اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با سعید زکایی، رییس هیات مدیره انجمن مستربچ و کامپاند: تشکیل شورای سیاستگذاری ایران پلاست یک گام رو به جلوست/ باید نمایشگاه های معتبر تخصصی دنیا را مدل کنیم

بسپار/ایران پلیمر سعید زکایی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمر ایران است که در قالب مدیریت شرکت پارساپلیمر شریف یکی از غرفه گذاران نمایشگاه K2022 نیز هست.

این انجمن یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این دوره یعنی دوره شانزدهم نمایشگاه ایران پلاست بوده است.
گفت و گوی خبرنگار بسپار/ ایران پلیمر با مهندس زکایی با مقایسه شباهت ها و تقاوت ها در روند برگزاری دو نمایشگاه و ارتباط برگزارکننده و مشارکت کننده آغاز شد.

زکایی: نمایشگاه های ما چند مشکل جدی و ساختاری دارند. نمایشگاه سه سالانه ای مثل K امکان برنامه ریزی بلندمدت دارد و زمان آن هم مشخص است. تاریخ نمایشگاه ایران پلاست متاسفانه بارها عوض شده، در زمستان برگزار شده، در پاییز برگزار شده و حتی یک بار در بهار. تغییر مرتب تاریخ به وجهه بین المللی ایران پلاست لطمه می زند و لازمه اینکه بتواند جای خود را در میان نمایشگاه های بزرگ دنیا پیدا کند این است که تاریخ ثابتی داشته باشد.
رویکرد شفاف از دیگر شاخص های یک نمایشگاه تخصصی معتبر است. تمرکز نمایشگاه K در آلمان تمرکز روی مواد اولیه و ماشین آلات است. عملا محصولات نهایی در نمایشگاه های اختصاصی خود شرکت می کنند. در حالیکه همین حالا در ایران پلاست بخش بزرگی به محصولات نهایی تخصیص داده شده است.
سیاست ها در نمایشگاه های معتبر به سمتی است که شرکت ها (مشارکت کنندگان) با توجه به حوزه تخصصی، سایز شرکت و توالی دوره های حضور در نمایشگاه، اولویت پیدا می کنند و در یک مکان و غرفه معلوم حضور دارند. اینجا ولی در ایران پلاست هر سال سالن ها و جانمایی ها شخم می خورد! شما در نمایشگاه K می دانید که یک شرکت تولیدکننده پلیمر مهندسی شناخته شده در هر دوره، دقیقا در چه سالنی و در کجای سالن حضور دارد.
البته امسال تعامل خوبی بین برگزارکننده ایران پلاست و تشکل ها آغاز و قدم های خوبی برداشته شد. هر چند ما در اواخر کار دعوت شدیم ولی به هر حال این شورا توانست کمک کند و ادامه فعالیت آن برای دوره های آینده بسیار مثبت خواهد بود.

ایران پلیمر- البته میان آغاز و انجام کار نمایشگاه فقط حدود دوماه زمان بود … بنابراین اینکه تشکل ها در اواخر کار دعوت شدند خیلی موضوعیتی ندارد.
زکایی: بله، به هر حال این شورا می توانست کمک های بیشتری بکند و در همین دوره هم موفق شدیم زمان نمایشگاه را به عنوان یک اتفاق مهم برای 5 دوره آینده تثبیت کنیم.

ایران پلیمر- بله این دستاورد مهمی است. دیگر چه نتایجی برای این دوره از این تعامل حاصل شد؟
زکایی: روی سیاستگذاری تبلیغاتی کار شد و اگر بشود که در هر دوره دست کم 6-8 ماه زودتر کار را شروع کنیم نتایج بیشتری حاصل می شود.

ایران پلیمر- البته شما به صورت عینی این تجربه را دارید … واقعیت این است که نمایشگاه های تخصصی دارای دبیرخانه دایمی و فعال هستند.
زکایی: بله، قطعا همینطور است. به طور مثال شما اگر یک سال قبل از برگزاری نمایشگاه K درخواست غرفه کنید، امکان ندارد موفق بشوید چون همه فضاها فروخته شده.
اینها در تمام فواصل بین نمایشگاه ها در حال کار و اطلاع رسانی هستند. از دیتابیس های ایجاد شده هم به بهترین وجه ممکن استفاده می کنند. در ایران پلاست اما اصولا از داده های به دست آمده برای ارتقای نمایشگاه استفاده ای نمی شد.
درست است که نقد جدی به نمایشگاه وجود دارد ولی تعامل با شورای سیاستگذاری قدم خیلی مثبتی است که برداشته شد.
این گام باید قوی تر و جدی تر دنبال شود.
از موارد دیگر تعامل تشکل ها و برگزارکننده نمایشگاه، برنامه ریزی انجمن ها برای جانمایی اعضا در سالن های اختصاصی بود. خصوصا انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و انجمن ماشین سازان به عنوان سنگ بنای نمایشگاه، در کنار انجمن ملی همکاری خوبی با ایران پلاست داشتند.
نکته بعدی پیگیری و برنامه ریزی برای تبلیغات در سطح شهر و در مکان هایی است که صنعتگران با آن مکان ها تعامل دارند. پیشنهادهایی داده ایم.
بنده در یکی از جلسات تاکید کردم و استقبال شد که بیاییم نمایشگاه های خوب دنیا را مدل کنیم و در برگزاری دوره های آینده مدنظر قرار دهیم. این موضوع مصوب شد و چون برای این دوره فرصتی نبود، قرار شد برای ادوار آتی این موضوع را پیگیری کنیم.

ایران پلیمر- برنامه های انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند برای نمایشگاه چه خواهد بود؟
زکایی: ما یکی از سالن ها را به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده ایم و حتما علاوه بر وزاری نفت و صمت از معاون فناوری رییس جمهور برای بازدید از توانمندی های اعضا دعوت خواهیم کرد. همچنین با یکی از بانک های معتبر تفاهم نامه ای برای تامین مالی اعضا امضا می کنیم.
برنامه های اطلاع رسانی هم برای هدایت جدی متقاضیان برای بازدید از دستاوردهای اعضای انجمن داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا