اخبار

گفت و گو با احمد محمدی پور، مدیرعامل طراحی و ساخت نوین: 99 درصد شکوه برندهای محصول در دنیا، مرهون قالب سازی است!

بسپار/ ایران پلیمر احمد محمدی پور، حرفه ی قالب سازی را از سن 14 سالگی آغاز و در سال 84 مجموعه ی طراحی و ساخت نوین را تاسیس و تاکنون فعالیت خود در این صنعت را ادامه داده است. تخصص این مجموعه ساخت قالب های تزریق برای صنایع خودرو، لوازم خانگی و سایر کارخانه جات صنعتی است.

 

بسپار- آقای محمدی پور معمولا طراحی قالب ها در نوین توسط خود مجموعه انجام می شود یا از طریق مهندسی معکوس؟

محمدی پور: این امر بسته به نیاز مشتری است. در واحد ما واحد طراحی مهندسی فعال است اما در برخی موارد مشتری، داده های قالب را در اختیار دارد و ما بر اساس آن قالب را می سازیم و یا در مواردی مشتری نمونه ای از قطعه را به ما تحویل می دهد و ما با بررسی ابعادی آن ساخت قالب را آغاز می کنیم.

 

بسپار-از چه نرم افزار هایی برای طراحی قالب استفاده می کنید؟

محمدی پور: در حال حاضر نرم افزار رایج در صنعت نرم افزار کتیا (catia) است و علت متداول شدن این نرم افزار نیز استفاده ی خودروسازان بوده است. ما از این نرم افزار برای طراحی و از نرم افزار  MoldFlow برای تحلیل قالب و قطعه استفاده می کنیم.

 

بسپار- یکی از اجزای مهم در کاربری قالب ها، فولاد مصرفی است. آیا از داخل تامین می شود؟

محمدی پور: ما منبع قابل توجهی برای تامین فولاد نداریم و بیشتر از بازار هایی مانند شادآباد و یا اتحاد مواد اولیه ی خود را تامین می کنیم. این امر یکی از مشکلات اساسی قالب سازان است چرا که حجم درخواست فولاد برای قالب سازی میزان چشم گیری نیست تا شرکتی مانند فولاد اسفراین یا فولاد آلیاژی اصفهان برای تامین این نیاز اقدام کند.

در حال حاضر 20 درصد نیاز کشور به قالب توسط قالب سازان داخلی تامین می شود و این حجم سفارشات را به شدت کاهش داده است و با توجه به این که در برخی از سفارشات مانند قالب های خودرویی به فولاد های خاص نیاز مبرم داریم باید با دشواری فراوان از نمایندگان شرکت های خارجی که در ایران حضور دارند تهیه کنیم.

 

بسپار- آیا تجهیزات و ماشین آلات این صنعت به اندازه کافی برای تولید کیفی کارآمد و پیشرفته است؟

محمدی پور: نظر من همواره بر این بوده که قالب سازی ایران متولی ندارند و این امر به ضرر صنعت کوچک قالب سازی کشور بوده است. همواره شاهد این بوده ایم که حتی شرکت های خودروساز با وجود این که به قالب سازان نیاز مبرم دارند هیچ حمایتی از این صنف نمی کنند و تنها به دنبال آن هستند که نیاز خود را به ساده ترین روش ممکن برطرف سازند و یکی از مطرح طرین گزینه ها در این مواقع چین است! در حالی که اگر از این صنعت حمایت شود و یا حتی خودروسازان حمایت های کوچکی مانند تامین فولاد از خارج را بر عهده بگیرند (با توجه به بزرگی این شرکت ها این کار برای آنان ساده تر است تا یک قالب ساز) قالب سازان به سرعت رشد خواهند کرد و توانمندی های آنان شکوفا خواهد شد.

 

بسپار- کار کردن با خودرو سازان چه چالش هایی را پیش روی شما قرار داده است؟

محمدی پور: کارکردن با خودروسازان همواره یک موج سینوسی بوده گاهی خوب و گاهی خیلی بد. خودروسازان مجموعه ای از کار دارند و می توانند بخشی از کار خود را به قالب سازان داخلی واگذار کنند که تشنه ی این کار هستند. بسیار ی از پروژه هایی که از طرف خودروساز به شرکت های خارجی محول می شود در داخل با بالاترین کیفیت قابل تامین است و قالب ساز ایرانی بارها و بارها شایستگی خود را در این موارد ثابت کرده و خودرو سازان باید در شیوه های تعاملی خود با افراد این صنف بازنگری کنند. باید صبور تر باشند. ایران خوردو باید زمینه ی همکاری قالب سازان در پروژه هایی که از پژو و سیتروئن می گیرند را فراهم کند و دست قالب سازان و شرکت هایی مانند ایکاپ و شرکت های خارجی مشاور را در دست یکدیگر قرار دهد تا زمانی که با تحریم مواجه می شویم مشکل تامین قالب نداشته باشد.

 

بسپار- قالب سازان تا کنون چقدر تعاملات بین المللی خود جوش داشته اند؟

محمدی پور: فعالیت های بین المللی ما نیز به صورت جزیره ای بوده است و سیاست گذاری های اقتصادی برای ما محدودیت های زیادی را ایجاد کرده. کشور های صنعتی تمایل ندارند با ما همکاری داشته باشند. به عنوان مثال ما یک قرارداد همکاری با یک شرکت پرتغالی داشتیم و هر بار که نمایندگان این شرکت به کشور می آمدند بعد از بررسی قالب ها، شگفت زدگی خود از مهارت ما در قالب سازی صراحتا” بیان می کردند. با وجود این که ما خط تولیدهای به روزی نداریم و تکنولوژی ما متعلق به بیست سال پیش اروپا است.

 

بسپار- آیا ایراد صرفا به سیاست های حمایتی دولت و خودروسازان برمی گردد؟

محمدی پور: خیر، حقیقت این است که قالب سازهای داخلی ضعف دارند و ایراداتی که از ما گرفته می شود بعضا” ایرادات درستی است. به عنوان مثال زمان تحویل قالب ساز داخلی زیاد است اما یکی از این عوامل نبود منابع مشخص برای تامین مواد اولیه ی قالب است. در برخی از موارد نیاز به بررسی های زیادی برای تامین فولاد مناسب برای ساخت قالب داریم و این زمان تحویل سفارش را افزایش می دهد در این جا نیز نبود یک متولی به شدت احساس می شود. در جلسه ای که ما با شرکت های تولید فولاد داشتیم مدیر عامل شرکت فولاد اسفراین اذعان کرد که تمام فولاد مصرفی یک سال صنعت قالب سازی حجمی معادل تولید یک ماه این شرکت را دارد و سرمایه گذاری در این زمینه برای این شرکت به صرفه نیست.

در این جا باز هم از ساپکو که از مشتریان ما است درخواست کردیم که فولاد قالب های خود را خریداری و انبار کند و در پروژه هایشان این فولاد را به ما تحویل دهند تا سرعت انجام پروژه های خودشان افزایش یابد اما باز هم توجهی به این درخواست نداشتند.

 

بسپار-در حال حاضر قیمت تمام شده ی نمونه قالب های وارداتی یا نمونه های ساخت داخل چه نسبتی دارد؟

محمدی پور: در حال حاضر قیمت قالب داخلی رقابتی تر از نمونه ی خارجی است چرا که نرخ ارز افزایش داشته و بنابراین امکان رقابت وجود دارد. با توجه به مشکلاتی که در ترابری قالب به کشور ایجاد شده، قالب ساز در زمانی کوتاه تر از رقیب خارجی خود قالب را به مشتری تحویل می دهد اما با وجود این شرایط بعضی از شرکت ها همچنان کار با خارجی ها را در اولویت خود قرار داده اند.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گقت و گو را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا