اخبار

گفت و گو با مدیران شرکت نکوسازپلیمرصنعت آریا: تناسب سرمایه و کارایی ماشین آلات، مساله این است!

بسپار می نویسد، یکی از شرکت هایی که در سال های اخیر در صنعت پلیمر و در فرآیند اکستروژن فعال بوده و ماشین آلات زیادی را در بازار ایران به فروش رسانده، شرکت Shanghai Jwell  چین است که نمایندگی آن را نکوسازپلیمرآریا بر عهده دارد. این شرکت همچنین نماینده شرکت Hans Weber  آلمان و برخی شرکت های دیگر همین حوزه است. در راستای موضوع این شماره یعنی فرآیندهای تولید لوله به سراغ شرکت یاد شده رفتیم و با پدرام ولی پور، مدیرعامل و مهدی بدلی، رییس هیات مدیره  گفت و گو کردیم.

 

بدلی: شرکت شانگهای جول چین متشکل از 14 شرکت است که تمام فرآیندهای صنعت پلاستیک ،ماشین آلات تزریق را به نوعی پوشش می دهد. بزرگترین اکسترودرساز و پرفروشترین در چین و یکی از پرفروش ترین در ایران بوده است. در ساخت اکسترودرهای تولید لوله و پروفیل، دیوارپوش،ورق،Market Leader بوده ودر زمینه خطوط  کامپاندینگ، گرانول سازی، بلوملدینگ و بازیافت هم از پرفروشترین های این صنایع می باشد.

در زمینه لوله نمایندگی شرکتHans Weber  را هم داریم که قدیمی ترین تولیدکننده خطوط لوله و پروفیل PVC است و بیش از 98  سال در صنعت آلمان حضور داشته و نیمی از این مدت را در تولید خطوط لوله پلی اتیلن هم وارد شده است. نمایندگی شرکت Icma San Giorgio ایتالیا را داریم که خطوط کامپاندینگ تخصصی و در حجم بالا عرضه می کنند و در شرایط تحریم از جمله شرکت هایی بودند که به صورت رسمی به خیلی از پتروشیمی های کشور ماشین فروختند. شرکت Econ اتریش سازنده پشت خط های خطوط کامپاندینگ و گرانول سازهای زیر آب است که اینها هم در تحریم همراهی خیلی زیادی با مشتریان ایرانی داشتند و ماشین آلات را مستقیم فروختند.

  Ct System ایتالیا شرکت دیگری است که نمایندگی آن را در ایران داریم و یک شرکت مهندسی است که در واقع کل طراحی و مهندسی یک کارخانه را انجام می دهد و انتقال مواد از سیلو تا خط تولید و از تولید تا بسته بندی و غیره را طراحی و تولید می کند.

در تولید ورق های خاص هم نمایندگی شرکت Esopp  فرانسه را داریم که جزو  تنها سه شرکت تولید کننده ورق های BOPP و BOPET در دنیا و تنها تولید کننده اروپائی خطوط تولید  کاغذ سنگ ها هستند و این تکنولوژی را در اروپا جلو برده و به نتیجه رسانده اند.

 

بسپار- به طور مشخص در خطوط لوله ماشین آلات Jwell و Weber چه ویژگی های فنی و ظرفیت های تولیدی دارند؟

ولی پور: لوله های پلیمری را اگر بخواهیم دسته بندی کنیم می شود آنها را در دو دسته تک لایه و چند لایه تقسیم بندی کرد. در زمینه خطوط تولید لوله های تک لایه،ما در زمینه های تولید لوله های  PVC,PE,PP  و همچنین لوله های خاص مانند لوله های PA سایز کوچک فعالیت داریم که اکسترودرهای لوله های PVC معمولا از نوع  دو مارپیچ هستند. در تک لایه ما در زمینه  PVC,PE,PPکار می کنیم که عمدتا اکسترودرهای دومارپیچ هستند. در زمینه لوله های چند لایه لوله های PE کاروگیت را داریم در قطرهای بالا و جزو معدود شرکت های چینی هستیم که تا قطر1600 میلی متر را به مشتریان ارایه می کنیم و همچنین ارائه انواع خطوط تولید لوله های چند لایه مانند لوله های چند لایه  PVC,PEX-AL-PEX و فوم PVC   نیز از محصولات این شرکت می باشند. در خطوط لوله های  PVC اروپایی ها اکثرا اکسترودرهای پارال را عرضه می کنند ولی Jwell هم Conical   و هم پارالل را ارایه می دهد. اکسترودرهای این شرکت قابلیت این را دارند که سیلندر و مارپیچ آنها متناسب با فرمولاسیون مورد نظر مشتری طراحی شود. اگر بخواهم از ویژگی های دستگاه بگویم یکی سرعت بالاست. البته بهتر است تعریفی از سرعت وجود داشته باشد. به طور مثال ما در خطوط تولید PE سایز 16 تولید سرعت بالای 35 متر بر دقیقه را سرعت بالا می دانیم.

 

بدلی: البته من می توانم ساعت ها با شما درباره ویژگی خطوط صحبت کنم ولی تلاش می کنم خیلی فهرست وار اشاره کنم. خط تولید لوله PVC شرکت Weber به دستگاه تانک معرف است! بر اساس ادعای این شرکت در 98 سال فعالیت حتی یک مورد خرابی گیربکس گزارش نشده و این دستگاه ها بالای 30 سال عمر کرده اند.

در مورد Jwell هم نکته ای را اضافه کنم و آن اینکه این شرکت در چین در واقع صاحب سبک است و بقیه دنباله رو او هستند. هیچ نوع لوله پلیمری نیست که در سبد محصولات این شرکت نباشد.

 

بسپار- در زمینه خدمات پس از فروش و گارانتی این شرکت چه تسهیلاتی به مشتریان ارایه می کند؟

 

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این مقاله ی کاربردی را می توانید در شماره 168ام ماهنامه بسپار، شهریورماه بخوانید.

(در صورت تمایل برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک با شماره های 77523553-77533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا