اخبار

گفت و گو با دکتر مهدی قهاری، سرپرست گروه نانو فناوری رنگ پژوهشگاه رنگ: همپایی دانش و صنعت در کشور سینوسی است

بسپار/ایران پلیمر دانش آموخته رشته مهندسی مواد است. مقطع کارشناسی و کارشانی ارشد را در دانشگاه علم و صنعت و مقطع دکتری را در پژوهشگاه مواد و انرژی تحصیل کرده است. تقریبا بعد از اینکه محل پژوهشگاه رنگ از ساختمان گیو وزارت علوم تغییر کرد، همکاری وی با پژوهشگاه رنگ به عنوان عضو هیات علمی (با درجه کارشناسی ارشد) آغاز شد. در سال 89 نیز پس از اخذ مدرک دکتری عضو هیات علمی پژوهشگاه شد و تا کنون در این مجموعه مشغول به فعالیت است.

دکتر مهدی قهاری، عضو هیات علمی دانشگاه، تصریح کرد: همانطور که اطلاع دارید، پژوهشگاه رنگ از سه پژوهشکده مواد رنگزا، فیزیک رنگ و روکش های سطح تشکیل شده است. ساختار پژوهشکده پوشش‌های سطح و فناوریهای نوین که گروه نانو نیز در این پژوهشکده قراردارد، به گونه ای طراحی شده است که یک گروه اصلی به نام روکش های سطح و خوردگی در نوک هرم ساختاری قرار دارد و دو گروه نانو مواد و رزین و افزودنی ها وظیفه تامین مواد مورد نیاز گروه روکش را دارند. حرکت در راستای ماموریت پژوهشی تعیین شده از مهمترین اولویت های پژوهشگاه رنگ است و تمامی گروه ها موظف به این الزام هستند. در این راستا گروه نانو نه تنها ارتباط تنگاتنگی با گروه روکش دارد، بلکه با سایر گروه های پژوهشگاه نیز تعامل سازنده ای دارد. همانطور که می دانید، موضوع فناوری نانو از اوایل دهه 80 هجری شمسی مورد توجه محققین کشور قرار گرفت و با سرعت قابل توجهی به سبب حمایت ها و بودجه های مناسب توسعه پیدا کرد. به طوری که تقریبا هیچ حوزه علمی در کشور را نمی توان یافت که به نوعی فناوری نانو در آن نقش نداشته باشد. 

وی ادامه داد: صنعت رنگ و پوشش نیز از این قاعده مستثنی نیست. خاطرم هست که عمده فعالیت هایی که در اواخر دهه 80 و اوایل دهه نود در پژوهشگاه صورت میگرفت مبتنی بر سنتز نانوذرات معمول نظیر سیلیس، آلومینا و …  و اصلاح سطحی آنها و استفاده از آنها در پوشش های مختلف جهت افزایش خواص مکانیکی بود.  هر چند در حال حاضر نیز چنین فعالیت هایی انجام می شود، اما تنوع در روش های سنتز و همینطور نوع نانو ذرات با تکیه بر افزایش کارآیی آنها از طریق تغییر مورفولوژی و یا از طریق عامل دار کردن آنها برای کاربرد در صنعت رنگ از جمله اهداف اصلی گروه نانو است. خوشبختانه، ترکیب اعضای هیات علمی گروه نانو به گونه ای است که برخی از اعضا توان سنتز نانو ذرات مختلف با روش های متنوع را دارند و برخی دیگر نیز به دانش اصلاح سطحی نانو ذرات برای معرفی آنها به سیستم های مختلف تسلط دارند. گروه نانو شامل 6 عضو هیات علمی با گرایش های مهندسی مواد، مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر است. ساختار آن از سال 89 تغییری نکرده است و امید داریم با گسترش فعالیت و فضای پژوهشگاه امکان همکاری با متخصصین نانو در گروه نانو بهره مند شویم.

قهاری افزود: طبیعتا اعضای گروه نانو همواره کوشیده اند سوای همکاری با گروه های دیگر، با صنایع مختلف نیز همکاری به صورت انجام طرح صنعتی داشته باشند.  فعالیت های گروه اعم از انجام خدمات پژوهشی، طرح صنعتی، تربیت دانشجو و … در سال های اخیر چشم گیر بوده است. به طوری که در سال 97 مجموع درآمدزایی گروه نزدیک به رقم 3 میلیارد ریال شد. در جدول زیر مجموع درآمدزایی گروه را طی سالهای 95 الی 97 ملاحظه می فرمایید.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 200 ویژه نامه پوشرنگ در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا