اخبار

گفت و گو با دکتر افضلی، مدیر تحقیق و توسعه رنگدانه سیرجان: بکارگیری فناوریهای نوین بتن در دنیا متداول است، در ایران نه!

بسپار/ ایران پلیمر مجتمع رنگدانه سیرجان یکی از واحدهای تولیدکننده الیاف مقاوم برای تولید آمیزه های پلیمری و اصولا فرآیند مقاوم سازی در مصالح از جمله بتون است. در مسیر دریافت اطلاعات از راهکارهای پلیمری به منظور مقابله و کم کردن خسارات ناشی از آسیب دیدگی سازه ها در برابر بلایای طبیعی چون سیل و زلزله، گفتگویی را با دکتر اویس افضلی،مدیر تحقیق و توسعه این شرکت ترتیب دادیم که در زیر می خوانید:

 

بسپار – با توجه به تخصص شرکت رنگدانه سیرجان در تولید کامپاند ها(آمیزه ها)ی پلیمری و الیاف مقاوم و با مدول بالا، کاربرد این آمیزه ها در چه موارد (صنایعی) است؟

افضلی: مجتمع رنگدانه سیرجان تنها  تولید کننده کامپاندهای صنعتی  نانویی و  الیاف مرکب پلیمری، نخ و الیاف مصنوعی مدول و مقاومت بالا تولید شده از این کامپاندها است. محصولات تولیدی این شرکت بسیار متنوع بوده و الیاف تولیدی این شرکت به طور خلاصه قابل  مصرف در موارد زیر هستند: بتن، ملات، آسفالت های گرم، نیمه گرم و لکه گیری، عرشه فولادی، کفسازی های صنعتی،  شاتکریت، نخ تایر، کابل های فیبر نوری، ژئو تکستایل ها، کیسه هوا، نخ صنعتی، کابل PVC  فشار قوی و متوسط،  طناب و شیلنگ های دریایی،  تسمه های V شکل، تسمه نقاله، کیسه های بافته شده،  فرش ماشینی، پارچه های بافت سنگین(برزنت) و کمربند ایمنی خودرو می باشد. همچین کامپاندها و الیاف نانو کامپوزیتی تولید شده در این مجتمع برای مصارف مختلف صنعت نساجی کاربرد دارد.

 

بسپار- از این محصولات در تقویت سازه های ساختمانی و زیربنایی هم استفاده می شود … در بروز حوادث طبیعی اخیر مثل زلزله و همچنین سیل نوروزی آیا این محصولات می توانند به نوعی راهکار در حداقل کردن خسارت ها باشند؟

افضلی: بله، همان طور که اشاره شد، محصولات تولیدی این مجتمع از تنوع زیادی برخوردار است. تعدادی از الیاف مرکب پلیمری این شرکت به منظور استفاده در آسفالت و بتن تولید می شوند. این الیاف در سازه های مختلفی نظیر ساختمان، سد، تونل، پل، قطعات پیش ساخته و نیز رویه بتنی راه کاربرد دارد.

الیاف بتنی در انواع میکرو و ماکرو به صورت مدول و مقاومت بالا از هموپلیمر و کوپلیمر تولید می شوند. وجود الیاف میکرو و ماکروپلیمری در بتن باعث افزایش شکل پذیری و جذب انرژی، افزایش مقاومت در برابر ضربه، کاهش ترک‌های ناشی از انقباض ، کنترل ترک و جلوگیری از افزایش عرض ترک‏ها می‌شود.

استفاده از کامپاند و ماده افزودنی  مناسب سهمی بسزایی در تولید محصولات پلیمری با کیفیت دارد. استفاده از  کامپاندهای با کیفیت پایین به نو به خود  تاثیرات زیادی بر روی افت خواص فیزیکی و مکانیکی همچون  رشد ترک، تخریب زود هنگام پلیمر، خشك شدن و ترد شدن فراورده، عدم یکنواختی در پراکنش دوده و نفوذ نور و تخریب پلیمر در بلند مدت به دنبال خواهد داشت. بر این اساس این شرکت همواره تلاش کرده تا با تولید آمیزه های مبتنی بر فناوری نانو بر مشکلاتی نظیر کیفیت پایین آمیزه های تولیدی بر افت خواص فیزیکی و مکانیکی قطعه پلیمری تولیدی فائق آید.

 

بسپار – آیا تاکنون پروژه هایی در کشور با استفاده از محصولات پلیمری بتن انجام داده اید؟

افضلی: بله، شرکت رنگدانه سیرجان به منظور ترویج بکارگیری فناوریهای نوین پلیمری در پروژه های بومی همواره سعی در تولید محصولات بدیع و بکارگیری آنها در پروژه های داخلی کرده است.  به عنوان مثال الیاف مرکب پلیمری این شرکت در بسیاری از پروژ های زیر ساختی تونل، سد و رویه های بتنی (نظیر اولین رویه بتنی کشور در بیرجند-قائن) استفاده شده است.

 

بسپار – در بروز بلایای طبیعی از جمله سیل نوروزی تا چه حد خسارات را متوجه مدیریت سازه ها و عدم مقاوم سازی آنها می دانید؟

افضلی: برای دستیابی به ایمنی در برابر بلایایی طبیعی لازم است که در مورد هر سازه، در ابتدای امر سعی شود با کمک گرفتن از علوم و ضوابط مهندسی و با صرف حداقل وقت و هزینه، میزان معینی از عملکرد مطلوب ایمنی و پایایی تأمین گردد. متاسفانه این موارد در کشور ما یا انجام نشده و یا بصورت خیلی اندک انجام می شود.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 199ام ماهنامه بسپار در اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا