اخباراخبار ویژه

گفت و گو با علیرضا ترک، بازرس و نماینده انجمن ملی صنایع پلیمر در شورای سیاستگذاری ایران پلاست: متاسفانه ایران پلاست از نمایشگاه های منطقه فاصله گرفته است/ این روند با توجه به پتانسیل صنایع پلیمر و پتروشیمی کشور می تواند اصلاح شود

بسپار / ایران پلیمر علیرضا ترک، بازرس انجمن ملی صنایع پلیمر و نماینده این تشکل در شورای سیاستگذاری شانزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست به خبرنگار ایران پلیمر در خصوص روند تشکیل این شورا می‌گوید: ما در انجمن ملی و در کنار انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند به طور جدی تشکیل شورای سیاستگذاری را برنامه ریزی کردیم و خواسته جمعی این دو عضو ما به عنوان مهم ترین ذینفعان ایران پلاست تشکیل شورای یاد شده بود. مدیریت قضیه را ما در انجمن ملی برعهده داشتیم و هدایت می کردیم. بعد از اعلام تاریخ نمایشگاه و مشکلاتی که داشت و در جریان آن هستید، جلسه ای داشتیم با آقای پیمان پاک در سازمان توسعه تجارت و با حضور آقای شاهمیرزایی. در این جلسه متاسفانه تغییر تاریخ به دلیل جدول اعلام شده نمایشگاه ها امکان نداشت. ولی با رایزنی انجام شده، قول گرفتیم که هر تاریخی پیشنهاد بشود، سازمان آن را تثبیت کند.

یکی از مواردی که در آن جلسه مطرح شد، تشکیل شورای سیاستگذاری بود. سازندگان ماشین آلات و تجهیزات، تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند، پتروشیمی ها و تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی گروه هایی هستند که حضور آنها برای برنامه ریزی و تدوین سیاست های نمایشگاه ایران پلاست لازم است. البته شروع به کار این شورا خیلی دیر و با تاخیر بود و عملا امکان انجام کار جدی وجود نداشت ولی حتما به قول آقای مهندس زکایی یه قدم رو به جلو بوده است.
این شورا در حال حاضر با آنچه که در نظر ما بوده، فاصله زیادی دارد اما از آقایان شاهمیرزایی و بنوی که این کار را شروع کردند، ممنونیم و امیدواریم که ادامه داشته باشد.

علیرضا ترک در ادامه گفت: مهم این است که از الان برای دوره آینده بتوانیم برنامه ریزی کنیم و اینطور نباشد که چند هفته قبل از برگزاری شورا تشکیل شود، چون عملا نتیجه ای نخواهیم گرفت.

ایران پلیمر- چه پیشنهادهایی از سوی انجمن ملی مطرح شد؟ شورا چه مصوباتی داشت؟
ترک: اولین مصوبه، فیکس کردن تاریخ بود که در جریان آن هستید. 10 روز میانی مهر مورد نظر صنایع تکمیلی و پتروشیمی بود.
خیلی کار جدی نمی توانستیم بکنیم. هماهنگی برای دعوت مناسب و هدفمند از مهمانان خارجی انجام شد.
پیشنهاد انجمن این بود که اطلاعات بازدیدکنندگان با جزییات ثبت شود و برای بعدها قابل بهره برداری باشد. البته دوستان قول داده اند که در همین دوره هم اتفاق بیفتد ولی اگر نه هم در دوره آینده اجرا خواهد شد.
پیشنهاد فرآیند اختصاص غرفه و جانمایی با یک مکانیسسم مناسب بر اساس سوابق و وضعیت گذشته حضور یک شرکت در نمایشگاه، پیشنهادی بود که از سوی انجمن مستربچ و کامپاند مطرح شد. تقاضا برای ایران پلاست بالاست و محدودیت هست. چنانکه امسال 60 هزار متر تقاضا بود که نصف فضا آن فضا در اختیار نمایشگاه قرار داده شده بود. در این زمینه نیازمند برنامه ریزی هستیم.
گسترش تبلیغات محیطی بحث دیگری بود که برخی پیشنهادها برای این دوره و بخشی برای دوره های بعد قابل اجراست.
در هر حال انجمن ملی همچنان به رایزنی های خود برای استمرار کار شورا ادامه می دهد.

ایران پلیمر- یعنی گمان می کنید که ممکن است مشابه آنچه در ادوار گذشته ایران پلاست اتفاق افتاد، این شورا برای دوره های آتی تشکیل نشود؟
ترک: بزرگترین نگرانی همین است که ادامه پیدا نکند و یا چند هفته قبل از برگزاری دوره بعد ایران پلاست از شورا دعوت شود که عملا نام آن دیگر شورای سیاستگذاری نخواهد بود. می شود یک جور جلسات هماهنگی. امیدوار هستیم اینطور نشود.
در جلسه با آقای شاهمیرزایی، ایشان خیلی نسبت به حضور تشکل ها مثبت بودند. آقای بنوی هم همکاری خیلی خوبی داشتند. یک ایران پلاست قوی که روزی، درآمد و فروش صنایع تکمیلی و دیگر ذینفعان در آن است برای همه ما اهمیت دارد. حضور پتروشیمی ها هم بخشی از اعتبار نمایشگاه است و بدون هر کدام از گروه های کالایی موثر، ارتقای نقش نمایشگاه در منطقه محقق نخواهد شد.

ایران پلیمر- انجمن ملی در کدام سالن در نمایشگاه حضور دارد و با چه برنامه های؟
ترک: انجمن ملی یک سوم سالن 5 را در 1000 متر در اختیار دارد. پاویون دوستان ما در انجمن پلاستیک البرز و اصفهان در کنار ما هستند و همچنین برخی از اعضای ما. حدود 27 شرکت را در این فضای کم جانمایی کردیم. سخت بود ولی انجام شد.
اصلی ترین برنامه انجمن ملی حضور یکپارچه 20 تشکل عضو است. 8 دوره آموزشی برنامه ریزی کرده ایم. دعوت از مهمانان خارجی انجام شده. دعوت جدی از مسوولین و مدیران دولتی از بورس، پتروشیمی ها، نماینده های مجلس و مدیران و معاونین وزارت صنایع داشته ایم. هیات مدیره تشکل های عضو هم دعوت کرده ایم که در این فضا حضور پیدا کنند تا به تعاملات خوب با هم و با اعضا و با دولت منجر شود.

ایران پلیمر- برای آینده چه ایده و پیشنهادی دارید؟
ترک: ایران پلاست متاسفانه فاصله خیلی زیادی با دیگر نمایشگاه های پلاستیک منطقه گرفنه است، خصوصا از پلاست اوراسیا. به رغم پتانسیل های فراوانی که در صنعت پتروشیمی و کامپاند و حضور در بازارهای منطقه داریم. باید جایگاه ایران پلاست خیلی بالاتر باشد. در یک سال هم نمی تواند تغییر معناداری اتفاق بیفتد. فیکس شدن تاریخ برای چند سال اولین قدم شورای سیاستگذاری بود و چینش برنامه حضور مهمانان خارجی و گشایش احتمالی در برجام و حضور شرکت های خارجی حتما به رونق ایران پلاست کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا