اخبار

گفت و گو با بیوک صحاف امین، رییس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک و پلیمر: تجمیع تشکل ها به معنای ضایع شدن حقوق آنها نیست

بسپار / ایران پلیمر بیوک صحاف امین، مدیرعامل گروه صنعتی وحید و رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک است. گفت و گو با وی با شرحی از فعالیت های دور جدید هیات مدیره انجمن آغاز می شود.

صحاف امین: بعد از گذشت دو سال از انتصاب هیات مدیره‌ی جدید، بیشتر فعالیت‌های ما به برطرف کردن مشکلات تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان اختصاص داشته که نتیجه‌ی همکاری مجتمع های پتروشیمی و کارگروه تنظیم‌بازار با نمایندگان انجمن بوده است. نشستی که هر 15 روز یکبار با حضور نمایندگان شرکت‌های مختلف و پتروشیمی‌ها برگزار و تصمیماتی درباره‌ی عرضه و قیمت گذاری مواد‌اولیه گرفته می‌شود. هماهنگی‌های لازم بین تولیدکنندگان و پتروشیمی‌ها توسط ما صورت می‌گیرد و در واقع ما نیاز واحد‌های تولیدی را منعکس و تلاش می‌کنیم که حافظ منافع این شرکت‌ها باشیم. همچنین همکاری‌هایی در جهت بومی سازی گریدهای وارداتی با پتروشیمی ها داشته ایم. مضاف بر این که رسیدگی به مشکلات بیمه، مالیات و مشکلاتی که به دلیل تصمیمات نسنجیده در رده‌های بالادستی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود (مانند تصمیماتی که به یکباره برای واردات یا صادرات اخذ می‌شود) در بخش اجرایی انجمن پیگیری می شود. همکاری‌هایی نیز با اداره استاندارد برای تدوین استاندارد‌های لازم در حوزه پلاستیک ها داشته‌ایم.

بسپار- فکر می کنید نمایشگاه های تخصصی در تولید و صادرات کشور چه اثری می‌توانند داشته باشند؟
صحاف امین: نمایشگاه‌های پلاستیک در تمام دنیا بیشتر روی ماشین آلات و مواد اولیه متمرکز است، اما در ایران به دلیل نوپا بودن، صنایع تکمیلی (تولید کنندگان محصولات پلاستیکی) هم حضور دارند که البته امر مثبتی است چرا که بسیاری از کشو‌های همسایه‌ی ما مانند عراق، افغانستان و حتی سوریه و کشور‌های آسیای میانه به دنبال محصولات تکمیلی هستند. بازار‌های صادراتی با توجه به شرایط رکود حاکم بر کشور برای شرکت‌ها حایز اهمیت است و به همین خاطر فضای زیادی به این صنایع در نمایشگاه اختصاص داده شده است.

بسپار- بعد از گذشت 13 دوره، ایران پلاست چه دستاوردهایی برای صنعت پلیمر کشور داشته است؟
صجاف امین: وجود نمایشگاه ایران پلاست به دلیل ظرفیت‌های رو به رشد پتروشیمی‌ها و معرفی هر چه بیشتر محصولات آنان به بازارهای جهانی از ملزومات صنعت پلیمر کشور به حساب می‌آید. خصوصا که تولیدات این واحد‌های صنعتی بسیار بیشتر از مصرف داخلی است.

بسپار- به عنوان رییس هیات مدیره‌ی انجمن ملی پلاستیک چه ارزیابی و تحلیلی از طرح جدید افق دارید؟ مزایا و کارکرد این سامانه را چگونه ارزیابی می کنید؟
صجاف امین: از نظر من این طرح برای مواقع بحرانی و نبود آزادی در رقابت، طراحی شده و قوانین آن ضمانت اجرایی ندارند! این طرح برای عرضه‌ی مستقیم مواد اولیه به تولیدکنندگان واقعی طراحی شده که ظاهر خوبی دارد اما در شرایط فعلی اجرای آن به طور کامل میسر نیست چرا که این سامانه‌ی الکترونیکی باگ های زیاد ی دارد. پتروشیمی‌های ایران 80 تا 90 گرید تولیدی دارند که فقط برای 5 تا 10 گرید آن مشکل بازار سیاه وجود داشته و در واقع برای این بخش از تولیدات به این سامانه احتیاج است و اجرای این طرح برای الباقی تولیدات که خریداران عمده‌ای ندارند، دست و پا گیر بوده و ضرباتی را به واحد‌های تولیدی فعال ایران (که در حال حاضر نیز با 30 درصد توان خود مشغول به فعالیت هستند) وارد می‌کند. تبعات اقتصادی زیادی را نیز در پی دارد. نبود انحصار، آزادی عمل و رقابت است که باعث ترقی صنعت می‌شود. در گذشته نیز چنین طرح‌هایی در زمینه‌های مختلف ایجاد شده که موفقیت چندانی نداشته است.

بسپار- لطفا” کمی درباره ی ارتباطات و فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن با سایر تشکل‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور بفرمایید.
صجاف امین: ما با پژوهشگاه پلیمر و 12 انجمن زیرمجموعه‌ی خود همواره در ارتباط بوده‌ایم و هر ساله سمینارها و همایش های سراسری را درباره ی صنایع پلاستیک برگزار کرده‌ایم. به عنوان نمونه در سال گذشته 2 همایش بزرگ داشتیم که یکی به چشم انداز صنعت پلاستیک و دیگری به راه‌های برون رفت از بحران‌های صنعت اختصاص داشت. اساتید دانشگاهی، متخصصین داخلی و نمایندگان انجمن‌های مختلف در آن به سخنرانی پرداختند که نتایج خوبی نیز دربر داشت. همکاری‌های ما با موسسات علمی کشور نیز در جهت رفع مشکلات صنایع تکمیلی و تدوین استاندارد‌های این صنعت بوده و ارتباطات خوبی نیز برای انتقال دانش فنی، فناوری و تبادل اطلاعات با کشور هایی مانند ترکیه و فرانسه داشته ایم.

بسپار-  دستاوردهای مشخص این ارتباطات چه بوده اند؟
صجاف امین: نبود نماینده در گذشته، منفعل بودن صنایع پلاستیک و پلیمر در قبال سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی را به همراه داشته. ما توانستیم با ایجاد ارتباط بین صنعتگران و مسوولین این حوزه، مسایل و مشکلات را انعکاس داده و برای رفع آنها تلاش کنیم. به عنوان مثال تصمیماتی اتخاذ شده بود بر این اساس که به ازای هر کیلوگرم صادرات لوله،  4 دلار ارز وارد کشور می شود. در حالی که این رقم واقعی نبود و به نوعی نشات گرفته از سند‌سازی‌های شرکت‌های متخلف برای اخذ جوایز صادراتی بود (که در سالیان گذشته اهدا می شد). اما ما با کارشناسی‌های دقیق در تمامی زمینه‌ها ارزش صادراتی این محصولات را تعیین و به نهاد‌های ذی‌ربط گزارش کردیم که باعث تسهیل امور گمرکی شده است. 
در زمینه ی واردات نیز با وزارت صنایع همکاری‌هایی داشته‌ایم. به عنوان مثال مواد و ماشین‌آلاتی که تولید داخلی ندارند را شناسایی کرده و آنها را گزارش کرده‌ایم تا با کاهش عوارض گمرکی، با قیمت کمتری به دست صنایع مربوطه برسد. همچنین مشکلات طرح افق را شناسایی  و خواهان اقدامات موثر برای رفع آن شده ایم.

بسپار- و در زمینه امور بین الملل چه کرده اید؟
صحاف امین: با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی کشور‌های دیگر، در صدد بالا بردن میزان صادرات هستیم که در این رابطه می‌توان به نمایشگاه اربیل عراق که در روزهای آتی برگزار می شود (در زمان انجام مصاحبه) و نمایشگاه‌های کشور‌های افغانستان و پاکستان اشاره کرد. در این نمایشگاه‌ها همواره بر آن بوده‌ایم که بازار‌های صادراتی خود را گسترش و زمینه‌های آشنایی هرچه بیشتر با صنایع ایرانی را فراهم کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا