت مبلغ گزافي براي اين‌كار طلب شده است. دستگاه ياد شده بر حسب لطفي كه دوستان داشته‌اند به ما ارجاع شد. بلايي كه بر سر دستگاه آورده شده بود شرم‌آور بود.

حتي تصاويري از اين موارد برداشتيم كه اگر نيازي بود براي اثبات به مشتري ارایه كنيم. متاسفانه قطعات داخلي را از مدار جدا كرده و بدون اتصال مجدد آن به مدار، به صورت عاريتي در شكاف مربوطه دستگاه رها شده بود!!!

 

 

(ادامه دارد …)

 

 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 190ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا