اخبار

گفت و گو با الیاس کریمی، مدیرعامل پایا تدبیر تیوان/ تلاش برای توسعه تولید و صادرات در کشور و منطقه

بسپار/ایران پلیمر صنایع پتروشیمی و شیمیایی کمک می‌کنند تا از خام فروشی نفت فاصله گرفته و محصولات تولید شده با ارزش افزوده بالاتری تولید شود. علاوه بر این، تولیدات پتروشیمی می‌توانند نیاز کشور به وارادت را کاهش دهند و باعث ارزآوری بیشتری شوند.

صنایع پتروشیمی و شیمیایی از جمله صنایع مهمی هستند که در کشور از اهمیت استراتژیک برخوردارند. این صنایع کمک می‌کنند تا از خام فروشی نفت فاصله گرفته و محصولات تولید شده با ارزش افزوده بالاتری تولید کنیم. علاوه بر اینکه، تولیدات پتروشیمی می‌توانند نیاز کشور به واردات را کاهش دهند، می‌توانند با افزایش ارزش مواد نفتی، ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشند. در این زمینه، شرکت‌های خصوصی می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. شرکت‌های خصوصی که با توان علمی بالا در جهت تولید محصولات مختلف فعالیت می‌کنند، از یک سو نیاز کشور را برطرف می‌کنند و از سوی دیگر، از مهمترین صادرکنندگان محصولات مشتق شده از نفت محسوب می‌شوند، تولیداتی که می‌توان گفت خود نیاز دیگر صنایع برای تولید محصولات دیگر به حساب می‌آیند. شاید به همین علت باشد که این شرکت‌ها تا این حد مهم و استراتژیک محسوب می‌شوند و در این زمینه حمایت‌های دولتی می‌تواند برای بهبود بسیاری از صنایع دیگر راهگشا باشد.

در این راستا با مدیرعامل و دو تن از اعضای هیئت مدیره شرکت پایا تدبیر تیوان از مهمترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم. شرکت تیوان به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های تولید کننده محصولات پتروشیمی در استان اصفهان محسوب می‌شود. این شرکت توانسته است به کشورهای مختلف به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صادرات داشته باشد، به همین علت می‌توان این شرکت را در راستای تقویت اقتصاد استان اصفهان، یکی از شرکت‌های پیشرو نامید.

ابتدا خود را معرفی کنید و توضیح دهید که ارزش افزوده شرکت تیوان برای اکوسیستم صنعتی اصفهان چیست؟

الیاس کریمی، مدیر شرکت بین‌المللی پایا تدبیر تیوان: این شرکت توانسته با به‌کارگیری اعضای مجرب در زمینه‌های مختلف در این شرایط سخت تحریمی همچنان پرچم صنف نفتی کشور را بالا نگه دارد و صادرات به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و همچنین کشورهای هندوستان و ازبکستان را داشته باشد. همچنین با تلاش‌های انجام شده، شرکای تجاری خوبی در زمینه مشتقات نفت، گاز و پتروشیمی داشته‌ایم. این را هم اضافه کنم که شرکت تیوان توانسته با کارآفرینی هوشمندانه و ارتقا روز به روز کیفیت و دامنه تنوع محصولات، ارزآوری خوبی به نوبه خودش داشته باشد.

 

 لطفا در مورد روند صادرات و چالش‌های صادرات به کشورهای مختلف بیشتر برایمان توضیح دهید.

همانطور که مستحضر هستید بازار امروز متاثر از شرایط تحریمی دچار شرایط سخت و دشواری است. تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی همکاران ما در چنین شرایطی ناراحت کننده است. درست است که به لطف خداوند واحد تولیدی ما همچنان با قدرت مسیرش خودش را طی می‌کند و صادراتش متوقف نشده، اما برای ما بهتر این است که همکاران دیگر هم بتوانند در این عرصه وارد شوند و رقابت سالم، سازنده و همچنین همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم. این روزها تولید کننده بودن و ایستادن در برابر این مشکلات خود یک چالش است، اگر قرار باشد چالش‌های دیگری مانند کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت مواد اولیه، مشکلات بانکی در پرداخت‌های بین‌المللی، مشکلات حمل و نقل هم به این مشکلات اضافه شود، شرایط سخت‌تر نیز می‌شود.

تاکنون به کدام کشورها صادرات داشته‌اید و ظرفیت صادرات محصولات تیوان چه مقدار است؟

به‌طور کلی، تا امروز به کشورهای زیادی صادرات داشته‌ایم مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه، ازبکستان، عراق، گرجستان، آذربایجان، هندوستان، میانمار و چند کشور آفریقایی و هر سال هم به لطف خداوند به وسعت فعالیت‌های شرکت پایا تدبیر تیوان چه از نظر کمی و تعداد محصولات و چه از نظر بالا رفتن میزان تناژ محصولات صادراتی و همچنین تعداد کشورهای هدف مصرف کننده محصولات ما افزوده می‌شود. به جرات می‌توانم بگویم ما پتانسیل چند برابری نسبت به شرایطی که اکنون وحود دارد را دارا هستیم و آماده‌ایم که بازارهای جدید را هم فتح کنیم و بتوانیم اعضای خانواده تیوان را همانطور که تا امروز به خوشنامی شناخته می‌شدند در کشورهای مختلف به نیکی معرفی کنیم.

برای شرکت‌های مشابه که قصد ورود به بازار صادراتی دارند، شما چه توصیه‌ای دارید؟

از شرکت‌های مشابه و افراد علاقه‌مند به این صنف می‌خواهم که ناامید نشوند، به مسیر خود ادامه دهند، تحقیق کنند، سفر بروند، یاد بگیرند و فراموش نکنند که ما در یک کشور نفتی زندگی می‌کنیم و خدا نعمت‌های نفتی زیادی به ما عطا کرده است. فقط باید ادامه دهیم و خسته نشویم و با صداقت و صبر نهال علاقه را آبیاری کنیم و به وقت مناسب ثمره تلاش خود را بچینیم. ما در همین راستا، تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم؛ از ارائه مشاوره‌های رایگان به افرادی که به تازگی وارد این صنعت شده‌اند تا کمک به شرکت‌هایی که به اصطلاح رقیب‌مان هستند. چون معتقد هستیم که با همکاری و همیاری یکدیگر، می‌توانیم رشد کنیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و کمی در مورد تیوان بگویید. از چه زمانی ایده شروع این مجموعه صادراتی شکل گرفت و چرا وارد این صنعت شدید؟

مهدی سلیمی، رئیس هیئت مدیره تیوان و دانش آموخته رشته ریاضی و مدیریت مالی بازرگانی که حدود ۱۷ سال در صنایع مشغول فعالیت بودم. ایده راه‌اندازی این مجموعه بیشتر به دلیل پتانسیل‌هایی که در تیم تیوان وجود داشت شکل گرفت. به دلیل توانمندی در بخش بازرگانی، ارتباطات و سابقه خوب در این صنعت و علایقی که داشتیم، تصمیم گرفتیم شرکتی تحت عنوان تیوان راه اندازی کنیم.

گسترده فعالیت‌های شرکت تیوان چیست؟

شرکت تیوان از منظر جغرافیایی به تمام نقاط ایران و کشورهای همسایه محصولات خود را ارسال می‌کند. البته علاوه بر کشورهای همسایه صادرات مشتقات نفتی به دیگر کشورها هم داشته‌ایم. در خصوص تنوع محصولات ما در شرکت تیوان انواع مکمل سوخت، روغن پایه، تینر، هیدروکربن و مواد شیمیایی را تولید می‌کنیم. در این زمینه نیز برنامه‌های متنوعی برای گسترش محصولات داریم که مرور در حال اجرا هستند.

آیا برنامه توسعه تیوان را مشخص کرده‌اید؟ قرار است این شرکت تا کجا پیش برود؟

طبق برنامه‌ریزی انجام شده و هدف گذاری‌های میان مدت و بلند مدت، شرکت تیوان در نظر دارد فعالیت‌های صادراتی و تولیدی خود در کشورهای همسایه افزایش داده و تولیدات برون مرزی خود را راه‌اندازی کند. در این راستا اقدامات مختلفی هم انجام شده که کمک می‌کند در کوتاه مدت نیز به برخی از این موارد برسیم. خوشبختانه به دلیل اینکه تیم منسجمی در تیوان حضور دارد که هر کدام به‌صورت تخصصی کار را پیش می‌برد، به نظر می‌رسد رسیدن به اهداف بزرگتر، چندان دور از ذهن نباشد.

و چرا اصفهان را به‌عنوان محل فعالیت انتخاب کردید؟

اصفهان به دلیل واقع شدن در مرکز ایران دسترسی آسانتری به همه کشورهای همسایه در اطراف دارد و صنعتی بودن این خطه دلیل مضاعف بر انتخاب این نقطه از ایران است. البته تیوان محدود به اصفهان نیست و طرح‌های توسعه‌ای ما برای فعالیت در دیگر استان‌ها نیز آماده شده است.

به نظر شما مهمترین چالش در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی چیست؟

شاید چالش‌های صنعت نفت ایران با سایر نقاط جهان متفاوت باشد، اما مهم‌ترین چالش‌های صنعت نفت ایران، نبود رابطه بانکی با سایر کشورها و تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی است که روزانه صادر می‌شود. در واقع هم تحریم‌های خارجی و هم سردرگمی‌های داخلی باعث ایجاد چالش می‌شوند.

جناب مظاهری لطفا شما هم خودتان را معرفی کنید. با توجه به اینکه بخش تحقیق و توسعه مجموعه تیوان زیر نظر شما اداره می‌شود، بیشتر در مورد اهمیت تحقیق و توسعه برایمان صحبت کنید.

سجاد مظاهری، نائب رئیس هیئت مدیره شرکت تیوان: مسائل فنی تیوان زیر نظر بنده توسط نیروهای خبره فنی انجام می‌شود. در مورد سوالی که طرح کردید باید بگویم که تحقیق و توسعه در صنعت نفت و پتروشیمی حول محور طراحی محصول بر اساس نیاز بازار و استانداردهای مورد نیاز بازارهای صادراتی است. در واقع، اگر شرکت‌های بخواهند به فکر فروش محصولات تولیدی خود باشند، باید بحث تحقیق و توسعه را جدی بگیرند. به‌طور خلاصه، باید گفت که تحقیق و توسعه اهمیت بالایی دارد، زیرا مرحله اول برای بازاریابی و فروش است.

به نظر شما از نظر علمی در زمینه محصولات شیمیایی، ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

پاسخ این سوال به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ ایران از نظر آکادمیک و تولید علم در این صنعت جایگاه بالایی دارد، اما از این نظر که علم تولید شده به صنایع برسد و برای صنایع کاربرد داشته باشه جایگاه بالایی نداریم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نفت و پتروشیمی در ایران نیز همین موضوع است. اگر راهکاری وجود داشته باشد تا دانش بالای آکادمیک وارد صنایع بشود، اتفاقات مهمی رخ می‌دهد. کاری که ما در تیوان تلاش می‌کنیم آن را انجام دهیم همین است؛ وارد کردن جدیدترین پژوهش‌ها و علم آکادمیک به بحث تولیدات پتروشیمی را به‌صورت جدی دنبال کرده‌ایم و نتایج قابل توجهی نیز به دست آمده است.

کاربرد محصولات تولید شده در تیوان در چه صنایعی است؟

کاربرد مواد تولید شده این شرکت در صنایع حلالی سوختی رنگ، رزین و روغن است. این صنایع بسیار مهم هستند و همین تولیدات در صنایع دیگر نیز به کار می‌روند.

آیا به دنبال تولید محصولات دانش بنیان و صادرات دانش بنیان هستید؟

پایا تدبیر تیوان در حال حاضر در پروسه دریافت مجوزهای دانش بنیان جهت بازیافت ضایعات نفتی مضر برای محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده برای ضایعات است. همچنین، در زمینه سولفور زدایی از سوخت‌های نفتی فرایندهای به روز طراحی نموده‌ایم، البته موارد دیگری نیز وجود دارد که در حال حاضر مجاز به صحبت در مورد آن‌ها نیستم.

و برای افزایش راندمان تولید محصولات پتروشیمی آیا راهکاری در نظر گرفته‌اید؟

در این صنعت راندمان تولید صرفا به مسائل فنی بستگی ندارد. در مورد مسائل فنی اگر برنامه منظم و مدون تعمیرات نگهداری وجود داشته باشد، باعث می‌شود راندمان تولید به شدت افزایش یابد. همچنین، با فناوری‌های جدید می‌توان درصد هدر رفت را به شدت کاهش داد. مکمل این مسائل موارد مربوط حمل و نقل و بازاریابی است که باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا