اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با حسین بکتاش، مدیرعامل رنگسازی توپ: متاسفانه صنعت رنگ را در اولویت تامین ارز به حساب نمی آورند

بسپار/ایران پلیمر حسین بکتاش مدیرعامل شرکت رنگ سازی دراک توپ است. او بالغ بر ۲۵ سال در صنعت رنگ و رزین تجربه کار دارد. تحصیلاتش لیسانس شیمی کاربردی از دانشگاه پیام نور و فوق لیسانس دانشگاه آزاد اسلامی در همین رشته است. با او در خصوص تولیدات و فضای اقتصادی روز صنعت رنگ به گفت و گو نشستیم.

بکتاش: شرکت ما در سال 1368 با گرفتن موافقت اصول و بررسی طرح توجیهی و ایجاد زیرساخت های تولید و سایر امکانات لازم موفق به دریافت پروانه بهره برداری شد. در سال 1374 فعالیت خود را با تولید رنگهای پلاستیک، نیمه پلاستیک، روغنی مات و سیلر و کیلر شروع کردیم و ظرف چند سال با توجه به دانش فنی و تجارب خوب توانستیم کلیه ی رنگهای ساختمانی، صنعتی، ترافیکی، دریایی، پودری، مولتی کالر و سایر محصولات جانبی را تولید کنیم.

بسپار- محصولات تولیدی شما در بخش های ساختمانی و صنعتی هستند، در هر بخش چه محصولاتی دارید؟
بکتاش: در بخش ساختمانی تولید انواع رنگهای آلکیدی براق و مات، رنگهای پلاستیک و نیمه پلاستیک، رنگهای اکریلیک داخل و خارج ساختمان، عایق های بام، انواع اسپری و جلا ها.
در بخش صنعتی رنگهای ترافیک سرد و دو جزئی رنگهای مخصوص پالایشگاهی و پتروشیمی رنگهای دریایی و بخشی از رنگهای هواپیمایی و رنگهای تخصصی سفارشی جزو محصولات شرکت است.

بسپار- آیا پوشش های تولیدی آب پایه هستند؟ چه درصدی از تولیدات شما آب پایه است؟ استقبال بازار از این محصول چه طور بوده در این سال ها؟ چه امتیازات و چه محدودیت هایی دارد؟
بکتاش: بله، حدود 60% از تولیدات ما را آب پایه تشکیل می دهند و استقبال بازار با توجه به این که در اوایل سال های 1990 تولیدکنندگان رنگ در اروپا برای کاهش ترکیبات آلی فرار (VOC) فعالانه دست به عمل زدند، خوب بوده است. طی سال های متمادی، با آگاه تر شدن مصرف کنندگان از خطرات VOCها بخصوص در فضا های بسته تقاضا برای رنگهای دوستدار محیط زیست بیشتر شده است. امتیازاتی که این محصول نسبت به رنگهای حلالی دارد: 1-عدم آلودگی 2-حذف بو 3-روش کار آسان تر 4-عدم سمیّت 5-صرفه جویی در وقت 6 -قابلیت تعمیرات جزئی و لکه گیری نسبت به پایه حلالی است. از جمله محدودیت هایی که پایه آب ها ایجاد می کنند فعلا عدم کارایی بر روی سازه های فلزی است که البته در آینده ای نزدیک این امر هم میسر خواهد شد.

بسپار- آینده ی صنعت رنگ را به لحاظ فناوری چگونه می بینید؟
بکتاش: کماکان بایستی پا به پای کشور های پیشرفته باشیم که عبارت است از: رفتن به سوی رنگهای به روز در دنیا، کم کردن VOC ها، استفاده از نانو ذرات و فرهنگ سازی استفاده صحیح و مناسب از رنگهای خاص تزیینی، حفاظتی و پوششی که رشد این صنعت به صورت منطقی و کارشناسی بیشتر شود و سهم تولیدکنندگان از بازار با توجه به تکنولوژی و تنوع محصولات افزایش پیدا کند و با ایجاد نیاز و فرهنگ سازی صحیح شاهد افزایش تولید در این صنعت باشیم.

بسپار- چه سهمی از بازار داخل در استان را در اختیار دارید؟ با چه حجم تولیدی؟
بکتاش: با توجه به این که استان فارس یکی از استان های بزرگ کشور می باشد و شرکت ما با توجه به پتانسیل های قدمتی و کیفیتی توانسته یکی از برند های معروف استان شود و سهم خوبی را از این صنعت به خود اختصاص دهد. ما روزانه به صورت میانگین بین 20 الی 30 تن انواع رنگهای صنعتی، ساختمانی، ترافیک و دریایی را تولید و قطعا در تلاش جهت گرفتن سهم بیشتری از بازار به صورت منطقی هستیم.

بسپار- آیا محصولی بوده که برای اولین بار توسط مجموعه شما بومی سازی شده باشد؟
بکتاش: بله، در بخش R&D شرکت با توجه به همکاری با اساتید دانشگاهی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری در زمینه های نانو موفق به بومی سازی پوشش های آنتی باکتریال، ضد حریق، پوشش های با دوام بالا و … شده که اولین واحد پیشگام و فعال در جنوب کشور و استان در حوزه ی نانو بوده ایم.

بسپار – آیا برای تامین مواد اولیه)داخلی و یا وارداتی( در سال جاری تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و تحریم ها و محدودیت های ارزی با مشکلی مواجه بوده اید؟ و چه طور مدیریت کرده اید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا