اخبار

گفت و گو با مجتبی علیخانزاده، عضو هیات مدیره شرکت تعاونی رنگ و رزین الوان: حمایت از تولیدکنندگان به خصوص در بخش تعاون کمتر صورت گرفته است

بسپار/ ایران پلیمر شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان به نام برادران علیخانزاده شناخته می شود. این شرکت در کنار فعالیت های تولیدی خود، بنیاد غیردولتی، غیرانتفاعی و خیریه الوان را نیز به نام پدر بنیان گذاشته است.

مجتبی علیخانزاده، عضو هیات مدیره این شرکت و معاون روابط عمومی و تبلیغات و بخش فروش صنعتی در گفت و گویی با گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر در آستانه نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین شرکت کرد.

 

بسپار – چهار دهه از فعالیت الوان در حوزه ی رنگ می گذرد. تحلیل و ارزیابی شخص شما از کارنامه این شرکت چیست؟

علیخانزاده: به نظرم در طی این سالها، الوان به عنوان یکی از موفق ترین تولیدکنندگان صنعت رنگ عمل کرده است. گواه موفقیت آمیز بودن برنامه های توسعه محور الوان، در تمامی حوزه ها از تولید گرفته تا حوزه ارتباطات و تبلیغات، قدرت و اعتبار برند الوان است. در کنار برنامه هایی که در زمینه توسعه داشتیم، باید به نقش مهم مشتریان وفادار الوان اشاره کنم. این مشتریان در سراسر کشور به واقع نقش مهم و اساسی در معرفی و ماندگاری برند الوان داشته و دارند. البته این موضوع یعنی مشتری مداری نیز در قالب برنامه های اصلی شرکت به صورت سازمان یافته همواره مورد توجه یکایک اعضای محترم هیات مدیره الوان قرار دارد.

 

بسپار- چرا صنعت رنگ با وجود سابقه ی زیاد در کشور، توسعه ی چندانی نداشته؟ در حال حاضر ایران با سرآمدان این حوزه چه قدر فاصله تکنولوژیک دارد؟

علیخانزاده: من بر خلاف نظر شما معتقدم صنعت رنگ به خصوص در سالیان اخیر از جمله صنایع موفق کشور بوده است، چرا که علاوه بر تامین نیاز داخلی توانسته است در زمینه صادرات نیز فعال باشد. البته من به عنوان عضو هیات مدیره این شرکت برپایه پیشرفت های الوان اظهار نظر می کنم. ما در سالیان اخیر در زمینه تولید رنگ های آب پایه و نیز تولیدات سازگار با محیط زیست اقدامات مهم و قابل توجهی داشتیم. تولید انواع محصولات و پوشش های صنعتی و ساختمانی از دیگر مواردی است که ما در سالیان گذشته در آن پیشرفت بسیار کرده ایم به گونه ای که در پروژه های بسیار عظیم داخلی با بهره گیری از همین تولیدات، محصولات مشابه رقبای خارجی مورد استفاده قرار نگرفتند. مشارکت در پروژه هایی بزرگی مانند تامین پوشش های صنعتی در پروژه های بزرگ نفت، گاز و صنایع مهم دیگر و همچنین پرژه های بزرگ عمرانی و ساختمانی مانند مجتمع های بزرگ مسکونی و تجاری و تامین پوشش های مختلف پروژه مجتمع تجاری ایران مال که در جهان جزو بزرگترین مال های تا به حال ساخته شده محسوب می شود از جمله این پروژه ها است. انواع محصولات الوان از انواع پوشش های ضدحریق تا رنگ های مختلف و پوشش های کف در این پروژه های عظیم به کار گرفته شده است. این افتخاری برای ما به عنوان یک تولیدکننده داخلی محسوب می شود.

 

بسپار- در حوزه ی انتقال یا خلق دانش فنی و همچنین صادرات محصولات، چه دستاورد هایی داشته اید؟

علیخانزاده: در زمینه تحقیقات و بهره گیری از دانش روز دنیا، الوان با بهری گیری از فن آوری نانو و با تلاش واحد تحقیقات خود محصولات صنعتی و ساختمانی  خاصی را تولید کرده است. الوان همچنین با تاسیس چند آزمایشگاه مجهز و با بهره گیری از دانش نیروهای جوان و متخصص، در زمینه تحقیقات دستاوردهای فراوانی داشته و دارد. از سوی دیگر بخشی از این تحقیقات به تولید انبوه منتج شده است. تولید محصولاتی همچون رنگ آنتی باکتریال، چسب سنگ مگااستون الوان، پوشش های ضد حریق، محصول نانوسیل و بسیاری محصولات دیگر از جمله اقدامات الوان در زمینه بهره گیری از دانش فنی روز محسوب می شود.

در زمینه صادرات نیز بهتر است برابر مستندات و ارزیابی های نهادهای مسوول صحبت کنم. ما طی سالیان متمادی به صورت مستمر به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شده ایم و این انتخاب با در نظر گرفتن میزان و رشد حجم صادرات انواع محصولات الوان بوده است.

 

بسپار- تیم تحقیق و توسعه ی الوان چه موفقیت هایی را تا به امروز تجربه کرده و چه برنامه هایی را در دست اجرا دارد؟

علیخانزاده: همانطور که گفتم تا کنون الوان و تیم تحقیق و توسعه آن اقدامات مهمی داشته اند که به تولید نیز منجر شده است. این برنامه های توسعه محور همچنان ادامه دارد. در اینجا لازم است از جناب آقای مهندس رضا علیخانزاده، معاونت واحد تحقیق و توسعه الوان و همکاران پر تلاش ایشان نام ببرم.

این واحد با ارزیابی نیاز داخلی به انواع پوشش های صنعتی و ساختمانی توانسته است گام های مهمی در زمینه توسعه محصولات الوان و رفع نیاز داخلی بردارد.

همچنین علاوه بر محصولاتی که در بخشی از همین مصاحبه به آن اشاره شد، محصولات جدید دیگری نیز در راه است که قطعا در زمان مقتضی جزییات هر یک از آنها را اعلام می کنیم. تمامی این موفقیت ها در شرایطی به دست آمده که متاسفانه کشور درگیر تحریم های ظالمانه ای شده است. اما با وجود محدودیت ها تیم تحقیق و توسعه الوان هیچگاه دست از تلاش برنداشته است.

 

بسپار- ایا در زمینه بومی سازی محصولات وارداتی که تهیه ی آن ها در سنوات اخیر با مشکل مواجه شده دستاوردی داشته اید؟

علیخانزاده: بله، برنامه هایی داشته و خواهیم داشت. هم اکنون نیز توان تولید بیشتر محصولات که در خارج از کشور تولید می شود را داریم. البته معتقدیم که برای دست یابی به شرایط مطلوب تر لازم است تا دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت های لازم را داشته باشد. ما به عنوان بخش تعاونی معتقدیم که در شرایط کنونی، توجه بیشتر به تعاونی های تولیدی و رفع موانع مختلف می تواند در جهت بهبود و رشد اقتصادی تعیین کننده باشند اما متاسفانه تا کنون حمایت های لازم از تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان بخش تعاون کمتر صورت گرفته است.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو  را در شماره 206 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا