اخبار

گفت و گو با اصغر ربیعی، مدیرعامل قالب های پیشرفته ایران خودرو: نیروی کار فنی کاهش چشمگیری داشته است

بسپار/ ایران پلیمر اصغر ربیعی، دانش آموخته ی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و مدیر عامل شرکت قالب های پیشرفته ی ایران خودرو است. از مدت فعالیت وی در صنعت قالب سازی بیش از 20 سال می گذرد.

 

بسپار- در حال حاضر قالب های قطعات پلیمری مصرفی ایران خوردو از داخل تامین می شود  یا وارداتی است؟

ربیعی: هر دو. در حال حاضر قالب های بخش فلزی کاملا” داخلی است اما در قالب های تزریق پلاستیک و دایکست، بخشی از نیازها از طریق واردات تامین می شود که با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، اخیرا مقرر گردیده شرکت های قطعه ساز نیز از طریق شرکت های قالب ساز داخلی نیاز خود را تامین کنند و سختگیری هایی در این زمینه ایجاد شده است که کمتر قالب از خارج وارد شود. طیف قالب های تولیدی در این شرکت فلزی (کلاسیک و پروگرسیو)، تزریق پلاستیک و دایکست و بادی است. در پروژه ی 207 تعدادی از قالب های قطعات مجموعه داشبورد و رودری توسط GPI طراحی و ساخته شده و بخشی از قالب های داشبورد به دلیل عدم تامین فولاد و بحث گرین کاری قالب، در خارج از کشور ساخته شد که هم طیف بادی و هم طیف قالب های تزریقی و فلزی را در بر می گرفت.

 

بسپار- آیا اصولا طراحی قطعه و قالب در کشور و در قطعات خودرویی موضوعیتی دارد؟

ربیعی: طراحی قالب های ساخته شده در داخل کشور همگی توسط متخصصین خود شرکت انجام می شود. ضمن این که در کشور ما مشکلی از بابت طراحی وجود ندارد اما برای تامین فولاد قالب های تزریق بزرگ با مشکلاتی رو به رو هستیم. چرا که زمان تحویل زیادی دارد. به عنوان مثال پس از پیش پرداخت سه ماه زمان لازم است تا فولادهای قالب های تزریقی به دست ما برسد در حالی که اگر همین کار از اروپا وارد کشور شود سه هفته زمان خواهد برد!

البته امکان تولید چنین نمونه هایی در کشور وجود دارد اما باید شرکتهای تولیدکننده فولاد که امکان تولید چنین محصولاتی را دارند با بازاریان و وارد کنندگان فولاد روابط بهتر و بیشتری داشته باشد تا این گونه قطعات به صورت استوک در انبارها ذخیره و یا به بازاریان فروخته شود که در زمان نیاز قالب ساز منتظر تولید فولاد نباشد و فولاد مورد نیاز را از نمایندگی های فولادسازان داخلی تامین نماید. در حال حاضر در کشوری مانند چین چنین رویه ای برقرار است و ما برای رشد یک صنعت باید تمام  ابعاد آن را در نظر بگیریم. یکی از جنبه های دیگر که واردات قالب را مزیت می دهد پوشش قالب ها (گرین) است. در حال حاضر ما نتوانسته ایم در این زمینه به سطح مطلوبی برای خودروهای جدید برسیم. در مجموع در زمینه ی قالب های فلزی با مشکل چندانی مواجه نیستیم و این قالب ها به راحتی در کشور تولید می شوند.

 

بسپار-در حال حاضر قالب های وارداتی از کدام کشورهاست و خدمات پس از فروش برای این قالب ها به چه نحو به مرحله ی اجرا در می آید؟

ربیعی: در حال حاضر واردات قالب بسیار ناچیز است ولی در صورت واردات از چین و پرتغال و کره و تعدادی از کشور های اروپایی بودند. واردات قالب به شدت کاهش یافته و سیاستی توسط مدیران ارشد اتخاذ شده تا قالب ها از داخل تامین شود و وارداتی صورت نگیرد.

 

بسپار- قراردادهایی که با پژو و رنو و … بعد از برجام منعقد شده بود، آیا روی بخش قالب سازی تاثیری داشت؟ آیا همچنان خدمات بعد از فروش دارند؟

ربیعی: در خصوص پروژه ی 301  با رفتن پژو وقفه ای در کارها ایجاد شد، اما در حال حاضر پروژه با قوت بیشتری حتی نسبت به زمان حضور پژو در حال پیگیری است و ما نیز در حال ساخت 67 ست قالب پروگرسیو برای این پروژه هستیم.

 

بسپار- در این صنعت چقدر با دانش و تولید روز دنیا فاصله داریم؟

ربیعی: با توجه به مشاهدات ما از شرکت های قالب ساز خارجی تفاوتی چه از نظر سخت افزاری چه از نظر نرم افزاری با همتاهای قالب ساز خارجی خود نداریم و تنها باید با افزایش تولید خود تجربه ی خود را افزایش دهیم.

شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است و واحد تحقیق و توسعه ی ما در موارد مختلف فعال است.

 

بسپار- نیروهای انسانی متخصص موردنیاز خود را چگونه تامین می کنید؟

ربیعی: در شرکت 40 نفر از نیروهای ما در زمینه طراحی، ماشین کاری و برنامه ریزی قالب ها به ایتالیا اعزام شده و آموزش های لازم را در این رابطه دیده اند و با این کار دانش فنی را به کشور منتقل و مدعی هستیم که توان ساخت قالب هر نوع قالب پروگرسیو و با کیفیت مشابه نمونه های اروپایی را داریم. ما برای شرکت های فورد، فیات، تویوتا و بنز قالب ساخته ایم و از طریق کشور ترکیه این محصولات را به شرکت های مورد اشاره تحویل داده ایم.

 

بسپار- بعد از ورود کشور به دوره ی رکود شاهد چه تغییراتی در صنعت قالب سازی بوده ایم؟ آیا این صنعت نسبت به گذشته کوچک تر شده است؟

ربیعی: صنعت قالب سازی از نظر مراجعات مشتریان رشد داشته است و از نظر من در حال بازگشت به دهه ی 70 هستیم. اما بحث هایی مانند نقدینگی و فولاد همچنان باقی هستند. در یک دیدگاه کلی صنعت قالب سازی در حال پیدا کردن جایگاه خود است چرا که چندی پیش قیمت دلار چندان منطقی نبود و واردات در اولویت قرار داشت اما در حال حاضر چرخشی به سمت تولید داخل رخ داده و شرایط رو به بهبودی است.

 

بسپار-ویژگی دهه ی 70 چه چیزی بوده است و از دهه ی هفتاد تا 90 چه اتفاقاتی باعث کم رونقی تولید شده که آن را مورد اشاره قرار دادید؟

ربیعی: مهم ترین موضوع این است که بعد از دهه 70، علاقه مندی نیروی کار فنی کاهش چشم گیری داشت و موارد دیگر در درجات بعدی قرار می گیرد و من موارد دیگر را به نوعی بهانه تلقی می کنم. در زمان دهه 60 و 70 نیروی کار جوان پس از خروج از محیط تحصیلی خود برای یادگیری قالب سازی دو سال به صورت رایگان حاضر بودند کار کنند تا این حرفه را بیاموزند. اما در حال حاضر نیروی کار متخصص ورود کمتری به این صنعت دارد. بحث دیگر آموزش است. نیروی کار هنرستانی دیگر توان فنی سابق را ندارد. این صنعت به نیروهای دیپلم و فوق دیپلم که علاقه مند به این صنعت باشند و به صورت عملی آموزش دیده اند نیاز مبرمی دارد. مورد دیگر عدم تعادل بین قیمت دلار و در دست آخر گمرکی قالب است که در بیشترین حالت، 7 درصد گمرکی دارد! این باعث از دست دادن مزیت رقابتی می شود. البته باید این را نیز در نظر بگیریم که کشورهای پیشرفته تجهیزات به روزتری در اختیار دارند و این موضوع عامل کاهش قیمت تمام شده می باشد. دولت نیز باید از نظر مسائل مالیاتی و بیمه، قالب سازان را مورد حمایت قرار دهد چرا که خیلی از کارگاه های کوچک طبق قوانین می توانند بیمه ده درصدی برای کارگران خود که کمتر از 5 نفر باشند، بپردازند و این موضوع در حال حاضر توسط بیمه رعایت نمی شود و در مواردی نیز سازمان مالیاتی همکاری خوبی با واحد های زیان دیده نداشته است.

مضاف بر این که بسیاری از واحد ها ی قالب ساز نمی توانند به شعاع 120 کیلومتری شهرها بروند. این امر باعث از دست رفتن بخشی از نیروی کار متخصص شده است. باید با ایجاد تحول در هنرستان ها و نیز ایجاد مراکز فنی و حرفه ای پر بازده برای بهبود این امر تلاش کنیم.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا