اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با سیدحامد افتخارزاده، مدیرعامل آریاپلیمر پیشگام: بومی سازی در غیاب واردات

بسپار/ایران پلیمر شرکت آریا پلیمر پیشگام در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و کار خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد. ماموریت این شرکت تولید محصولات پلیمری با کیفیت بالا از طریق استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته در راستای ارتقای محصول نهایی است.
این شرکت اقدام به تولید نمونه های گوناگون سازگارکننده های مالئیکه، چسب های بین لایه ای، مستربچ های افزودنی، نانو افزودنی ها و نیز استقرار یک نظام مشاوره ی کارآمد و حرفه ای کرده است. محصولات تولیدی آریا پلیمر پیشگام حجم گسترده ای از صنایع مرتبط با پلیمر نظیر صنعت پلاستیک، کامپاند، بسته بندی، خودروسازی، لوله و اتصالات و برخی صنایع دیگر را پوشش می دهد.
دکتر حامد افتخارزاده مدیرعامل شرکت یاد شده به سوالات بسپار در خصوص افزودنی های بسته های هوشمند به طور اخص پاسخ داد.

بسپار- خوانندگان بسپار با آریاپلیمر پیشگام آشنا هستند ولی در مورد فعالیت های این مجموعه توضیحات کوتاهی بفرمایید.
افتخارزاده: مجموعه دانش بنیان آریا پلیمر پیشگام، تولیدکننده محصولات متنوع در زمینه چسب‌های بین لایه‌ای، نانوافزودنی‌ها، سازگارکننده‌های مالئیکه و انواع مستربچ‌های افزودنی بر پایه مواد پلاستیکی است که در صنایع بسته‌بندی، خودرو، راه و ساختمان، صنایع خانگی و سایر صنایع دارای کاربرد است.
تضمین کیفی محصولات پیشین، ساخت محصولات جدید و ارایه مشاوره به شرکت‌های این حوزه همواره از اهداف اصلی در شرکت آریاپلیمر بوده است. در حال حاضر این شرکت به تولید بیش از ۳۰ نمونه محصول در ۴ دسته مختلف می پردازد.

بسپار- آقای دکتر، بسته بندی هوشمند در تعریف دقیقا یعنی چه؟
افتخارزاده: منظور از بسته‌بندی هوشمند، نوعی بسته‌بندی است که نقش یا عاملیتی به عملکرد معمول بسته‌بندی ایجاد کند به نحوی که در زمینه حفظ و نگهداری در محصولات ارتقا ایجاد شود. این نوع بسته‌بندی می‌تواند خود منجر به بهبود عملکرد محصولات شود و یا با توجه به ترکیبات هوشمند، به تغییرات محصول حساس باشد تا به کنترل و جلوگیری از تغییر ماهیت محصولات کمک کند. به عنوان نمونه کنترل عبورپذیری اکسیژن و رطوبت از فیلم‌های بسته‌بندی از مهم‌ترین کاربردهای فیلم‌های هوشمند یا فیلم‌های فعال است که در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و محصولات مشابه بسیار مورد توجه است. این نوع از بسته بندی منجر به افزایش عمر محصولات، حفظ کیفیت و در نهایت بالابردن ایمنی و کیفیت محصول ارائه شده به مشتری می‌شود. نمونه‌ای دیگر از فیلم‌های هوشمند، بسته‌بندی‌های حاوی کدهای بارکد است که با انتقال اطلاعات محصولات و ارتباط مستقیم با مشتری در عملکرد محصولات تاثیر خواهند. به همین جهت این نوع بسته‌بندی به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است و منجر به تحول صنعت بسته‌بندی در آینده خواهد شد.

بسپار- مجموعه آریا پلیمر پیشگام برخی افزودنی های مربوط به هوشمندسازی بسته ها را تولید می کند. این افزودنی ها چه مواردی هستند با چه کارکردهایی؟ (روی سدگری بسته ها موثرند یا … ) چه قدر از آنها در کشور استقبال شده و در چه صنایعی به کار گرفته شده اند؟
افتخارزاده: شرکت آریاپلیمر از سال‌های گذشته با شروع پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو و پلاستیک‌های عامل‌دار قادر به ارائه برخی از محصولات هوشمندسازی بسته‌بندی است و این رویه در سال‌های آینده با رویکرد استفاده از فناوری نانو تشدید خواهد شد. به عنوان نمونه چسب‌های بین لایه‌ای برای استفاده در فیلم‌های هوشمند ممانعت‌کننده از نفوذ گازها برای صنعت مواد غذایی، ترکیبات پایدارکننده ابعادی با استفاده از نانوذرات و همچنین مستربچ ثبت علائم لیزر مورد استفاده در صنایع مختلف از محصولات موجود در این زمینه است.

بسپار- متاسفانه در کشور دورریز و اتلاف محصولات کشاورزی و مواد غذایی به دلیل عدم بسته بندی درست زیاد است. آیا آماری در این خصوص دارید. و برای این موارد محصولات مشخصی داشته اید؟
افتخارزاده: با توجه به ماهیت صنعت مورد نظر، متاسفانه آمار دقیقی از منابع رسمی برای این مورد در دسترس نیست. با این وجود می‌توان اتلاف زیاد مواد غذایی، دارویی و کشاورزی را به دلیل فقدان بسته‌بندی هوشمند و مناسب ناشی از محدودیت واردات مواد مورد نیاز ناشی از تحریم‌ها، میزانی قابل توجهی تخمین زد. به عنوان مثال به دلیل محدودیت های وارداتی و قیمت تمام شده بالا، ترکیباتی از جنس پلی آمید و چسب های بین لایه ای عامل دار شده دچار مشکل شده است که شرکت های دانش بنیان همچون شرکت ما در حوزه بومی سازی این ترکیبات فعالیت های خوبی انجام داده اند.

بسپار- در حوزه بسته بندی های هوشمند ایران در دنیا و در منطقه چه جایگاهی دارد؟
افتخارزاده: متاسفانه با وجود تولید قابل توجه پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در کشور، جایگاه ایران در بسته‌بندی هوشمند به دلیل محدودیت در تولید و تامین مواد فعال در این حوزه مانند پلی آمید و اتیلن وینیل الکل به عنوان ترکیبات ممانعت‌کننده گاز و یا نانو ذرات و افزودنی‌های خاص مورد توجه در این صنعت، جایگاه مطلوبی نیست. با این وجود به دلیل ظرفیت دانش موجود در کشور، امکان بهبود این جایگاه به سرعت قابل دسترس است.

بسپار- البته نمونه ای را اشاره کردید ولی با توجه به وضعیت تحریم ها و محدودیت های ارزی در واردات، آیا محصولاتی بوده که نسبت به بومی سازی آنها اقدام کرده باشید؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط آبان منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا