اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با ماهیار پالهنگ، مدیرعامل شرکت دانش بنیان الوار پلاست سپاهان: به برکت نیرو‌های تحصیل کرده، با استعداد و خلاق اقدامات عالی‌ای در صنایع همکار با شرکت های دانش بنیان رخ داده است

بسپار / ایران پلیمر ماهیار پالهنگ دانش آموخته رشته مهندسی شیمی با گرایش صنایع پلیمر از دانشگاه صنعتی اصفهان با 8 سال سابقه در تحقیق و توسعه و تولید در صنایع لاستیک در ۳ شرکت و ۷ سال در یک شرکت طراح و تولید روانکارهای صنعتی به عنوان مدیر کارخانه است. او از سال ۱۳۸۲ به طور موازی با تیم استارت آپ وارد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شده و پس از دفاع از طرح و ایده اصلی گروه، مقدمات تاسیس شرکت دانش بنیان الوار پلاست سپاهان فراهم شده است. این شرکت در سال ۱۳۸۳ به ثبت رسیده و از سال ۱۳۹۰ هم پس از طی مراحل رشد مقدماتی و رشد در پارک علم و فناوری شیخ بهائی اصفهان به طور متمرکز کار می‌کند.

پالهنگ: در سال 1382 به دوره رشد مقدماتی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ورود کردیم و در سال 1383 شرکت الوار پلاست سپاهان را به ثبت رساندم. ایده محوری ما طراحی و تولید کامپوزیت‌های چوب پلاستیک بوده است. تمرکز ما بر روی دستیابی به دانش فنی تولید کامپوزیت‌های چوب پلاست با بستر سازی کاملا علمی و نگرش به بازار مصرف با تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد شیمیایی فیزیکی و مکانیکی این کامپوزیت‌ها و اجرای یک طرح دوستدار محیط زیست بوده است. شرکت‌های دانش بنیان را از زوایای مختلف می‌توان تعریف کرد ولی به طور ساده اینگونه تعریف می کنم: سازمانهایی برای خلق ثروت از دانش که در بستر ایده پردازی و خلاقیت و بهره گیری از فناوری‌های نوین به دست آمده ایجاد شده اند.

بسپار-ویژگی‌های یک مجموعه دانش بنیان موفق در صنعت چیست؟
پالهنگ: اگر موفقیت شرکت‌های دانش بنیان را در محور صنعت ببینیم می‌توان گفت:
الف. درک صحیح نیازهای صنعت که مستلزم بهره‌گیری از فعل و انفعالات دانشی است.
ب. نهادینه سازی تفکر علمی در صنعت.
ج. بالا بردن سطح آگاهی کارفرمایان و مشتریان در راستای استفاده از محصولات دانش بنیان (آموزش).
د .به روز شدن مداوم در مولفه‌های علمی و اقتصادی (تحقیق و توسعه پویا و فروش آگاهانه).

بسپار-جایگاه شرکت های دانش بنیان در صنعت و دانش بنیان های پلیمری را در صنعت تا امروز چگونه ارزیابی می کنید؟
پالهنگ: شرکت‌های دانش بنیان هنوز نو پا هستند و علی رغم پیشرفت خوب بعضی شرکت‌ها هنوز در ابتدای راه هستیم ولی به برکت نیرو های تحصیل کرده و با استعداد و خلاق فعل و انفعالات عالی در صنایع همکار با شرکت های دانش بنیان رخ داده است. این شرکت‌ها نه تنها در بسیاری موارد گره محصولات وارداتی و ناشناخته را برای صنایع باز کرده‌اند بلکه کشور را از پاره‌ای جهات ایمن و غنی کرده اند و به ویژه در بحث کامپاندینگ و فرآیند‌های پلیمر شاهد این موارد بوده‌ایم.

بسپار-در مورد ایده اولیه خود و نحوه شکل گیری آن و توسعه آن تا مرحله شروع بفرمایید.
پالهنگ: ایده اولیه استارت آپ ما چوب مصنوعی بود که اعضای گروه شناخت اولیه کمی نسبت به آن داشتند. برای همین منظور پس از مطالعات اولیه پروپوزالی برای دپارتمان پری انکوباتور شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تنظیم شد که ایده ما همراه با محصولاتی مشابه که در ایالات متحده امریکا و اروپا در حال تولید بود به سمع و نظر داوران رسید و پس از پذیرش در آن دپارتمان، دفتری جهت پژوهش در محور‌های فنی و بازار در اختیار تیم ما قرار گرفت. ۶ماه بعد با شناخت کاملتر و دفاع مجدد وارد مرحله انکوباتور یا رشد شدیم و شرکت الوار پلاست را در شهریور ۱۳۸۳ ثبت کردیم. مراحل پژوهشی و پایلوت پلنت پشت سر گذاشته شد و اولین نمونه‌های عینی در جلسه دفاعیه نهایی ارایه شد و شرکت به پارک علم و فناوری راه یافت و در زمره شرکت‌های رشد یافته قرار گرفت. هم اکنون به لطف تولیدات اولیه و نیز تسهیلات سازمان های مرتبط خطوط تولید راه اندازی و تولید ادامه یافته است.

بسپار-برای شروع کار مسایل نیازسنجی، اعتبارسنجی و اینگونه مسائل کلی اولیه را چگونه باید انجام داد؟ برای خوانندگان علاقه مند و در شروع راه بفرمایید.
پالهنگ: مسائلی نظیر نیاز سنجی و اعتبار سنجی و غیره را باید با درک صحیح هر محور از اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در هر حوزه بهره برد. امروزه شهرک‌های علمی و تحقیقاتی دپارتمان‌هایی دارند که مشاوران قدرتمندی در این موارد دارند و از سوی دیگر با ارتباط برقرار کردن با ارگان‌های مرتبط نظیر وزارت علوم و وزارت صمت و وزارت کار می‌توان راه را برای کار آفرینان دانش بنیان باز‌تر کرد.

بسپار-آیا در صنعت پلیمر می‌توان با شروع یک شرکت دانش بنیان و بدون هیچ واسطه‌ای موفق شد؟ نظر شما در مورد برخی که این را امری محال می دانند چیست؟
پالهنگ: شاید کلمه محال کمی سخت گیرانه باشد. معتقدم کار بسیار بسیار مشکل است زیرا که هیچ گروهی کامل نیست یعنی اگر تیم دانشی مناسب باشد در اغلب موارد مشکل سرمایه گذاری برای رشد و توسعه دارد و بسیاری از افراد سرمایه‌گذار چندان شخصیت فناور و دانش بنیان ندارند و لذا وجود ارگان‌های واسط برای معرفی فناور به سر مایه گذار و برعکس باعث رشد هردو بخش خواهد شد.

بسپار-نظر شما در مورد حمایت‌های معاونت ریاست جمهوری یا نهادهای دولتی دیگر چیست؟ نقش این‌گونه حمایت‌ها در پیشرفت شرکت های تازه تاسیس چیست؟
پالهنگ: معاونت علمی و فناوری تاکنون در رشد واحد های فناور نقش موثری داشته اند لیکن بایستی با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر میزان اثر گذاری آنها افزایش یابد به خصوص برای حمایت از گروه‌ها و شرکت‌های نوپا.

بسپار-تاثیر شتاب دهنده‌ها بر بهبود و سرعت بازدهی شرکت‌ها چیست ؟
پالهنگ: شتاب دهنده‌ها خود جوان هستند و هنوز به زمان نیاز هست تا پختگی عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار گیرد ولی حضور آنها برای تسریع رشد واحد‌های دانش بنیان کار آفرین لازم است.

بسپار-چگونه می‌توان برای پروژه ها سرمایه گزار پیدا کرد و پیشنهاد شما برا این موضوع چیست؟
پالهنگ- شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری دپارتمان‌هایی برای این منظور دارند و تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه داشته‌اند.

بسپار-کمی در مورد لاستیک‌های صنعتی ویژه و پلاستیک های مهندسی تولیدی مجموعه خود توضیح دهید.
پالهنگ- لاستیک‌های ویژه در دو طیف در محصولات ما دیده شده‌اند: لاستیک‌هایی که به دانش کامپاندینگ و فرآیندی خاص نیاز دارند نظیر سیلیکون رابر‌ها و نظایر آن و لاستیک‌هایی که در مختصات ویژه کاربری دارند نظیر بلادر‌ها و سیلانت‌های دینامیکی ویژه و پلاستیک‌های مهندسی. در واقع پلاستیک‌هایی مد نظر هستند که هم دانش کامپاندینگ نیاز دارند و هم کاربری تخصصی نظیر پلی‌آمید‌های مسلح و پلی یورتان‌ها.

بسپار-چه پیشنهاد هایی برای کسانی که به تازگی شرکت دانش بنیان خود را تاسیس کرده اند دارید.
پالهنگ-افرادی که موسس سازمان‌های دانش بنیان هستند بیشتر زمان خود را صرف تحقیقات علمی و فنی می‌کنند و برای بازار محصولات خود خیلی دیر تصمیم سازی و برنامه ریزی می‌ کنند که پیشنهاد می‌کنم از همان ابتدا حداقل به همان میزان که روی پایه های علمی وقت صرف می‌کنند روی بازار محصولات و خدمات خود وقت صرف کنند و حتی بیشتر.

بسپار-چه اهداف بلند مدتی برای شرکت خود در نظر دارید و آینده را چگونه می بینید؟
پالهنگ- با توکل بر ایزد منان آینده روشن است اگر چه راه سخت و پیچیده و مه آلود باشد. هدف کلی ما تبدیل شدن به یک سازمان تولید فناوری‌های مرتبط با پلیمر‌ها است نه صرف تولید محصول. شرایط اقتصادی باعث شده که روی تولید محصولات حاصل از فناوری‌هایی که خودمان بدست آورده‌ایم تمرکز کنیم.
تمرکز بر روی سازمان‌های دانش بنیان با هدف گذاری برای حل مسائل اقتصادی و تکنولوژیک یکی از راه‌های تاثیر گذار برای رهایی از وابستگی به فروش نفت و گاز و واردات است و لذا بایستی برنامه ریزی استراتژیک قوی‌تری در این حوزه تدوین و اجرا شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۴ ماهنامه بسپار که در نیمه امرداد منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا