اخبار

گفت و گو با سیدعلی دیباج، مدیر بازرگانی آوا پلیمر: پتانسیل صادرات داریم، به یک شرط!

بسپار می نویسد، آقای دیباج را هر چند در گذشته بیشتر در دفتر بسپار دیدار می کردیم (به عنوان یکی از حامیان مالی بسپار که متقابلا تلاش می کردیم فرصت تبلیغاتی مناسبی را برای این صاحب صنعت فراهم آوریم) با این حال هنوز هم گاهی با او در خصوص مسایل اقتصادی و روند فعالیت های تولیدی به گفت و گو می نشینیم. او این روزها از فضای کسب و کار حسابی دلخور است. از چک های برگشتی می گوید که همه گیر شده و توان واحدهای صنعتی را کاسته است. گفت و گوی ما با مدیرفروش شرکت آواپلیمر دیبا اینگونه دنبال شد:

دیباج: مجموعه آوا پلیمرپویا با هدف ارتقا و انتقال دانش فنی تولید مستربچ و کامپاندهای مهندسی از کشورهای پیشرفته اروپایی در سال 1385 آغار فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا با انتقال دانش فنی، تولید با کیفیت کامپاندهای  crosslinkableرا آغار و سپس با افزایش محصولات خود، انواع دیگر مستربچ­ های صنعت پلاستیک را نیز تولید کرد.

در آن سال واردات ماشین‌آلات اروپایی با تکنولوژی روز انجام می­شد. اولین اقدام شرکت، تولید کامپاندهای مهندسی EVA بود. پس از آن مستربچ‌های صنعت پلاستیک، بسته‌بندی، مستربچ های پرکننده، مستربچ‌های سفید، مستربچ‌های Additive و درحال‌حاضر نیز مستربچ‌های رنگی به سبد محصولات شرکت افزوده شده­است.

 

بسپار- در تولید مستربچ های افزودنی، مستربچ‌های آنتی‌اکسیدانت مورد استفاده در پلیمرهای پرمصرف PP  و PE، با چه رویکردی به سبد محصولات شرکت اضافه شده است؟

دیباج- مستربچ‌های آنتی‌اکسیدانت در دو مورد استفاده می‌شوند.

–  در صنایعی که از پلاستیک­های Recycle استفاده می­شود و استفاده از این مستربچ باعث جلوگیری از کاهش بیش از اندازه خواص محصول  جهت   بازفرآیند می­شود.

–   در کاربردهایی که نیاز به OIT بسیار بالا دارند. مانند صنایع لوله و ژئوممبران که با افزودن این نوع مستربچ به این مهم دست می­یابیم.

برای بررسی کیفیت محصول نهایی تستی انجام می‌شود به نحوی که اگر میزان OIT مواد اولیه پایین باشد نشان‌دهنده پایین بودن مقاومت حرارتی مواد بوده و نمی‌توان مواد را فراورش کرد که در صنعت لوله این خاصیت فاکتور مهمی است. در صنعت تزریق، در ورق‌های HIPS زمانی‌که می‌خواهند زوائد برش‌ها را مجدد به فرایند برگردانند تا خواص پلیمر را ثابت نگه‌دارند هم مصرف می شود.

مستربچ‌های لیزکننده که از چسبیدن پلاستیک‌ها جلوگیری می‌کند از دیگر محصولات شرکت هستند.

 

بسپار- کاربرد مستربچ‌های آنتی یووی در چه محصولاتی است؟

دیباج: در برخی محصولات پلاستیکی و لاستیکی (مانند فیلم­های کشاورزی، مبلمان، پارک­ها و ورزشگاه­ها و…) که در مقابل اشعه­ی مستقیم آفتاب قرار دارند و نیاز به دوام بیشتری در برابر اشعه­  UVخورشید هست، این مستربچ ها کاربرد دارند.

امروزه با توجه به مشکل جدی آب که در کشور ما به حد بحران ملی رسیده­است، یکی از بهترین روش­های کاهش مصرف آب در کشاورزی، روی­آوردن به کشاورزی­گلخانه­ای است.

مستربچ­های Anti UV در فیلم ­های گلخانه ­ای نقش بسیار مهمی ایفا می­کنند. در صورت عدم استفاده از این نوع مستربچ، کشاورزان هزینه بسیار گزافی را به جهت تخریب گلخانه متحمل می­شوند.

با توجه به نیاز مشتری روند تولید محصولات در این شرکت گسترش یافته و به‌دلیل تکنولوؤی پیشرفته‌ای که ماشین‌آلات ما دارد، توانسته‌ایم محصولاتی تولید کنیم که قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشند.

 

بسپار-در صحبت های خود به دانش فنی اشاره کردید. آیا دانش مجموعه تولیدی خود مجموعه است یا به شکل خریداری لیسانس صورت پذیرفته؟

دیباج: تولیدات ما دانش‌فنی دانش‌آموختگانی است که در مجموعه فعالیت دارند. البته که از دانش شرکت‌های خارجی نیز بهره می‌گیریم. همچنین کارشناسانی خبره در سطح جهانی در مجموعه خود داریم.  در حال حاضر هم به‌دنبال اخذ لیسانس از شرکت‌های معتبر خارجی هستیم.

 

بسپار- صنعت تولید مستربچ و کامپاند در چه جایگاهی قرار دارد و ایران در مقایسه با آن در چه

جایگاه قرار دارد؟

دیباج: این صنعت در دنیا جزو صنایعی است که نه تنها در حرف بلکه در عمل دانش‌بنیان است. اینگونه نیست که تولید یک محصول با فرمولاسیونی ثابت ادامه داشته­باشد. خیر، هر روز تغییرات زیادی در فرمولاسیون‌ها، پایه‌های پلیمری و افزودنی­ های که در آن مورد مصرف قرار می­گیرید در حال انجام است. بنابراین حالت ایستایی در آن وجود ندارد و نیاز به حرکت پویای مداوم دارد. زمانی که در نمایشگاه Show K آلمان حضور داشتیم نسبت به نمایشگاه  در همه حوزه‌های مستربچ ابداعات جدید وجود داشت.

در ایران نیز این صنعت در صورت حمایت واقعی و کمک پتروشیمی ­ها در تولید پلیمرهای مورد نیاز این صنعت، نه تنها واردات را در این حوزه محدود می­ساز بلکه توانایی دارد حجم بزرگی از صادرات پلیمر را به خود اختصاص دهد.

 

بسپار- عوامل موثر در تولید موفق محصول را چه می­دانید؟

دیباج: ­می­توان گفت محصول پلاستیکی وجود ندارد که در آن از مستربچ استفاده نشده­باشد. سه عامل مواد اولیه با کیفیت بالا، ماشین‌آلات پیشرفته و از همه مهم­تر نیروی انسانی آموزش‌دیده در تولید این محصولات مؤثر هستند.

 

بسپار- وجه تمایز آواپلیمر در تولید مستربچ‌های سفید و مشکی با سایرین چیست؟

دیباج: نکته­ی مهم در تولید مستربچ سفید، ماشین پیشرفته و همچنین فرمولاسیون شرکت آوا پلیمر است. همچنین دانش فنی، ترتیب segment ها در تولید مستربچ مربوطه بسیار حایز اهمیت است.

در مستربچ مشکی هم با توجه به تولید این مستربچ با روش فرل کیفیت مثال زدنی را در پراکنش دوده به وجود می­آورد.

 

بسپار- ظرفیت تولیدات شرکت چقدر است؟

دیباج: آواپلیمر 5 هزارتن ظرفیت تولید مستربچ و کامپاند را در سال دارد.

 

بسپار-  آیا صادرات دارید؟ روش­های بازاریابی در خارج از کشورا را چگونه دنبال می­کنید؟ راهکار شما چیست؟ 

 

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا