اخباراخبار ویژه

گفت و گو با رسول پناهی، مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان: سرعت نوآوری و تکنولوژی در صنعت پلیمر قابل تحسین است

بسپار / ایران پلیمر شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان ده سال پیش فعالیت خود را در زمینه تزریق محصولات خانگی و صنعتی آغاز کرد و از آن زمان تا به امروز در حوزه تولید و صادرات روند رو به رشدی را طی کرده است.

پناهی: رسول‌ پناهی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع و مدیر شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان. مجموعه ما سابقه تولیدی بیش از نیم قرن را دارد که بنیانگذارش پدرم بوده اند. در زمینه تزریق انواع محصولات خانگی و صنعتی پلاستیک فعالیت خود را بعد از سال ۹۰ با تاسیس شرکت شبنم پلاستیک ایرانیان آغاز و مدیریت مجموعه به بنده سپرده شد.

بسپار- شما تولید کننده انواع گرانول ها و کامپاند های پلیمری همچنین قطعات پلاستیکی و فیلم های پلاستیکی هستید. لطفا از ظرفیت ها و روند تولیداتتان بفرمایید. از چه فرایندها و خطوط تولیدی استفاده می کنید؟ چه پایه های پلیمری کار می کنید؟
پناهی: بله، ما بعد از سال ۹۴ وارد تولید انواع گرانول ها و کامپاندهای پلیمری شدیم و از کارخانه ای که در منطقه خرمدشت بود به شهرک صنعتی شمس آباد نقل مکان کردیم. بحث تزریق قطعات لوازم خانگی را ادامه دادیم و در کنار آن خطوط کامپاندینگ را برای تولید انواع گرانول های پلیمری تجهیز و نصب و راه اندازی کردیم که هم اکنون این فعالیت ادامه دارد.
از سال ۹۶ هم تولید فیلم را به صورت فیلم‌های چندلایه و انواع فیلم شیرینک شروع کردیم. کیسه های نایلونی و نایلکس و سفره یکبار مصرف و محصولات مصرفی خانگی را هم به سبد محصولاتمان اضافه کرده ایم.

بسپار- در دوران پاندمی کرونا و همچنین شرایط اقتصادی واقع در کشور، تولید شما روند صعودی داشت یا خیر؟
پناهی: در دوران کرونا بازارهای جهانی با رکود مواجه شد و در این شرایط با توجه به افتتاح کارخانه جدید و ورود ماشین آلات، در ابتدای کار برای راه اندازی و تامین نیروی انسانی مشکلاتی داشتیم. ولی با استراتژی صادرات محوری که دنبال کردیم، مشکلات برطرف شد.
سال گذشته به صورت داخلی کار کردیم ولی امسال بعد از واکسیناسیون بازارهای جهانی هم رونق گرفت و از نیمه سال با تمام قدرت در حال صادرات محصولاتمان به بازارهای هدف هستیم.

بسپار- میزان وابستگی تولیدات شما به واردات چه قدر است؟ و آیا مشکلاتی در تامین مواد اولیه خود داشته اید؟
پناهی: خوشبختانه برای مواد اولیه به واردات وابسته نیستیم فقط یک سری از ادیتوهای خاص را نیاز داریم که برای واردات آنها هم مشکلی وجود ندارد. بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه ما داخلی است و آنها را از طریق پتروشیمی ها و بورس کالا و مزایده هایی که بعضاً برای محصولات ضایعاتی پتروشیمی‌ها گذاشته می‌شود تامین می‌کنیم.

بسپار- آینده فناوری ها در این صنعت را به چه شکل می بینید؟
پناهی: به طور کلی در صنعت پلیمر و پلاستیک تکنولوژی ها هر روز تغییر می کنند و به روز می‌شوند. از طریق نمایشگاه‌های دوسالانه و سالانه بین المللی می‌توان این موارد را لمس کرد و دید. سرعت نوآوری و تکنولوژی این صنعت قابل تحسین است و حتی در شرایط کرونا هم این روند ادامه داشته است.
برای مثال ماشین آلاتی که امسال در یکی از نمایشگاه های ترکیه رونمایی شدند به نسبت دو سال پیش خیلی تغییر کرده بودند و به روز شده بودند.

بسپار- طرح های توسعه مجموعه شما برای سال های آینده چیست؟
ناهی: از دو سال پیش که طرح توسعه داشتیم برای تولید کامپاندها و پلیمرهای مهندسی، ماشین آلات جدید آوردیم و نصب کردیم. برای سال آینده تولید و افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی خواهیم داشت و در زمینه‌های مختلف مشغول بازاریابی هستیم تا بتوانیم بازارهای هدف بیشتری را جذب کنیم. بر اساس نیاز بازارهای هدف محصولات خود را وارد مارکت خواهیم کرد.

بسپار- آیا ارزیابی از طرح جدید مدیریت بازار پتروشیمی دارید؟ آن را مثبت می دانید یا منفی؟
پناهی: با توجه به اطلاعاتی که ما درباره طرح جدید بازار پتروشیمی داریم می دانیم که مقداری شرایط را برای خرید تولیدکنندگان واقعی هموار می‌کند چون سقف سهمیه ماهانه را برداشتند و هر کس به تناسب آمار تولید و فروش خود می‌تواند خرید کند. به نظر من کار مثبتی است، چون هم باعث می‌شود تقاضای کاذب از بازار دور شود و هم تولیدکنندگان واقعی به اندازه مصرف بتوانند مواد اولیه را با قیمت پایین‌تر و در شرایط غیر رقابتی تهیه کنند.

بسپار- آیا گمان می کنید حذف سهمیه خرید مواد، بارگزاری فاکتورهای فروش محصول در قبال خرید مواد از بورس و … به کمک صنایع کوچک و متوسط پلاستیک خواهد آمد؟ اثرات آن در کوتاه و بلند مدت چیست؟
پناهی: به نظر من اجرای طرح افق هم کمک کننده خواهد بود. البته مشکلاتی در خود سامانه‌ها و آموزشی که شرکت‌ها باید ببینند وجود دارد و در برخی سامانه‌ها مثلاً سامانه های گمرکی و وزارت صمت و … مشکلاتی وجود دارد که تبعات آن را در صورتهای مالی و مالیات‌دهی شرکت‌ها می بینیم. حتی برای برگشت ارز مشکلاتی وجود دارد که این موارد باید اصلاح شود تا به صنایع کوچک کمک کند.
ولی به طور کلی با توجه به بارگذاری فاکتورهای فروش در قبال خرید مواد از بورس کالا و پتروشیمی‌ها در بلند مدت اثر خود را خواهد گذاشت و برای واحدهای تولیدی، شفاف‌سازی می‌شود تا بتوانند خرید و فروش های خود را اعلام کنند و مالیات به حق به دولت بدهند.
مشکلات و معضلاتی هست که در اینجا جای بحث آنها نیست. برای مثال ممکن است خلل هایی در فروش برخی واحدهای تولیدی که مثلاً با بنکداران بازار کار می کنند و پخش آنها به صورت سنتی است ایجاد کند. اما هر چقدر که این سامانه‌ها شفاف‌سازی کنند و به کمک صنایع کوچک بیایند تاثیرش در بلندمدت و در اقتصاد کلان قابل مشاهده خواهد بود.

بسپار- در زمینه بازرگانی در سطح منطقه با چه کشور هایی در حال تعامل هستید؟ از ظرفیت های صادراتی خود بفرمایید.
پناهی: ما در زمینه بازرگانی بین الملل حرکتهای مثبتی داشته ایم. به عنوان نمونه در آخرین نمایشگاه ترکیه غرفه داشتیم و توانستیم برای بازارهای آفریقایی که بکر و مستعد تعامل با کشور ما هستند بازاریابی کنیم و سطح صادرات خود را افزایش دهیم. از این طریق برای کشور هم ارزآوری داریم. اکنون با کشورهای همسایه تعامل مستمر داریم. ترکیه بزرگترین مشتری ماست و از طریق ترکیه محصولات ما به کشورهای اروپایی ترانسفر می‌شود. در حال حاضر در بازار پاکستان مشتری های خوبی داریم که سفارش کامپاند از آنها دریافت می کنیم. عراق هم مشتری قدیمی ماست و می توانیم از طریق کشورهای همسایه صادرات بیشتری داشته باشیم ولی مشکلاتی مثل عدم ثبات اقتصادی و عدم ثبات ارزش پول ملی ما را هم درگیر می‌کند و نبود راهکارهای بانکی برای اینکه بتوانیم به صورت شفاف پول خود را دریافت کنیم برای ما مشکل ساز است.
تحریم‌ها هم در مشکلات جابجایی پول بی اثر نیست و امیدواریم که ثباتی بر اقتصاد حاکم شود و ارزش پول ملی حفظ شود. اگر پایین نمی آید لااقل بالا هم نرود تا ما بتوانیم بودجه بندی مناسب انجام دهیم. سود کسب شده در نوسانات ارزی از بین نرود. اگر دلار تک نرخی شود و قیمت ها ثابت شود، شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و صنایع راحت‌تر می‌توانند با بازارهای بین المللی همکاری کنند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا