اخبار

گفت و گو با محمدحسین یزدی نیا، مدیر فنی و آزمایشگاه های رنگسازی شب رنگ، کیمیااکسیر آسیا: امان از نشت اطلاعات!

بسپار / ایران پلیمر محمد حسین یزدی نیا، مسوول فنی و آزمایشگاه های شرکت رنگ سازی شب رنگ، کیمیا اکسیر آسیاست. او بالغ بر ۲۰ سال در صنعت رنگ و رزین تجربه کار دارد. تحصیلاتش لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فوق لیسانس مهندسی پلیمر گرایش علوم و فناوری رنگ از همین دانشگاه است. با او در خصوص تولیدات و فضای اقتصادی روز صنعت پوشش گفت و گو کردیم.

یزدی نیا: شرکت رنگ سازی شبرنگ در سال ۱۳۷۵ و با همت جناب موسی اینانلو، (رئیس هیات مدیره) و تلاش آقای مهندس سعید اینانلو (مدیریت عامل با تولید رنگ و تینر در البرز و شهرک صنعتی اشتهارد شروع به کار کرد. با تلاش های رییس هیات مدیره ابتدا در حوزه تولید رنگ های صنعت چوب و انواع تینرها فعال بود ولی بعدها توسعه پیدا کرد و انواع رنگ ها و لاک ها و حلال های شیمیایی و همچنین رنگ های ساختمانی و رنگ های تخصصی صنعت چوب در این مجموعه تولید شد. همراه با تولید و عرضه این محصولات در کشور، کار صادرات هم آغاز شد و قدم های خوبی در راستای پخش محصولات در کشورهای همسایه برداشته شد.
با توجه به این که در بخش صادرات جزو شرکت های خوشنام و معروف بودیم در این راستا استانداردهایی که لازم بوده مثل استاندارد های مدیریت کیفیت اخذ کردیم همراه با ISO 9001 و ISO 8001 و استاندارد کیفیت CE. همچنین در بخش رنگ های ساختمانی هم استانداردهای ملی را داریم.
ما در کنار برند شبرنگ، برندی هم به نام گلدن فیش به ثبت رسانده و بنا داریم در زمینه رنگ های صنعتی و دریایی با این برند ادامه فعالیت بدهیم البته همانگونه که مستحضرید با توجه به تحریم های به وجود آمده، تولید رنگ در زمینه دریایی با مشکل مواجه شده که انشااله در آینده با درایت مدیران شرکت این مشکل نیز برطرف خواهد شد. مجموعه شبرنگ با شرکت در نمایشگاه های مختلفی مانند نمایشگاه بین المللی تهران که هر ساله برگزار می شود و همچنین در نمایشگاه رنگ های دریایی در جزیره کیش و حضور فعال در نمایشگاه های خارجی کشورهای منطقه گام بلندی را در راستای جهش تولید و معرفی برند خود برداشته است.
با توجه به وجود تحریم های گسترده ای که در چند سال اخیر مشاهده می کنیم و فشار این تحریم ها در صنایع مختلف، از جمله صنایع رنگ و رزین هم تاثیر گذار بوده، خصوصا در بخش واردات مواداولیه. همانطور که می دانید، بخش عظیمی از این صنعت وابسته است به مواد اولیه وارداتی خارجی و کار یک مقدار سخت شده. ولی از آنجایی که ما بخش فعالی در زمینه بازرگانی داریم و هم در زمینه صادرات و هم در زمینه واردات مواداولیه فعال هستیم، کمتر مشکل داشته ایم. در واقع بخشی از این مواداولیه ای را که وارد می کنیم به مصرف واحدتولیدی خودمان می رسد و بقیه را به فروش می رسانیم. انواع مواداولیه رزین و حلال های وارداتی و انواع اکستندر ها و پیگمنت ها را وارد می کنیم.
ضمنا مجموعه شبرنگ فعالیت عمده ای را در زمینه تولید استرها آغاز کرده و در زمینه تولید بوتیل استات و اتیل استات با گریدهای مختلف فعالیت می کند. البته برنامه شرکت گسترش تولید در زمینه حلال ها هست.
خوشبختانه تحریم ها و مشکلات اقتصادی که الان گریبان گیر اقتصاد ما است هیچ تاثیری در روند تولید ما نگذاشته و ما روز به روز در حال افزایش تولید هستیم و با حداکثر توان تولید خود مشغول به کار.
ضمنا در راستای افزایش و بهبود توان تولید، مدیریت مجموعه کارخانه جدیدی هم در کنار کارخانه فعلی خریداری نموده که در حال تجهیز و راه اندازی آن هستیم. ما جزو مدعیان تولید رنگ تخصصی چوب در ایران هستیم و در بخش ساختمانی هم در حال توسعه محصولات هستیم.

بسپار- صنعت رنگ و رزین کشور به طور مشخص در شرایط فعلی (تحریم ها و همه گیری کرونا) با چه مسایلی دست و پنجه نرم می کند؟ و مدیریت صنعت و تولید در شرایط فعلی چه مشخصه هایی دارد؟
یزدی نیا: بله، متاسفانه بیماری کرونا در این روزها گریبانگیر صنعت کشور شده، هرچند تاثیری روی تولید ما نگذاشته و با رعایت موارد بهداشتی که مدنظر همه هست ما به کار تولید ادامه می دهیم.
تحریم ها بزرگترین ضربه را در بخش تامین مواداولیه به تولیدکنندگان زده است و علتش هم تحریم ها و نوسان نرخ ارز است که به تازگی به اوج خودش رسیده، در عرض چند ماه قیمت ارز از ۱۲-۱۳ هزار تومان به بالای ۲۰ هزار تومان رسید و این خودش باعث شد تامین مواداولیه با مشکل روبرو بشود. ولی با درایت و تیزهوشی مدیران، می توان از این مشکلات عبور کرد و شرکت ما هم توانسته تا الان از این شرایط بحرانی به سلامت عبور کند و خللی در کار تولید آن ایجاد نشود.

بسپار- صنعت رنگ کشور تا امروز صنعتی فرمول پایه بوده است؟ این امر در به کار گیری نیروی انسانی چه محدودیت هایی را به مدیران صنعتی تحمیل می کند؟
یزدی نیا:صنعت رنگ و رزین هم مثل خیلی از صنایع تامین مواد شیمیایی، وابستگی شدید به فرمولاسیون دارد یعنی محصول خوب را فرمولاسیون خوب به وجود می آورد. البته علاوه بر فرمولاسیون موارد دیگری هم هست که تاثیر زیادی در کیفیت دارد. بخشی از فرمولاسیون هر شرکتی به گروه R&D هر شرکت برمی گردد. خیلی از شرکت ها وابستگی دارند به شرکت های خارجی و در واقع تحت لیسانس هستند. خصوصا در بخش رنگ های دریایی، خودرویی و رنگ های تخصصی. اینها در واقع هر سال با پرداخت مبلغی تحت لیسانس یک شرکت خارجی قرار می گیرند و فرمولشان را تهیه می کنند. یک بخش دیگر هم که R&D دارند و فرمول را تولید و تغییر می دهند. یک تعدادی از شرکت ها هم هستند که به افراد وابسته هستند و افراد در واقع بخش فرمولاسیون را اداره می کنند و این البته از معایب صنعت رنگ و رزین هست و خیلی از صنایع دیگر مثل آرایشی و بهداشتی. فردی سال ها در یک شرکت کار می کند و تجربه کسب می کند و فرمول ها را یاد می گیرد و با انتقال فرد به یک شرکت دیگر متاسفانه فرمول ها هم منتقل می شود!

بسپار- فناوری و نوآوری چه نقشی در واحد شما دارد؟ آیا محصول یا محصولاتی بوده که با توجه به تحریم ها بومی سازی کرده باشید و نتیجه بخش بوده باشد؟
یزدی نیا: فناوری و تکنولوژی جدید در صنعت رنگ و رزین خیلی تاثیر دارد و با توجه به کاربرد های خاصی که امروزه برای رنگ های مختلف به وجود آمده و نیاز صنایع مختلف به رنگ های تخصصی و خاص، خب تکنولوژی هم خیلی می تواند کمک کند. به عنوان مثال در صنعت ساختمان، امروزه رنگ های زیادی با کاربردهای خاص مورد نیاز هست مثل رنگ های آنتی داست، رنگ های عایق حرارتی و … و استانداردهای خاصی هم برای آنها مشخص شده است. همچنین رنگ های پایه آب خاص که واقعا مورد نیاز کشور ما هستند. در بخش رنگ های دریایی کاربردهای خاصی برای رنگ های ضد خوردگی و رنگ های آنتی فولینگ نیاز است که کار بشود روی اینها و از دانش روز دنیا استفاده بکنیم. در بخش رنگ های آنتی فولینگ شدیدا به تکنولوژی روز دنیا نیاز داریم که پا به پای دنیا جلو بریم و برای جلوگیری از مسمومیت جانداران و گیاهان دریایی و در واقع پاکسازی محیط زیست بتوانیم از تکنولوژی هایی استفاده کنیم که از سموم در آن استفاده نشود. در بخش رنگ های صنعت چوب، کارهای جدیدی در حال انجام است و قدم هایی برداشته می شود. رنگ های فوری دارد کنار می رود و در اروپا خیلی رو آورده اند به رنگ های پلی اورتان مخصوص چوب. دانش جدید و روز در حال جایگزینی رنگ های سنتی و قدیمی است. ما هم خیلی قدم های خوبی برداشته ایم و خیلی از این رنگ ها را بومی سازی کردیم و در حال تولید آنها هستیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا