اخبار

گفت و گو با جواد هوبه فکر، البرز پلاستیک: برای ریشه یابی فساد باید به صنایع بالادستی نگاه کنیم!

بسپار/ ایران پلیمر جواد هوبه فکر در رابطه با بی ثباتی بازار مواد اولیه در سالی که گذشت گفت: اصولا هرگونه بی ثباتی باعث به هم ریختگی بازار می شود. هر تاثیری بر کل بازار نیز بر کار ما تاثیر میگذارد. با شفاف نبودن قیمت ها، مشتری سرگردان شده و ما نیز نمی دانیم کالا را با چه قیمتی عرضه کنیم که هم جانب مشتری رعایت شود و هم دچار ضرر نشویم. اخیرا مجبور به افزایش قیمت شدیم که فروش را پایین آورده است.

وی در خصوص اغتشاشات اخیر بازار و دستگیری ها در صنعت پلاستیک بیان کرد: هرچند در جریان جزییات این مسایل نیستم، اما از نظرم این جریانات به هیچ عنوان تاثیری بر بازار نداشته و نحوه توزیع مواد اولیه و قیمت آن به روال سابق باقی مانده است.

قطعا زمانی که سیستم مدیریتی فاسد باشد اینگونه اتفاقات قابل پیش بینی است. نقص در سیستم باعد ایجاد فساد شده و به شرایطی که شاهدش هستیم می انجامد.

هوبه فکر نقش انجمن ها و تشکل ها را در رویدادهای اخیر اینگونه ارزیابی کرد: از نظر من حداقل در صنعت پلاستیک چیزی به عنوان انجمن و تشکل باقی نمانده است. انجمن ها بسیار ضعیف شده اند و عملا کاری از آن ها ساخته نیست. مانعی از پیش پای اعضا بر نداشته و قدرتی در سیاست اقتصادی بازار پلیمر ندارند. بود و نبود آن ها گویی بی تاثیر شده است. همچنین باید اشاره کرد که با وجود اینکه مطابق قانون رسانه ها تا زمان اثبات جرم حق نام بردن از شخصی را ندارند، بسیاری از این امر تخطی کرده و حتی حکم نیز برای برخی دوستان صادر کرده اند.

وی ادامه داد: قلم دارای قدرتی است که شاید به علت محافظه کاری و ریسک بالا از آن به درستی استفاده نمی شود. پتانسیل بالایی دارد و در حفظ آبرو و کنترل التهابات بازار موثر است. خوشبختانه رسانه بسپار از آن دسته رسانه هایی است که از ورود به جریان های مختلف خودداری کرده و حرفه ای باقی مانده است.

هوبه فکر در پایان خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم چنین فسادی که از آن نام برده می شود عملا صحت ندارد. چرا که به علت صحیح نبودن مکانیزم عرضه، هرکدام از ما شاید از قانون تخطی کرده و مازاد مواد اولیه را به بازار برده ایم یا مواد مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کرده ایم. این مساله نوعی رانت است نه فساد اقتصادی که به علت عدم نظارت به وجود آمده است. برای ریشه یابی آن نیز باید به پتروشیمی ها و مهره های بسیار بزرگتر در این زنجیره نگاه کرد.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 198ام ماهنامه بسپار در اسفندماه منتشر شده، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا