اخبار

گفت و گو با مدیرعامل بازرگانی سحر، بابک همایونفال: همه می‌نالند، چه کسی راست می‌گوید؟!

بسپار می نویسد، بابک همایونفال متولد 1349 و ورودی 1367 دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) است. در رشته مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی در سال 1371 فارغ‌التحصیل شده است. او کار خود را در صنعت پلاستیک، یک سال پیشتر از دانش آموختگی، یعنی از سال 1370 در صنعت پلاستیک آغاز کرد. تجربه حضور در واحدهای فرآیند پلاستیک )قالب گیری تزریقی و قالب گیری دمشی) با تولیداتی برای صنایع غذایی را آزمود. سپس در گروه پلاسکوکار سایپا حدود شش سال فعالیت کرد و به موازات آن شرکت بازرگانی سحر توسط وی در سال 1377 تأسیس شد.

 

همایونفال: چون تخصص من از ابتدا روی ماشین‌های تزریق پلاستیک بود، با ارایه لوازم جانبی ماشین‌های تزریق پلاستیک شروع به کار کردم، مثل چیلرهای صنعتی، کنترلر‌های دمای  قالب، هات‌رانرها، کنترل‌های هات‌رانر و کانکتورهای آب و قالب. به مدت دو تا سه سال این فعالیت ادامه داشت و بتدریج به سمت ماشین‌های تزریق حرکت کردم. در ابتدا نمایندگی ال‌جی کره را در ماشین‌های تزریق داشتم. سپس با Engle اتریش به مدت 5 سال همکاری کردم و نزدیک 5 سال هم هست که با Battenfeld همکاری‌ام را آغاز کرده‌ام.

دیگر نمایندگی‌هایمان مثل چیلرها از شرکت GWK آلمان، سیستم‌های اتوماسیون و انتقال مواد از Koch آلمان، در زمینه recycling با Pallmann آلمان، آسیاب‌ها از Rapid سوئد، کانکتورها را از Staubli فرانسه و همچنین یک نوع کانکتورهای تست اتومبیل هست از WEH آلمان، در زمینه اکسترودرها از Plamix کره و تعدادی هم نماینده‌های جانبی دیگر.

ولی درواقع هدف‌گذاری ما به این شکل بوده که بتوانیم پروژه‌ها را به صورت کلید در دست انجام دهیم، یعنی وقتی مشتری می خواهد پروژه‌ای را راه اندازی کند، بتواند تمام سبد محصول موردنیازش را از طریق ما تأمین کند، به همین دلیل متناسب با نیاز پروژه‌ها نمایندگی‌هایم را انتخاب می‌کنم.

 

بسپار- آقای همایونفال در طول این سالها کمتر با شرکت های آسیایی کار کرده اید. چرا؟

همایونفال: هیچ وقت در این راه علاقه‌ ای به حرکت به سمت محصولات آسیایی نداشتم. ارائه محصول با کیفیت بالا فلسفه من است و مسأله مادی هم زیاد برایم اهمیت ندارد. اگر بیایید نقطه بازگشت سرمایه‌گذاری را محاسبه کنید در میزان مصرف انرژی تفاوت ماشین‌آلات چینی و اروپایی مشخص می‌شود. و بر همین اساس، انواع ماشین‌ها از Class 1 تا 10 را تقسیم‌بندی می‌کنند که بهترین ماشین‌ها توانستند به کلاس 8 برسند. برای مثال در پروژه‌ای که در حال حاضر با ما همکاری می کنند، متخصصان برای 46 تا ماشین که در سایزهای بین 100 تن تا 300 تن هستند، سفارش خرید دارند. اگر کل ماشین‌ها را چینی درجه یک درنظر بگیرند، 1000 آمپر تفاوت مصرف برقش با سیستم‌ های اروپایی خواهد بود، یعنی در هر ماشین نزدیک 25 آمپر اختلاف مصرف برق وجود دارد، در تلفات حرارتی به محیط که برای بخش پزشکی بسیار مهم است 300 کیلووات توان برودتی ایرکاندیشنینگ است. در نتیجه صرف‌نظر از اختلاف قیمت این دو ماشین مبلغی حدود 1 میلیارد تومان اختلاف سرمایه‌گذاری زیرساختی خواهند داشت.

 

بسپار- در ایران پلاست چه ماشین آلاتی را به نمایش می گذارید؟

همایونفال: ما با 4 غرفه در ایران‌پلاست حضور خواهیم داشت. ماشینی که ارایه خواهیم کرد، ماشینی 80 تنی از شرکت Battenfeld خواهد بود که دستگاهی تخصصی برای cleanroom کلاس 50 هزار یا کلاس 7 است. در این نمایشگاه دمو خواهیم کرد، البته این ماشین قبلا فروخته شده است. قالبی که روی این ماشین قرار می گیرد، مختص صنعت packaging است، چون در این زمینه صنعت پزشکی زیاد چشم‌نواز نیست. در کنار آن، 3 غرفه دیگر برای نمایش دستگاه های چیلر و کنترلر دما و همچنین آسیاب‌های Rapid  و سیستم‌های اتوماسیون و انتقال مواد از Koch خواهیم‌داشت. آسیابی که ارائه می‌شود سری open heart می‌باشد که به سیستم قلب باز معروف و شناخته شده است که قابلیت دسترسی به تیغه‌ها و توری‌ها در آن امکان‌پذیر شده و آسان است، در واقع مکانیزم دسترسی آسانی دارد.

همچنین قطعا نسل جدید ماشین‌های تمام الکترونیک را نیز ارایه خواهیم داد. ساختارش متناسب با صنعت پزشکی طراحی شده است.  در زمینه صنعت پزشکی نگرانی های همیشگی انتقال آلودگی در قسمت خاص ماشین مثلا در بخش روغن کاری بوده که این مشکلات در ماشینی که ارایه می کنیم برطرف شده است. امیدوارم راه گشایی برای صنعت پزشکی در ایران باشد.

ما در صنعت پزشکی، خودرویی، بسته‌بندی و الکترونیک کار می‌کنیم. هر صنعتی فلسفه مصرفی خاص خودش را دارد. ما در سیستم‌ های پزشکی وقتی یک استانداردی برای تولید محصول تدوین می‌کنیم آن ماشین و تجهیزات، جزء بدنه داستان هستند. در صنایع ایران بحث کلاه گذاشتن سر خود  را داریم، در 99 درصد ماشین‌ آلاتی داریم که هیچ‌ نوع استانداردی برای تولید قطعات پزشکی ندارند ولی در داخل clean room هستند! باید استانداردها و محدودیت‌ هایی گذاشته شود. تعداد معدودی از شرکت‌ ها دارند به این سمت حرکت می‌کنند. ماشین جدیدی که وارد بازار ایران کردیم بصورت تمام الکتریک مدیکال در داخل clean room تست می‌شود. تمام نقاط ماشین که می‌تواند آلودگی ایجاد کند تست می‌شود صفحات ماشین به صورت پوشش نیکل پلیت است و هیچ‌ نوع چربی به‌‌خود نمی‌ گیرد. تمامی حفرات با درپوش‌ های پلاستیکی پوشانده می‌شود و سیستم روغن‌کاری ماشین کاملا کپسولیت شده است.

 

بسپار- آیا در زمان تحریم های اقتصادی امکان فعالیت داشتید؟ و حالا پس از اجرایی شدن برجام چه طور؟

همایونفال: بله. ولی در انتهای تحریم‌ها نمایندگی Engel را از دست دادیم و نمایندگی Battenfeld  را گرفتیم. در زمانی که نماینده Engel بودم، اوج تحریم‌ها بود ولی ما فروش داشتیم. البته انتقال ارز با سختی بسیار زیادی صورت می‌گرفت ولی در هر صورت فروشنده و خریدار اگر هردو آدم‌های نرم‌مزاجی باشند و قبول کنند که راه‌های مختلفی را طی کنند صد‌درصد بیزنس، شدنی است. البته نکته مهم دیگر این‌که شرکتی که شما نمایندگی آن را می‌گیرید نباید وابستگی به سیستم‌ ها و هلدینگ‌ های نهادهای امریکایی داشته‌ باشد و به‌همین‌ دلیل است ‌که انتخاب نمایندگی‌ ها را با دقت انجام می‌دهم. نمایندگی‌های من مالک مشخصی دارند. یعنی استراتژی آن شرکت این است که من می‌خواهم به ایران بفروشم کالاها نیز مجاز است، پس راهش را طی خواهم کرد.

 

بسپار- آیا فروش ماشین آلات اروپایی در ایران سخت است یا آسان؟

همایونفال: اصطلاحا می‌گویند وقتی گوشت نباشد، چغندر سپه‌ سالار است ما در ایران چغندر گاز می‌زنیم و به‌ به و چه چه گوشت را می‌کنیم. کیفیت مهم‌ ترین چیزی است که در فروش این نوع محصولات نقش اساسی ایفا می‌کند.

 

بسپار- در بحث قطعات پلیمری پزشکی که مورد علاقه شما هم هست، به نظر می رسد کشور به خودکفایی رسیده و سرمایه گذاری بیشتری در این بخش به نوعی اتلاف منابع است. اینطور نیست؟

همایونفال: 



(ادامه دارد …)

متن کامل این گقت و گو را در شماره 180 ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا