اخبار

گفت و گو با محمد محققیان، مدیرعامل کوپل شیمی سپاهان: هدف ما تولید تمامی ترکیبات سیلیکونی و سیلیکاتی در صنایع مختلف است

بسپار/ ایران پلیمر محمد محققیان، مدیر عامل شرکت کوپل شیمی سپاهان است. این شرکت در سال ۹۲ با هدف تولید مواد و رزینهای پایه سیلیکاتی و همچنین عامل‌های کوپل کننده سیلانی مورد مصرف در صنعت رنگ و رزین تاسیس شد. اما کم کم حوزه کاری توسعه و به سوی صنعت ساختمان گرایش بیشتری پیدا کرد. در حال حاضر تولیدات این شرکت شامل چند گروه کلی هستند که شامل پرایمرهای سیلیکاتی نفوذگر، کوپل کننده‌های سیلانی، انواع آبگریزکننده‌های پایه آب و پایه حلال، اسید استین برای رنگ‌ آمیزی دکوراتیو بتن، انواع ملات‌های ترمیم‌کننده و مواد آب بندی، شوینده‌های نماهای ساختمانی و همینطور پوشش‌های نانو برای نماهای ساختمانی است. کوپل شیمی سپاهان در سال 1395 به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته‌شده است. محققیان می گوید، هم اکنون این واحد به عنوان اولین و تخصصی ترین واحد تولید ترکیبات سیلیکاتی و سیلیکونی در ایران فعالیت و محصولات پایه سیلیکاتی و سیلیکونی خودرا با برند COUPSYL® (کوپسیل) ارایه می کند.

بسپار- کاربرد و کارکرد محصولات تولیدی شما در چه صنایعی است؟ 
محققیان: اصولا کارایی محصولات ما برای بتن اجرا شده است. سیلیکات های پابه لیتیومی یا همان سخت کننده های بتن پایه لیتیومی برای افزایش استحکام، خواص سایشی و نفوذناپذبری بتن به کار می روند. در محموع این مواد می تواند بتن با ظاهر نامناسب و ساده خود را به یک سطح زیبای نهایی با خواص عالی و ماندگار تبدبل کند. این محصول می تواند برای کلیه سطوح سیمانی به عنوان محافظ استفاده شود.
در حال حاضر در مقایسه با کفپوش هایی مانند اپوکسی و پلی اورتان برای کفهای بتنی،  عملیات گلیزینگ بتن (تبدیل بتن به سطح نهایی شیشه ای) با سخت کننده های پایه لیتیومی هزینه در حدود 30- 50 % اپوکسی و پلی اورتان دارد.
برای  رنگ آمیزی دکوراتیو بتن بعد از اجرای بتن، شرکت ما اسید استین را به مشتریان پیشنهاد می دهد. اسید استین یک رنگ واکنشی است که با بتن و هرملات  بایه سیمانی واکنش می دهد و بسته به عیار سیمان و مدت زمان و نحوه اجرا تولید رنگهای نامنظم، با زیبایی خاص خود را روی سطح بتن  می دهد. این رنگ ها در ایران بسیار جدید هستند و هنوز کاملا شناخته شده نیستند. بنابراین جای خود را را به طورکامل  در بازار باز نکرده اند. اما مطمئنا در چند سال آینده کاملا جایگاه خود را پیدا می کنند.
سخت کننده های سیلیکاتی لیتیومی در بسیاری موارد جنبه منحصربفرد دارند و قابل جایگزینی با سایر پرایمرها و پوشش ها نیستند. از جمله در موارد زیر:
1-    مهار تنفس سطح 
2-     مهار فشار منفی و مثبت
3-    حفاظت از لایه های اپوکسی و پلی یورتان با مهار فشار منفی 
4-    مهار شوره در مصالح سنگی، آجری، بتنی و مانند آن 
5-    مهارخوردگی شیمیایی جوی 
6-    حفاظت از بناهای تاریخی 
7-    حفاظت از نماهای سنگی و آجری
8-    افزایش مقاومت سایشی، ضد غبار کردن و براق کردن (گلیزینگ) کف های بتنی

بسپار- آیا محدودیتی هم در اجرا دارند؟ 
محققیان: بله این محدودیت ها عبارتند از:  
1-    برای اعمال سخت کننده های سیلیکاتی لیتیومی  بر روی بتن باید از زمان اجرای بتن 14 روز گذشته و بتن به استحکام متوسط خود رسیده باشد.
2-    به دلیل مقاومت پایین در شرایط اسیدی در فضاهایی که اسید شویی نیاز هست سخت کننده های سیلیکاتی لیتیومی نمی توانند به عنوان پوشش نهایی استفاده شوند.
3-    عدم ایجاد فام و رنگ 

بسپار- چه طور شد که تولید این محصولات را در برنامه قرار دادید؟ 
محققیان: هدف شرکت ما تولید کلیه ترکیبات سیلیکونی و سیلیکاتی در صنایع مختلف است. در  ابتدا  با پیشنهاد مشتریان به ساخت تعدادی از این محصولات روی آوردیم. این محصولات جایگزین برند هایی مانند لیتورین، الترا گلاس ترکیه و کانسالیدک کانادا هستند.
بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده در تولیدات ما از داخل تامین می شود.

بسپار- سایر محصولات برای نماهای ساختمانی اشباع کردن، آب گریز و غبار گریز و … را هم تولید می کنید. 
محققیان: آبگریزکننده های سطوح ساختمانی به دلیل وجود گروه های آلی ( آلکیل) در ساختار این مواد نفوذشان نسبت به پرایمرهای سیلیکاتی نفوذگر کمتر هست. همچنین به دلیل داشتن گروهای آبگریز آلکیلی صفات آب گریزی عالی از خود نشان می دهند.
کاربرد اصلی این مواد  ایجاد صفات آب گریزی و غبار گریزی روی سطوح عمودی و مایل ساختمانی بدون امکان مهار فشار آب و بخار  است. به همین دلیل در سطوح افقی و در برابر آب ایستا پیشنهاد نمی شوند.
آبگریزکننده های سیلیکوناتی یک ماده آب‌گریز کننده آب پایه است. این ماده قابلیت نفوذ در سطوح ساختمانی را دارد و می‌تواند از نفوذ آب و ایجاد شوره بر روی انواع نماهای ساختمانی جلوگیری کند. همچنین این محصول به دلیل داشتن خاصیت آب‌گریزی بالا باعث ایجاد خاصیت خود تمیز شوندگی بر روی نماهای ساختمانی خصوصا سطوح آجری و گچی می‌شود. این مواد روی سطوح آلومینو سیلیکاتی عملکرد عالی دارند و دارای طول عمر مفید بین 3-5 سال هستند و روی بستر های کربناتی و آهکی از جمله سنگ های تراورتن و گوهره دارای طول عمر کوتاه تری هستند.
پوشش سیلیکونی بر پایه سیلان- سیلوکسانی آب پایه این محصول جهت آب‌گریز کردن انواع سطوح ساختمانی، چوبی و حتی فلزی و شیشه‌ای به کار می رود. همچنین این محصول به دلیل داشتن خاصیت آب‌گریزی باعث ایجاد خاصیت خود تمیز شوندگی بر روی نماهای ساختمانی می‌شود و با آبگریز کردن انواع سطوح ساختمانی از نفوذ آب و ایجاد شوره بر روی انواع نماهای ساختمانی می تواند جلوگیری کند. این مواد روی سطوح آلومینو سیلیکاتی عملکرد عالی دارند و دارای طول عمر مفید بین 3-5 سال می باشند.
در حال حاضر شرکت کوپل شیمی سپاهان به عنوان تنها تولیدکننده مونومرهای اصلی سیلیکونی، انواع مواد آبگریز کننده سیلیکوناتی و همچنین مواد آبگریزکننده های سیلان- سیلوکسان حلال پایه و آب پایه را برای انواع سطوح ساختمانی اعم از سنگ، بتن، آجر، چوب و حتی شیشه به صورت محصولات اختصاصی آن مصالح تولید و این محصولات با برند کوپسیل عرضه می کند.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره   203 ویژه نامه پوشرنگ  در پایان  شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا