اخبار

گفت و گو با سعید زکایی، مدیرعامل شرکت پارساپلیمر شریف: حمایت اصولی دولت از صنعت پلیمر، زمینه ساز رقابت پذیری آن در جهان است

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، ارتباط صنعتگران با دولت به خصوص در حوزه پلیمر مساله ی جدیدی نیست. با برداشته شدن تحریم ها، نور امید در دل فعالان اقتصادی تابید اما این روزها رکود و تشویش های بین المللی، نگرانی و بی ثباتی جایگزین برخی امیدهای اولیه شده است.

 از آنجایی که پارسا پلیمر شریف در حوزه ی شرکت های دانش بنیان و میان دستی پتروشیمی حضور فعال و قابل توجهی دارد، بر آن شدیم تا درخواست های فعالان این صنعت و صنایع مرتبط را از زبان مدیر آن، مهندس سعید زکایی که به تازگی جایزه جشنواره ­ی نانو را نیز در بخش نوآور برتر از آن خود کرده است، جویا شویم.

 

بسپار- به عنوان شخصی که به تازگی جایزه جشنواره نانو را دریافت کرده، حمایت های دولت را در موفقیت خود تا چه حد موثر می دانید؟

زکایی: دولت برای توسعه بخشی به صنعت، باید دو مقوله را در نظر بگیرد. اولین شرط، شناخت ظرفیت های توسعه و اولویت بندی آن است. در منطق اقتصادی ظرفیت بالقوه بخش های مختلف با یکدیگر برابر نیستند.

برای مثال، با توجه به زیرساخت های نفت و پتروشیمی در ایران، صنعت پلیمر یکی از صنایع مهم و تاثیر گذار و دارای قابلیت های بالقوه برای رشد است و باید در اولویت ویژه دولت برای توسعه باشد.

دومین شرط، حمایت از شرکت های دانش بنیان و گسترش فناوری به منظور رقابت در عرصه بین المللی است و دولت می­تواند نقش پررنگی در موفقیت شرکت های داخلی در بازار خارجی ایفا کند.

پارسا پلیمر شریف به عنوان یک شرکت دانش بنیان زیر مجموعه دانشگاه شریف و  اولین شرکت تایید شده در طرح حمایت از شرکت های دانش بنیان در بین همه ی صنایع، ارتباطی ساختارمند و هوشمند بین تحقیقات دانشگاهی و تولیدات صنعتی شکل داده است. مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت، تحقیقات تکمیلی را بر روی پروژه های دانشگاهی انجام می­دهد و در نهایت آن را به یک کالای دانش بنیان تولیدی در کارخانه تبدیل می­سازد.

در واقع این مدل، سیستم موفقیت آمیز شرکت های بزرگ در مقیاس جهانی است. هرچند که ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت در همه جای دنیا کمتر به چشم می­خورد اما پارسا پلیمر شریف موفق شده با ایجاد یک مرکز نوآوری و فناورری بر اساس برقراری ارتباط با مراکز مختلف دانشگاهی و از طرفی با صنعت، محصولی با کیفیت و نوآورانه تولید کند.

 در زمینه تاثیر حمایت های دولت از این بخش باید گفت حمایت ها زمانی تاثیرگذار است که اصولی و منطقی باشد. برای مثال صنایع بالادستی پتروشیمی باید حاشیه ی سود کمتر و حجم تولید بالا تری داشته باشند نه اینکه به سبب رانت خوراک ارزان، بسیار پر سود شده و رشد ناگهانی داشته باشند!

طبیعی است که شما وقتی به سمت صنعت آمیزه سازی و در نهایت قطعه سازی که صنایع میان دستی و پایین دستی محسوب می­شوند، حرکت کنید، باید حجم تولید کمتر و حاشیه سود بیشتری نیز انتظار داشته باشید که متاسفانه چنین نیست!

باید به صنایع پتروشیمی، از بالا دستی گرفته تا پایین دستی به عنوان یک زنجیره نگاه شود و با حمایت درست و منطقی در جهت رشد هرچه بیشتر این محصولات به خصوص در حوزه صادرات گام برداریم. در غیر این صورت، حمایت های دولتی فقط یک داروی موقت برای شرایط بیمار کنونی خواهد بود و تاثیر دراز مدت نخواهد داشت.

 

بسپار- آیا بخش خصوصی در طول دست کم ۵ سال اخیر مجرایی برای طرح خواسته های خود از سیاست گذاران داشته؟ آیا توانسته از پتانسیل های موجود احتمالی به خوبی استفاده کند؟  آیا اصلا اگر صدای خود را به بدنه حاکمیت رسانده نتیجه هم گرفته یا خیر؟ و چرا؟

زکایی: این مجرا ها وجود دارد اما به شکل ساختارمند و هوشمند نیست. هرچند تعاملاتی با معاونت فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است اما به سیستم بانکی دسترسی محکمی نداریم و نگاه ها در این بخش، ملی و همه جانبه نیست. به صنعت پلیمر هم که ظرفیت بالایی برای رشد دارد توجه جدی نمی­شود. تا جایی که به دلیل بهره بانکی بالا و هزینه های پولی، تهیه مواد اولیه ایرانی در بازار های خارجی مانند ترکیه و چین، ارزان تر از بازار داخلی است!

نکته ی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، حمایت ویژه از صنایع دوستدار محیط زیست به ویژه در صنعت پلیمر و پلاستیک است که همیشه متهم به آلودگی محیط زیست بوده اند. هرچند که بخش عمده ای از ایجاد آلودگی توسط این مواد به مسایل فرهنگی مربوط است اما شرکت هایی که به طور جدی و با رعایت استاندارد های بین المللی در این راستا قدم برمی­دارند به حمایت ویژه نیاز دارند.

 

بسپار- اصولا اگر بخواهیم درخواست های صنعت پلیمر را منظم کنیم آنها را شامل چه مواردی می دانید؟ منظور موانع بر سر راه تولید بخش خصوصی و راهکارهای پیشنهادی است.

زکایی: کاهش تنش های بین المللی و افزایش تعامل با بازار های خارجی، برنامه ریزی سیاست های کلان در جهت حمایت منطقی و موثر از صنایع بالا دستی، میان دستی و پایین دستی پتروشیمی، تسهیل و رفع موانع بانکی به نفع صادرات، تسهیل یوزانس، کاهش نرخ بهره و در نهایت حمایت ویژه از صنایع پلیمری و پلاستیکی دوستدار محیط زیست.

باید پذیرفت که قابلیت و توانمندی این امور مختص دولت است، ولی فعالان این حوزه با فراهم آوردن مشاوره تخصصی و همکاری متحدانه با دولت می­توانند به تسریع این روند کمک کنند.

از طرفی بانک ها با هوشمند کردن امکانات خود و کاهش تعداد شعب و هزینه های پرسنلی می­توانند از هزینه های خود کاسته و نرخ بهره را پایین آورند. به این ترتیب فشار زیادی از بخش تولید و صنعت برداشته شده و با گسترش شرکت های دانش بنیان و صادرات، از خروج ارز و همچنین نیروی تحصیل کرده و فرار مغز ها جلوگیری می­شود.

آورند

بسپار- نظر شخص شما در خصوص جوایز دولتی و مشوق های احتمالی تعریف شده چه در بخش صادرات و چه در بخش تولید چیست؟ آیا آن ها را کارآمد می دانید؟

زکایی:


(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 182ام ماهنامه بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا