اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد محسن منصوری، مدیرعامل شرکت آرنا پتروگاز و پیمان مرادی مدیر تحقیق و توسعه: تولید در کنار تجارت فراملی

بسپار/ایران پلیمر آرنا پتروگاز، در سال 1391 با هدف ارائه خدمات در زمینه تامین مواد اولیه صنایع، صادرات و واردات انواع مواد شیمیایی، تامین تجهیزات و طراحی و اجرای پروژه­های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل و در سال 1392 تاسيس و به ثبت رسید.

محمد محسن منصوری، مدیرعامل شرکت آرنا متولد ۱۳۶۳ و لیسانس طراحی صنایع نفت و فوق لیسانس مهندسی صنایع پتروشیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشجوی DBA در دانشگاه تهران است.

 

منصوری:  شرکت آرنا پتروگاز را در سال ۱۳۹۱ با تکیه بر دانشی که داشتیم پایه ریزی کردیم و در سال ۱۳۹۲ به ثبت رسید. در سه حوزه بازرگانی، مهندسی و اجرا در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی آغاز به فعالیت کردیم. فعالیت ما گسترش پیدا کرد و با بسیاری از صنایع زیربنایی ایران مراوداتی داشتیم و توانستیم پروژه فعال بگیریم و سال ۹۴ دفاتر شرکت افزایش پیدا کرد. دفتر مرکزی ما در ابتدا در مشهد بود و بعد از آن در تهران و اهواز و شیراز و همدان هم دفتر دایر کردیم.

همچنین شعبی را با نام آرنا در کشورهای دیگر با کمک شرکای تجاری خود ایجاد کرده ایم، در امارات، چین و کانادا. تقریبا دو سال پیش دوستان واحد تحقیق و توسعه به این نتیجه رسیدند علاوه بر ارزآوری هایی که محصولات خود ما دارد، در قسمت تامین تولیدات داخلی هم واحد تولیدی را راه اندازی کنیم و شرکت توانست در زمینه پلیمرهای شوینده های صنعتی و بعضی از مواد شیمیایی کار و تولید را آغاز کند که توضیحات تکمیلی را مهندس مرادی مدیر واحد تحقیق و توسعه اعلام خواهند کرد.

 

مرادی: پیمان مرادی هستم. مخترع و پژوهشگر در صنعت پلیمر و صنایع شیمیایی و مدیر تحقیق و توسعه خانواده بزرگ آرنا. رویکرد ما از سال ۱۴۰۰ رویکرد تولیدی با نگاه دانش محور و همچنین پر کردن خلأها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با نگاه زیست محیطی است. در زمینه پلیمر در کامپاندهای نوین و کامپاندهای مهندسی و در صنایع شیمیایی افزایش بهره‌وری و استحصال مواد نوین از پایه های روتین پالایشی کشور را در دستور کار داریم.

به عنوان یک مرجع تلاش می کنیم دانش خلق کنیم و در اختیار سایر شرکت‌های همکار قرار دهیم و تحقیق پایه برنامه‌های آتی شرکت است. در سال جاری دو قطعه تولیدی را توسعه دادیم و در حال حاضر در نانو کامپاندها در حال توسعه و در الیاف کربنی در حال پژوهش هستیم.

در خصوص هیدروژل های دارویی به عنوان ساپلایر بخشی از مواد اولیه در حال فعالیت هستیم که نگاه مدیر عامل شرکت در این زمینه به ما در تولید کمک کرده است. چون تولید در شرایط فعلی کشور کار بسیار سخت و مشکلی ست اما این نیاز در جامعه کنونی و بازار هدف ما باعث شد تا به صورت حرفه‌ای تر به آن ورود پیدا کنیم.

برنامه هایی که در توسعه یک ساله و سه ساله و ۵ ساله مدون کرده ایم به صورت کاملاً شفاف در حال اجرایی شدن هستند. نگاه آرنا پتروگاز نگاهی برای حفظ محیط زیست در کنار علم و صنعت است.

 

 

بسپار- اشاره به ارزآوری شرکت آرنا پترو گاز کردید. صادرات شما چقدر بوده و به چه کشورهایی؟

منصوری:  همانطور که مستحضرید صادرات محصولات به اقتصاد کشور کمک می کند و از نقاط قوت کشور ما کالاهای زنجیره پایین دستی به خصوص مواد پلیمری است. در این صنایع آرنا پتروگاز مفید واقع شده و ارزآوری بسیار خوبی در زمینه پلیمر و مواد کمیکال و برخی از کودهای کشاورزی و زیرمجموعه های مواد پترولیوم و بعضی از حلال های خاص داشته است. بازارهای فعالیت، حوزه های مختلفی از جمله چین و کشورهای حوزه CIS و کشورهای همسایه ایران بوده است. ما با اتاقهای توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی در حال همکاری هستیم و علاوه بر نمایشگاه های داخلی در نمایشگاه‌های خارجی هم شرکت می کنیم و مراودات تجاری بسیار خوبی را در همین نمایشگاه ها پیدا کرده ایم.

 

 

بسپار- چشم انداز آرنا پتروگاز در سالهای آتی چگونه خواهد بود؟

منصوری: اگر بخواهیم چشم انداز ۵ ساله برای شرکت ترسیم کنیم نگاه ما بیشتر توسعه بازارهای خارجی و در نگاه داخلی توسعه محصولات دانش‌بنیان است. اتصال این دو نگرش با هم به پیشرفت ما کمک خواهد کرد. در این چند سال خوشبختانه بحث دانش بنیان رونق گرفته اما متاسفانه کالاها منطبق با نیاز مشتری نبوده است، یعنی ابتدا محصول را تولید کرده ایم و بعد خواسته ایم برای آن بازار پیدا کنیم. امیدوارم این نگاه در واحد تحقیق و توسعه شرکت آرنا نگاهی دو سویه باشد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 239ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا