اخباراخبار ویژه

گفت و گو با محمد جعفری، مدیر فروش و بازاریابی NBM: گسترش استانداردهای زیستی و افزایش امید به زندگی پیشران صنعت پزشکی است

بسپار/ ایران پلیمر فعالیت شرکت نکو بهینه ماشین (NBM) در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش انواع دستگاه های تزریق پلاستیک و لوازم جانبی از سال 1381 آغاز شده است. این شرکت در سال 1394 پس از 12 سال همکاری با شرکت سازنده دستگاه های تزریق پلاستیک هایشینگ (Haixing)، موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت ایزومی (Yizumi)،  یکی از بزرگترین شرکت های چینی سازنده دستگاه های تزریق پلاستیک شد. پس از آن سبد محصولات، روز به روز تکمیل تر شد و امروزه علاوه بر نمایندگی انحصاری دو شرکت مطرح در زمینه دستگاه های تزریق پلاستیک، فروش و توزیع دستگاه های بادی، قالب های تزریق پلاستیک، لوازم جانبی و انواع ربات های صنعتی را به سبد محصولات خود افزود.

گفت و گوی زیر با محمد جعفری، مدیر فروش و بازاریابی این مجموعه با تمرکز بر تجهیز واحدهای تولید قطعات پزشکی پلیمری انجام شده است.

 

جعفری:  شرکت نکو بهینه ماشین (NBM) در سال 1381 رسماً فعالیت خود را در زمینه واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش دستگاه­های تزریق پلاستیک آغاز کرد. در طول 20 سال گذشته با فروش بیش از 4000 دستگاه تزریق پلاستیک تجربیات و دانش گسترده­ای به دست آورده­ایم و همواره یکی از رهبران بازار ایران در این حوزه به شمار رفته­ایم.

علاوه بر فروش دستگاه­های تزریق پلاستیک YIZUMI و HAIXING سبد محصولات NBM در گذر زمان گسترش یافته است به گونه­ای که امروز در زمینه تامین کلیه تجهیزات فراوری پلاستیک مانند ماشین­­آلات قالبگیری بادی، اکستروژن، تزریق ایستاده (عمود تزریق)، تزریق سیلیکون، لوازم جانبی و تجهیزات اتوماسیون دارای قرارداد نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش انحصاری از معتبرترین برندهای چینی هستیم. افزون بر موارد یاد شده در سال­های اخیر ارائه خدمات تخصصی مشاوره و راه­اندازی کارخانه و خطوط تولید کلید در دست را نیز به خدمات خود افزوده­ایم.

 

بسپار- در بحث مربوط به تولید قطعات پزشکی و پیچیدگی این قطعات، اهمیت ماشین آلات تولید قابل چشم پوشی نیست. بفرمایید شرکت NBM چه ماشین هایی در حوزه تزریق و بادی برای تولید تجهیزات پزشکی عرضه می کند؟ با چه مشخصات فنی؟

جعفری: ماشین­آلات تولید قطعات پزشکی باید به لحاظ بهداشتی شرایط ویژه­ای داشته باشند. از این گذشته بسیاری از قطعات پزشکی دارای محدوده تلرانس ابعادی و هندسی، بسته­ای هستند، از این رو برای تولید آنها باید از دستگاه­هایی با دقت و تکرارپذیری بالا استفاده کرد. دستگاه­های تزریق پلاستیک، تزریق سیلیکون، اکستروژن و قالبگیری بادی که NBM برای تولید قطعات پزشکی ارائه می­دهد از تنوع بی نظیری برخوردارند و طیف وسیعی شامل دستگاه­های تمام برقی، هیبریدی، هیدرولیکی سروو با سیستم روانکاری Closed-loop و غیره را شامل می شوند. کارشناسان فروش نکو بهینه ماشین بسته به الزامات اختصاصی و کلاس خطر هر تجهیز پزشکی، دستگاه مناسب را به مشتری پیشنهاد می­کنند.

 

بسپار- تا کنون چند شرکت را در کشور به چند خط مجهز کرده اید؟ و تولیدکننده چه قطعاتی هستند؟ با چه ظرفیت هایی؟

جعفری: تعداد مشتریان NBM به بیش 1000 مشتری می رسد، که در 14 صنف مختلف فعالیت دارند. اما اختصاصا در رابطه با مشتریان تولید کننده قطعات پزشکی و بهداشتی فکر می کنم بیش از صد مشتری شرکت داشته باشیم.

 

بسپار- یکی از نکات تولید قطعات پزشکی اهمیت اتاق های پاک است. آیا شرکت NBM این فضا را نیز برای واحد تولیدی با توجه به استانداردهای موجود برای آن، آماده سازی کرده و تحویل می دهد؟

جعفری: تولید برخی از تجهیزات پزشکی مستلزم رعایت الزامات و استاندارد­های سخت گیرانه­ای مانند تولید یا مونتاژ در اتاق تمیز (Clean room) است. از آنجا که ساخت اتاق تمیز زمینه­ای جدا و خارج از حیطه تخصصی ماست، در موارد پروژه­های کلید در دست، طراحی و ساخت اتاق تمیز را با همکاری و کمک پیمانکاران مجرب به انجام می­رسانیم.

 

بسپار چه کسری از فروش شما به طور سالانه به خطوط تولید قطعات پزشکی اختصاص دارد؟

جعفری: در سال گذشته حدود 15 درصد.

 

بسپار- تکنولوژی ماشین های در حال کار در ایران در بخش مورد اشاره با تکنولوژی برتر در کشور های صنعتی در کجاها فاصله دارد؟

جعفری: بیشتر دستگاه­های تولید پلاستیک در ایران دارای تکنولوژی قدیمی هستند و از سیستم تولید و انتقال توان هیدرولیکی با استفاده از موتور القایی بهره می­برند. این دستگاه­ها بهره­وری پایینی دارند و محیط تولید را آلوده می­کنند. عمده آلودگی ایجاد شده توسط این دستگاه­ها ناشی از ریزش و تبخیر روغن هیدرولیک یا سیالات روانکاری است و به همین علت نمی­توان از آنها در اتاق تمیز استفاده کرد.

تولید تجهیزات پزشکی در کشورهای صنعتی استانداردهای بالاتری دارد، به علاوه بحث بهره­وری و مصرف انرژی نیز از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است، از این رو دستگاه­هایی با فناوری برتر مانند دستگاه­های تمام برقی، هیبریدی و یا سروو-هیدرولیک جایگزین دستگاه های قدیمی شده­اند.

 

بسپار- آیا این آمار در طول دنیاگیری کرونا دستخوش تغییرات شد در کشور؟ اهمیت عرضه ماشین آلات تولید قطعات پزشکی را در کنترل همه گیری چه قدر می دانید؟

جعفری: در دوره همه­گیری ویروس کرونا تقاضا برای تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات مدیریت راه هوایی، ست­های تنفسی و ماسک اکسیژن به شدت افزایش یافت. از آنجا که این تقاضا در سراسر جهان به یکباره ایجاد شده بود، عرضه کنندگان بین الملی این محصولات قادر به تامین نیاز تمامی مشتریان نبودند و همین امر موجب روی آوردن سرمایه گذاران داخلی به تولید این محصولات شد. طبیعتاً تولید هیچ قطعه پزشکی پلاستیکی بدون استفاده از ماشین­آلات تولید مناسب امکان پذیر نیست و ما در نکو بهینه ماشین به خود می­بالیم که توانسته­ایم با تامین ماشین­آلات با کیفیت، از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی پشتیبانی نموده و سهمی کوچک در مهار بیماری کرونا داشته باشیم.

 

بسپار- آیا در حال حاضر ورود ماشین آلات صنعت پلاستیک با معضلات خاصی همراه است؟

جعفری: وجود تحریم­ها از یک سو و محدودیت­های وضع شده داخلی برای واردات ماشین­آلات از سوی دیگر چالش­هایی را ایجاد کرده­اند.

ماشین­آلات وارداتی NBM تماماً از فناوری­های پیشرفته­ای برخوردارند که ماشین­آلات تولید داخل از آنها بی بهره­اند، از این رو واردات این دستگاه­ها آسیبی به بازار هدف ماشین سازان داخلی وارد نمی­کند. فلسفه فکری مدیران ما، این شرکت را همواره به سوی گشایش بازارهای نو هدایت کرده است و از این رو هیچ گاه خود را در مقام رقابت با ماشین­سازان داخلی قرار نداده­ایم، بلکه با تامین تجهیزات ویژه و دارای فناوری برتر توانسته­ایم از موانع عبور کرده و جایگاه خود را در بازار تثبیت نماییم.

 

بسپار_ بحث فناوری و تکنولوژی ماشین آلات را در توسعه صنعتی یک کشور و اقتصادی شدن تولید و صادرات چه قدر حایز اهمیت می دانید؟

جعفری: بی تردید تولید کنندگان ایرانی بدون استفاده از ماشین­آلات دارای فناوری روز نمی­توانند در بازارهای خارجی توفیقی کسب کنند. کیفیت تولید قطعه، بازدهی و ارزش آفرینی ماشین­آلات نوین فراوری پلاستیک به طرز چشمگیری ارتقا یافته است که کاهش هزینه­های تولید و ضایعات از یک سو و کاهش وابستگی به نیروی کار را در پی دارد. محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب می­توانند در رقابت با نمونه­های خارجی موفق عمل کرده و به شکل سودآوری در بازارهای بین المللی عرضه شوند. اعتقاد ما این است که توسعه صنعتی یک کشور نیازمند توسعه صنایع کوچک در آن کشور است و صنایع کوچک با افزایش سودآوری به طور طبیعی توسعه خواهند یافت.

 

بسپار- آینده صنعت قطعات پزشکی پلیمری در کشور آیا در حال رشد است یا به اشباع رسیده؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا