اخبار

گفت و گو با حمیدرضا اصفهانی، مدیرعامل شرکت مهندسی پارس بسپار ایرانیان/ سازنده ماشین آلات تولید ماسک: پس از دوران پیک کرونا تجارت و کسب و کار از حالت سنتی و پیشین فاصله می گیرد

بسپار/ ایران پلیمر حمیدرضا اصفهانی کارشناس ارشد مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر و فارغ التحصیل سال ۸۶ دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر عامل شرکت مهندسی پارس بسپار ایرانیان و رادمان تجارت باختر است. مجموعه مهندسی پارس بسپار ایرانیان در سال ۱۳۹۰ با هدف ارائه خدمات مهندسی اعم از فرمولاسیون، تکنولوژی تولید، ماشین آلات تولید، تامین مواد اولیه و را اندازی خطوط تولید در پنچ کار گروه مهندسی پلاستیک، مهندسی لاستیک، مهندسی کامپوزیت، مهندسی رنگ، رزین و چسب تاسیس شد. مجموعه اول تا کنون با انجام ۱۱۰ پروژه صنعتی در ایران و کشورهای اطراف ایران به فعالیت خود ادامه می دهد. شرکت رادمان تجارت باختر نيز در سال ۱۳۹۵ با هدف تامین ماشین آلات تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه های شرکت پارس بسپار ایرانیان راه اندازی شد و با انجام واردات ماشین آلات برای حدود ۳۰ شرکت به فعالیت خود ادامه میدهد. فعالیت شرکت مهندسی پارس بسپار ایرانیان در تعریف پروژههای صنعتی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان محصولات پلیمری بر مبنای مطالعه بازار و پتانسیلهای منطقهای و نیازهای کشور  صورت می پذیرد. ارایه خدمات در این مجموعه مهندسی به دو روش  مشاوره مهندسی و انجام پروژه تعریف شده به صورت صفر تا صد است. در طول مدت فعالیت این مجموعه مهندسی ۱۴ پروژه در زمینه تولید انواع محصولات پلیمری با قابلیت مصرف در صنایع پزشکی و بهداشتی طراحی و عملیاتی شده و طبق گفته هاي اصفهاني، ۴ پروژه جدید نیز در مراحل مذاکره و تامین بودجه هستند.

ساخت دستگاه توليد ماسک توسط اين مجموعه از جمله دستاورد هايي است که در اين دوران همه گیری و شیوع ویروس کرونا حایز اهميت است. مصاحبه اي با اقاي اصفهاني داشتیم که در ادامه می خوانید:

 

بسپار-شما یکی از واردکنندگان دستگاه های تولید ماسک در کشور هستید تا به حال چند دستگاه وارد و مونتاژ  کرده اید؟

اصفهانی: در زمینه تولید ماسک، دو پروژه در زمینه تولید پارچه های نبافته از جنس پلی پروپیلن (اسپان باند و ملت بلون) در حال انجام بوده که ماشین آلات تولید یک پروژه وارد و در مراحل نصب و راه اندازی است. پروژه دیگر در مرحله‌ی ساخت ماشین آلات قرار دارد. دستگاه های تولید ماسک به صورت قطعات مجزا وارد کشور شده و در این مجموعه مونتاژ می شود. تاکنون ۲۰ ماشین مونتاژ و در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته. هر چند بر اساس بررسی های صورت گرفته نیاز کشور به دستگاه های تولید ماسک بیش از ۳۰۰ دستگاه است و در تلاش هستیم که ماشین آلات تولید ماسک را با مهندسی معکوس بومی سازی و در اختیار تولید کنندگان ماسک قرار دهیم. این موضوع در مراحل عملیاتی خود قرار دارد و امیدواریم با تلاش و تامین اعتبارات لازم به هدف خود در این زمینه دست پیدا کنیم.

دستگاه های مونتاژی و در دست تولید در هر ثانیه ۳ عدد ماسک سه لایه و ۱ ماسک N95 تولید می کند که حدود قیمت آن ها از ۷۰ هزار دلار تا ۱۴۰ هزار دلار است. مواد اولیه مورد استفاده این دستگاه ها لایه های ۲۰ و ۳۵ و ۶۰ گرم اسپان باند و ملت بلون است که در کارخانه های تولید کننده پارچه های نبافته در کشور تولید می شود.

 

با توجه به بررسی های صورت گرفته در کشور و در مراکز معتبر پزشکی و بهداشتی دنیا ویروس کرونا بخشی از زندگی انسانها خواهد شد و زندگی انسان  از این پس به دور از ماسک و ابزارهای محافظتی و بهداشتی نخواهد بود. بنابراین پس از دوران پیک ویروس کرونا فرایند تولید ماسک و پارچه های نبافته متوقف نمی شود و با بهینه سازی و بروز سازی سعی در کاهش قیمت و افزایش سرعت تولید خواهد شد.

 

بسپار- اشاره کردید که در حال بومی سازی ساخت این ماشین آلات هستید. وابستگی قطعات آیا صفر خواهد بود یا نه؟

اصفهانی: قطعا با اتمام پروژه بومی سازی دستگاه در داخل کشور کلیه قطعات تشکیل دهنده دستگاه در داخل کشور ساخته خواهند شد و نیازی به واردات قطعات از سایر کشور ها نخواهد بود. دستگاه طراحی شده در این مجموعه مهندسی با مشارکت چندین شرکت قطعه سازی، بسیار ارزان تر از نمونه وارداتی آن خواهد بود و از نظر سرعت همانند نمونه وارداتی است.

 

بسپار- پیش بینی می کنید ظرفیت ساخت شما چند دستگاه باشد؟

اصفهانی: هدف گذاری این مجموعه در خصوص ماشین آلات تولید ماسک بر مبنای نیاز بازار داخل و همچنین تامین نیاز بازارهای اطراف ایران است.

 

این ماشین آلات در دو کلاس ماسکهای عمومی سه لایه و ماسکهای تخصصی N95 طراحی شده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار ماسک را در هر شیفت کاری دارند.

 

بسپار- آیا برنامه های دیگری نیز برای تولید اقلام ضروری این روزها دارید؟

اصفهانی: با توجه به شرایط غیر قابل پیش بینی کشور در دوران کرونا و تمرکز  این مجموعه بر روی ماشین الات تولید ماسک ، در خصوص تولید سایر اقلام ضروری پلیمری تصمیم گیری خاصی صورت نگرفته است و در صورت تمایل سایر سرمایه گذاران و تولید کنندگان آماده همکاری هستیم.

 

بسپار-به طور کلی استراتژی تولید محصول در مجموعه ی شما چگونه است آیا مطابق با نیاز های روز اقدام به تولید محصولات می کنید و یا این که مطالعات خاصی انجام می دهید؟

اصفهانی: همانطور که در معرفی شرکت پارس بسپار ایرانیان ذکر شد، رسالت و تخصص این مجموعه ایجاد کارخانه و کارگاه برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان محصولات پلیمری است و مهارت این گروه مهندسی در ایجاد کسب و کار و راه اندازی آن در زمینه صنعت پلیمر است. تمرکز این مجموعه حتی در زمان مذاکره با سرمایه گذاران و معرفی طرح های اولیه بر مبنای نیاز بازار و مطالعه امکان سنجی صورت می گیرد. بعضا طرح هایی از جانب سرمایه گذاران و تولید کنندگان مطرح شده که تیم مهندسی و امکان سنجی این مجموعه پس از مطالعه و بررسی طرح به دلیل عدم نیاز بازار و یا تعدد تولید کنندگان آن را رد و طرح های کاراتری را به سرمایه گذاران  پیشنهاد کرده است. روش عملیاتی مجموعه ما ابتدا بر مبنای فروش محصول و همچنین شرایط نقد شوندگی محصول تولید شده است.

قطعا گلوگاه تولید، فروش محصول است و همچنین مدت زمان بازگشت سرمایه. کلیه تصمیم گیری ها و طرح های پیشنهادی بر مبنای مطالعات گسترده و نیازسنجی های بازار صورت می پذیرد. تولید محصول علی رغم لذت خلق محصول، مسایل و مشکلاتی نیز دارد که قطعا تولید همراه با رقابت فرسایشی و ناسالم بر اثر تعدد تولیدکنندگان بر مشکلات و مسایل آن خواهد افزود.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 211 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا