اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با دكتر مرتضي احساني، مدير مركز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران: ایجاد مرکز تجاری و نوآوری پلیمر، یک گام مهم اجرایی

بسپار/ایران پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در سال 1365 با عنوانمرکز تحقیقات و توسعه علوم و تکنولوژی پلیمرآغاز به کار کرد و بعدها نامآن به پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تغییر پیدا کرد. این پژوهشگاه با هدف توسعه علوم و فناوری مواد پلیمر و پتروشیمیایی، تربیتنیروی انسانی متخصص و پژوهشگر، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، رفع نیازهای کشور در این رشته فنی و مشارکت در تولید جهانیعلم پلیمر تاسیس شد. پژوهشگاه تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با زیربنای 55000 مترمربع در زمینی به مساحت 17 هکتار درشهرک علم و فناوری پژوهش در کیلومتر 15 اتوبان تهرانکرج واقع است.

در اواسط شهریور ماه، مرکز تجاری سازی و نوآوری  به صورت آنلاین توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این پژوهشگاه افتتاح شد. این مرکز با مساحت ۵۷۵۰ متر بنا و ۱۴۳۱ متر فضای آزمایشگاهی شامل ۱۱ آزمایشگاه و ۲۱۵۰ متر فضای کارگاهی شامل ۸کارگاه، ۱۵ شرکت و ۲ شتابدهنده راه اندازی شد. با توجه به اهمیت این رویداد گفت و گویی داشتیم با دکتر مرتضی احسانی، مديرمركز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در این خصوص.

بسپارایجاد مرکز تجاری سازی و نوآوری پلیمر در کشور هم اتفاق مهم و بزرگی است و هم می تواند منشا اثرات بسیاری در آیندهباشد. راه اندازی این مرکز با چه پیشینه و چه اهدافی انجام شد؟

مرتضی احسانی: پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراکز علمی خاورمیانه با دارا بودنامکانات و تجیهزات تخصصی، متخصصین مجرب، فارغ التحصیلان علوم پلیمر و نیز با تجربه موفق 20 ساله در قالب فعالیتهای مرکزرشد پلیمر در راستای حمایت های مادی و معنوی، فنی و علم کسب و کار متخصصان  و با توجه به نیاز کشور به توسعه صنعت پلیمر اینرسالت را بر عهده دارد که در حد توان زمینه های شکل گیری، رشد و توسعه شرکتهای دانش بنیان صنعتی در حوزه پلیمر و پتروشیمی رافراهم کند. لذا در این راستا، با برنامه ریزی و درنظر گرفتن نیازهای مختلف اقدام به تاسیس مرکز تجاری سازی و نوآوری پلیمر کرد.

بسپاراین مرکز قرار است دقیقا چه راهبردهای اجرایی داشته باشد؟ لطفا در مورد امکانات و ویژگی های آن هم بفرمایید.

مرتضی احسانی: مرکز تجاری سازی و نوآوری با اهداف مشخص و کاربری ویژه ای ساخته و تاسیس شد. به عبارتی با توجه به اینکهاین مرکز برای حضور استارت آپ ها و توسعه شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده بود، مطالعات و پیش بینی های لازم درخصوصنیازهای ساختمانی، تجهیزات موردنیاز و امکانات کار در آزمایشگاهها و کارگاه های مدنظر صورت گرفت و با توجه به بودجه درنظرگرفتهشده بیشترین تلاش برای اجرای پروژه با بالاترین کیفیت ممکن انجام شد. لذا این مرکز در حال حاضر شامل  1400 متر مربع فضایآزمایشگاهی و 3800 مترمربع فضای کارگاهی می باشد که منطبق بر نیاز متخصصان تولید کننده ساخته و تجهیز گردیده است. ضمنآنکه فضاهای بسیار مناسب برای فعالیت شتابدهنده ها و استارت آپها طراحی شده است که افراد بتوانند ایده های خود را درکنارراهنمایان و اساتید خبره به تجلی برسانند.

بسپارآیا پژوهشگاه تنها کاندید برای راه اندازی این مرکز بود؟ پیشنهاد پژوهشگاه بود آیا؟

مرتضی احسانی: درخصوص این پرسش لازم به ذکر است که مکان تاسیس مرکز تجاری سازی و نوآوری پلیمر در محل پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران می باشد که با پیشنهاد این پژوهشگاه و با انگیزه استفاده بهینه از فضاهای موجود در راستای حمایت از صنعتپلیمر کشور راه اندازی شد.

بسپاربرای امروز و آینده این مرکز چه فعالیت هایی دیده شده است؟ چه سمت و سویی خواهد داشت؟ آیا مسایل تحریمی و محدودیتهای ارزی کشور در واردات، به داغ شدن تنور این مرکز و فعالیت های بیشتر منتهی می شود به نظر شما؟

مرتضی احسانی: در حال حاضر، مرکز رشد پلیمر پذیرای بیش از 65 شرکت و 2 شتابدهنده است. در ارتباط با افزایش تحریم ها ومحدودیتهای ارزی، لازم به توضیح است که با توجه به سابقه پرافتخار پژوهشگاه، متقاضیان مشتاق تحت هر شرایطی برای استقرار دراین مرکز درخواست داشته اند.

ضمن آنکه به طورکلی با محدودیت واردات و فراهم شدن بستری برای عرضه محصولات داخلی بسیاری از متخصصان جهت تولید موادپیلمری مورد نیاز کشور و گسترش فعالیتهای داخلی و صادرات به کشورهای منطقه تمایل بیشتری به حضور در مراکز رشد و پارکهایکشور دارند. همچنین، مرکز تجاری سازی و نوآوری پلیمر، مرکز رشد پلیمر و مرکز کارآفرینی با هدف مقدس کمک به رشد و اعتلایصنعت کشور، کاستن از خروج ارز و حضور هرچه بیشتر متخصصان تاثیرگذار در حوزه صنایع پلیمری در کشور بوده و هست. لذا،هرچند کسب درآمد در این برهه از زمان برای پژوهشگاههای کشور نیز لازم و اثربخش است لیکن چنانچه در پرسشهای قبلی نیز توضیحداده شد رسالت این سازمان والاتر از کسب درآمد است.

بسپارفکر می کنید اولین خروجی ها از این مرکز را چه وقت شاهد خواهیم بود؟

مرتضی احسانی: درحال حاضر، بیش از 65 شرکت در مرکز رشد فناوری پلیمر مستقر هستند که تعریف حصول نتیجه در هر مورد بادیگری متفاوت است. لکن درصورتیکه منظور از خروجی، تولید اولین محصولات صنعتی است، طبق پیش بینی های شرکتها و ارزیابیهای صورت گرفته در مرکز رشد پلیمر، کمتر از یکسال دیگر شاهد خروجی خواهیم بود. هرچند برخی از شرکتها دارای سبد محصولاتپلیمری هستند که طراحی و ساخت هریک از آنها را با برنامه ریزی اعلام شده در دستورکار قرار می دهند.

بسپاراین مرکز در جذب پروژه ها و طرح ها چه فرآیندی را در نظر گرفته است؟

مرتضی احسانی: چنانچه بدان اشاره شد، متقاضیان بسیاری برای حضور در این مرکز اقدام کرده اند. با توجه به اینکه این مرکز تحتمدیریت مرکز رشد فناوری پلیمر است، براساس قوانین پذیرش آن، فرم پذیرش تکمیل شده شرکتها در زمانی کمتر از یک هفته بررسی وارزیابی می شود و درصورتی که متقاضی از شرایط لازم برخوردار باشد طرح خود را در یک جلسه داوری ارایه می کند. سپس در صورتتایید داوران و مدیریت مرکز، طرح در جلسه شورای مرکز رشد مطرح و در صورت موافقت پذیرش می گردد و در زمان کوتاهی مکان وامکانات لازم در اختیار ایشان قرار داده می شود.

    

بسپارآیا این مرکز بودجه خواهد داشت؟ چه قدر و چه قدر را باید خود تامین کند احتمالا؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۶ ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط مهر منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا