اخبار

گفت و گو با سعید سواحلی مقدم، مدیرعامل و موسس شرکت ایده صنعت آتبین: حفظ وضع موجود، یک استراتژی تحمیلی در شرایط فعلی کشور است

بسپار / ایران پلیمر سعید سواحلی مقدم، مدیرعامل و موسس شرکت ایده صنعت آتبین، بیش از یک دهه است که در زمینه مشاوره، واردات، فروش و خدمات پس از فروش ماشین آلات صنعت پلاستیک و بسته بندی در کشور فعالیت می کند. دارای نمایندگی های رسمی و انحصاری از کمپانی های پیشرو اروپایی و آسیایی از قبیل:
AMUT (ITALY) , NEGRIBOSSI (ITALY) , LORANDISILOS (ITALY) , USEON EXTRUSION (CHINA) , … است و به گفته مدیرعامل آن، در طی این سالها، کارخانجات متعددی را در سرتاسر ایران تجهیز کرده و در این صنعت از جایگاه ویژه ای در بین مشتریان برخوردار است.

او در مورد “دوران کرونا” به خبرنگار بسپار می گوید: همانطور که می دانیم، معمولا در هر بحرانی یک سری فرصت ها نیز وجود دارد و با انعطاف پذیری و توجه به روند بازار، می توان مشکلات و مسایل را به نقاط قوت تبدیل کرد، با توجه به سوابق شرکت و معرفی برندهای معروف دنیا، عملا از این بحران حداقل تاثیر را داشته ایم ولی به طور کامل روند واردات ماشین آلات و تجهیزات پلیمر از کل دنیا به ایران نزولی بوده و تحت تاثیر شرایط فعلی اقتصادی قرار گرفته است، به نظر من، برای عبور از این بحران چندین راهبرد می تواند برای همه موثر باشد:
الف ) حفظ وضعیت موجود: به کلیه واحدها توصیه می شود تا حدالامکان نقدینگی، کالا و انبار موجودی خود را حفظ کنند و یا سعی کنند مواد اولیه مورد نیاز را هرچه سریعتر و برای بازه زمانی شش تا یک ساله تامین کنند.
ب ) طرحهای توسعه با احتیاط بیشتر پیش برود یا متوقف شود و امکان تاب آوری و ادامه فعالیت با توجه به شرایط فعلی، و احیانا شرایط پیش بینی نشده (از قبیل موج بعدی کرونا، افزایش افسار گسیخته قیمت ارز، افزایش نرخ تورم و … ) برنامه ریزی شود تا در ادامه فعالیت واحدها، اختلال ایجاد نکند.
ج ) با توجه به روند بازار، به دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی بیشتر توجه شود.
د ) تمرکز در بازارهای صادراتی به خصوص کشورهای همسایه از قبیل عراق، افغانستان، گرجستان و … بیشتر شود.

بسپار- نظر شما در خصوص اعمال محدودیت های وارداتی خصوصا در زمینه ماشین آلات و افزایش تعرفه از 10 به 15 درصد چیست؟
سواحلی مقدم: با توجه به نیاز کشور به ماشین آلات و تجهیزات با فناوری روز دنیا، با ظرفیتهای تولید بالا و اقتصادی، که عمدتا در داخل یا تولید نمی شود یا با ظرفیت پایین تولید می شود و همچنین نیاز به تمرکز روی بازارهای صادراتی، افزایش تعرفه از 10 به 15 درصد، کار اصولی و مسوولانه ای نبوده. در حالی که انتظار می رود، باید تسهیلاتی جهت تسریع کردن واردات فناوری ها و ماشین آلات روز دنیا ( که در داخل تولید نمی شود ) فراهم گردد تا بتوان از واحدهای تولیدی بیشتر حمایت کرد.

بسپار- امسال را برای صنعت پلیمر نسبت به سال گذشته در خصوص سرمایه گزاری و توسعه سال بهتری پیش بینی می کنید یا سال بدتری؟ چرا؟
سواحلی مقدم: قاعدتا با توجه به شرایط اقتصاد فعلی ایران و جهان و روند نزولی شدن اقتصادهای دنیا به نظرم در خصوص سرمایه گذاری و توسعه نسبت به سالهای گذشته افت قابل توجهی خواهیم داشت.
تاکید می کنم که حفظ وضعیت موجود و نقدینگی، و تکمیل کردن مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، بهترین راه حل است. در این شرایط ضعف های بنگاه ها و شرکت ها نمایان می شود و می توان روی این ضعف ها تمرکز کرد و سعی در برطرف کردن آنها داشت. همچنین باید بر روی صادرات و تولیدات با کیفیت، جهت رقابت در بازارهای صادراتی، باید بیشتر تمرکز کنیم.

بسپار- اصولا در سالهای اخیر چالش ها و بحران های واردات ماشین آلات و تجهیزات به کشور چه بوده است؟
سواحلی مقدم: متاسفانه در سه سال اخیر کلیه صنایع و به خصوص صنعت پلیمر با چالشهای مختلفی دست به گریبان بوده، از مشکلات بانکی، عدم ارائه تسهیلات بانکی برای اغلب واحدهای تولیدی، بالا رفتن نرخ ارز، سخت شدن مراحل ثبت سفارش و … دست به گریبان بوده، که علاوه بر اینها در خصوص ماشین آلات و تجهیزات پلیمری چالشهای بیشتری را متحمل شده، که می توان به عدم تخصیص ارز نیمایی، عدم امکان واردات به صورت بدون انتقال ارز، و همچنین ادعای بعضی از شرکتها مبنی بر امکان تولید بعضی از ماشین آلات (به خصوص خطوط کامپاندینگ) در داخل، که متاسفانه خود وارد کننده بوده اند و هیچ فناوری خاص و به روزی هم ارایه نمی دهند و ادعای کذب داشته اند، اشاره کرد.

بسپار- چه برنامه هایی برای آینده دارید؟
سواحلی مقدم: با توجه به روند بازار باید انعطاف پذیر بود و با شرایط فعلی خود را تطبیق داد. دیجیتال مارکتینگ (فضای مجازی و … )، کمک به واحدهای تولیدی برای صادرات و تمرکز بر روی فناوریهای روز دنیا و استارت آپ های زودبازده، برای کلیه واحدها بسیار راه گشا خواهد بود.

بسپار- آیا برای عرضه ماشین آلات در منطقه اقدامی داشته اید؟ با توجه به پتانسیلی که در کشور هست و می تواند هاب منطقه باشد؟
سواحلی مقدم: برای عرضه ماشین آلات صنعت پلاستیک، با توجه به اینکه دارای نمایندگی خاورمیانه از طرف بعضی از کمپانی های مادر (کمپانی های خارجی ) هستیم، پروژه هایی را در کشورهای همسایه داشته ایم، اما در پاسخ قسمت دوم سوال شما باید گفت درست است که کشور عزیزمان پتانسیل های بالایی برای تولید و اینکه هاب منطقه باشد، دارد، ولی با توجه به شرایط فعلی (از قبیل تحریم ها، مشکلات بانکی، عدم ثبات نرخ ارز، و غیره) تا این مشکلات رفع نشود، این مهم به این زودی میسر نخواهد شد.

بسپار- آیا در این مدت از سوی سازندگان ماشین آلات و تجهیزات داخلی پیشنهادی برای فروش محصولاتشان با توجه به تخصصی که دارید، داشته اید؟ چه در داخل کشور و چه برای صادرات؟
سواحلی مقدم: بله با توجه به حضور فعال ما در بازار و آمار فروش بالای شرکت، از طرف بعضی از سازندگان ماشین آلات و تجهیزات داخلی، درخواستهایی مبنی بر همکاری دریافت کرده ایم که با توجه به درخواست مشتری و سطح سرمایه گذاری آن ها این همکاری ها ادامه دارد.

بسپار- و در پایان؟
سواحلی مقدم: ذکر چند نکته را خالی از لطف نمی دانم، باید اشاره کرد که در سالهای اخیر صنعت ما با بحرانهای متعددی، دست به گریبان بوده و در تمام این سالها فعالیت رو به رشد (البته نه به صورت صد در صد مطلوب ) ادامه داشته و خواهد داشت، لذا شرایط اقتصاد نامطلوب فعلی نیز گذرا خواهد بود، و با انعطاف پذیری و بالا بردن میزان تاب آوری واحدها از این شرایط نیز گذر خواهیم کرد و واحدهایی که دوام آورده و فعالیتهای خود را ولو در حد کمتر از میزان مورد توقع ادامه داده و استراتژی های خود را تغییر داده اند، قاعدتا در آینده نزدیک، وضعیت درخشان و خوبی را خواهند داشت. ضمنا بازارهای جدید و تشنه ای چه در داخل و چه در خارج در حال شکل گیری می باشد، که با تمرکز روی آن می توان از این شرایط گذر کرده و حتی پیشرفت های قابل توجهی داشت.
با تشکر از کلیه دست اندر کاران ماهنامه بسپار و با آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای کلیه همکاران صنعت پلاستیک .

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۳ ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا